۰۱ آبان ۱۳۸۹ - ۱۶:۳۶
کد خبر: ۸۸۴۹۰
استاد حوزه و دانشگاه:

وجود مبانی غیر دینی در علوم انسانی باعث ایجاد شبهات شده است

خبرگزاری رسا ـ دبیر مجمع عالی حکمت اسلامی بیان داشت: فلسفه توانایی ارائه مبانی عقلی و جهان بینی اسلامی را به ما دارد از این رو این علم توجه بیشتر حوزه های علمیه را می‌طلبد.
حجت الاسلام حسن معلمي دبير مجمع عالي حكمت اسلامي


حجت الاسلام حسن معلمی، دبیر مجمع عالی حکمت اسلامی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا، با اشاره به ضرورت تولید علم اسلامی در حوزه علوم انسانی بیان داشت: بسیاری از شبهاتی که در حوزه معرفت شناسی، علوم اجتماعی، اقتصاد، سیاست و دیگر علوم مطرح می شود، ناشی از کجی بنیان های علمی است.

وی بیان داشت: امروز به عنوان نمونه شکاکیت و نسبیت که در علوم انسانی غربی تبیین شده به حوزه اخلاق و معرفت شناسی ما وارد شده و باعث ایجاد شبهات در جامعه شده است.

این استاد حوزه و دانشگاه اظهار داشت: وجود مبانی غیر دینی در علم انسانی باعث شده تا شبهات دینی نسج بگیرد از این رو باید به صورت منطقی، بدون تعصب، مستند و معقول به پاسخگویی از این شبهات بپردازیم.

وی گفت: باید با روش جدال احسن و گفت و گو های علمی و تحقیقات مستند نشان دهیم که نظام معرفتی اسلام حق است.

عضو هیئت علمی دانشگاه باقر العلوم(ع) با بیان اینکه، مقام معظم رهبری در بیانات خود بر توجه حوزه های علمیه به فلسفه تاکید کردند، اظهار داشت: فلسفه توانایی ارائه مبانی عقلی و جهان بینی اسلامی را به ما دارد برای همین این علم توجه بیشتر حوزه های علمیه را می طلبد.

وی گفت: وقتی نظام معرفتی اسلام طرح می‌شود، نظریه های دیگر هم به عنوان رقیب وجود دارد از این رو باید مبانی فلسفی دینی با قوت طرح و بررسی گردد.

این استاد حوزه علمیه قم با بیان اینکه حوزه های علمیه عقبه علمی و فکری نظام اسلامی است، اظهار داشت: دستگاه های اجرایی و فکری نظام جمهوری اسلامی بر پایه علوم اسلامی متحرک شده و حوزه های علمیه در این راستا نقش خطیری دارد.

وی بیان داشت: تولید علوم اسلامی انسانی و تعریف الگوهای اسلامی همچون سیاست اسلامی در صحنه داخلی و خارجی لازم است. /909/پ202/ع

ارسال نظرات