۰۲ آبان ۱۳۸۹ - ۱۶:۰۴
کد خبر: ۸۸۶۰۹
محقق حوزه علمیه قم:

اسلام منهای روحانیت تحفه روشنفکران غرب زده از دو قرن پیش است

خبرگزاری رسا ـ مسؤول تدوین دانشنامه مشروطیت گفت: اسلام منهای روحانیت تفکری است که در پی ناکامی از حذف اسلام در ایران اسلامی مطرح شد.
مرکز مديريت حوزه علميه قم


حجت الاسلام ابوذر مظاهری، مسؤول تدوین دانشنامه مشروطیت در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری رسا بیان داشت: اسلام منهای روحانیت اندیشه ای است که از دو قرن پیش از سوی روشنفکران غرب‌زده در فضای جامعه ما ایجاد شد.

وی با بیان اینکه اسلام منهای روحانیت در بیان امام خمینی(ره) اسلام بی خاصیت توصیف می‌شد، اظهار داشت: روحانیت در مقام مفسر دین است و راه و روش درست تفسیر را بیان و به مردم ارائه می دهد.

این محقق حوزه علمیه قم اذعان داشت: تفسیر نص آیات و روایات در دین به دانش نیاز دارد که در حوزه های علمیه مقام اجتهاد بالاترین درجه صاحب نظری درباره اسلام است.

وی گفت: اسلام منهای روحانیت تفکری است که در پی ناکامی از حذف اسلام در ایران اسلامی مطرح شده است.

این محقق علوم انسانی توضیح داد: اسلام در متن زندگی مردم ایران است و هیچ فرد یا گروهی توان مقابله با آن را ندارد اما می توان با گرفتن رکن اصلی اسلام که روحانیت است، به مروز زمان آن را کمرنگ کرد.

این پژوهشگرعلوم سیاسی بیان داشت: علت تاکید رهبر معظم انقلاب در شرایط فعلی بر خطر اسلام منهای روحانیت این است که امروز اسلام خواستار زیادی در سراسر جهان دارد و در این گونه شرایط است که کالای تقلبی به مردم عرضه خواهد شد.

وی گفت: برای مقابله با اسلام منهای روحانیت باید اسلام مقید به تفسیر صحیح را تبلیغ کرد و جایگاه روحانیت را نه بعنوان یک صنف یا قشر بلکه به عنوان کارشناس و مفسر شناسانده شود.

حجت الاسلام مظاهری با بیان اینکه شهید مطهری درباره دکتر شریعتی می گوید او یک جامعه شناس است نه یک اسلام شناس، ادامه داد: یک اسلام شناس به اصول و فروع دین شناخت جامع دارد و اصول را فدای فروع نمی کند.

وی بیان داشت: اسلام شناسی در حوزه دارای مراحل گوناگون است و این شیوه قرن هاست که توسط علما و فقهای اسلامی دنبال شده است. /909/ ت302/ع

ارسال نظرات