۰۳ آبان ۱۳۸۹ - ۲۰:۰۰
کد خبر: ۸۸۷۱۰
جانشین نماینده ولی فقیه در سپاه:

ولایت فقیه و نظام دینی با مبانی عقلی کاملا سازگار است

خبرگزاری رسا ـ جانشین نماینده ولی فقیه در سپاه پاسداران گفت: : رهبر نظام اسلامی به صورت مستقیم از طریق مجلس خبرگان و مجلس خبرگان نیز به دست مردم برگزیده می‌شوند و این فرآیند نهایت مردم سالاری است.
حجت الاسلام ذوالنور، جانشين نمايندگي ولي فقيه در سپاه
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در رشت، حجت الاسلام مجتبی ذوالنور، جانشین نماینده ولی فقیه در سپاه پاسداران و صادق زیبا کلام، استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران، در مراسمی که به همت بسیج دانشجویی دانشکده علوم پزشکی گیلان برگزار شده بود، روز گذشته سوم آبان در سالن اجتماعات الزهرا(س) رشت با یکدیگر مناظره کردند.

در ابتدای این مناظره که با عنوان «نقش مردم در حاکمیت از دیدگاه امام خمینی(ره)» صادق زیبا کلام با اشاره به افزایش توجه حکومت و محافل علمی به نقش مردم در حکومت پس از حوادث انتخابات ریاست جمهوری دوره دهم، اظهار داشت: حوادث تلخ بعد از انتخابات دهمین دوره ریاست جمهوری نشان داد، یکی از بنیان های نظام جمهوری اسلامی ایران دارد مورد تعرض قرار می گیرد.

عضو هیأت علمی دانشگاه تهران با اشاره به مشخص نبودن تعریف از نظام دینی و قانون اساسی گفت: در شعار و تئوری می توان به نقش مردم بها داد؛ اما این که حکومت در عمل معتقد به نقش مردم در مشروعیت بخشی به حکومت هست یا نه تردید وجود دارد.

در ادامه حجت الاسلام ذوالنور، اظهار داشت: در علوم سیاسی امروز غرب و ادبیات سیاسی ما، مشروعیت نظام سیاسی و جایگاه مردم در نظام ها با اندک تفاوت به معنای مقبولیت است.

جانشین نماینده ولی فقیه در سپاه پاسداران با اشاره به دیدگاه امام خمینی(ره) در خصوص نقش مردم در مشروعیت بخشی به حکومت، گفت: از نظر امام خمینی(ره) مبنای مشروعیت حاکم و حکومت، رای مردم نیست بلکه یک جهت از بالا به پایین دارد که تنها مقبولیت آن با مردم است.

حجت الاسلام ذوالنور پایه و اساس حکومت در نظام اسلامی را براساس ولایت الهی و جهان بینی توحیدی دانست و اظهار کرد: مالک مطلق خداوند است و قائل به این مفهوم توحید در حاکمیت را باید بپزیرد.

وی بیان داشت: در بحث تعیین حکام از طریق توصیفی، کسی حق تصرف در امور دینی در غیاب امام معصوم(ع) را دارد که عادل و مدبر، آگاه به احکام اسلام و زمانه باشد.

جانشین نماینده ولی فقیه در سپاه تأکید کرد: این مفاهیم به تشخیص بزرگان دینی که از سوی مردم انتخاب می شوند، در افرادی تشخیص داده شده و توصیف می شود.

حجت الاسلام ذوالنور با بیان این که ولایت فقیه و نظام دینی بیش از آنکه مبنای اعتقادی داشته باشد، مبنایی عقلی دارد، اظهار داشت: در زمان غیبت که نمی توان به امام معصوم(ع) دسترسی داشت باید سراغ کسی رفت که در آگاهی از علوم دینی برای اداره جامعه نزدیکترین به امام معصوم(ع) باشد.

در ادامه جلسه مناظره، زیبا کلام، با طرح این سؤال که حکومت حاکم بر مردم، مشروعیت حکومت را از چه مرجعی اخذ می کند، یادآور شد: یکی از مباحث مطرح شده در دوران مدرنیته در قرن 17، بحث مشروعیت حکومت ها بوده است.

استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران، یاد آور شد: تا قبل از قرن 17، کلیسا منبع مشروعیت بود و حکام اگر چه به ضرب شمشیر قدرت را به‌دست می آوردند؛ اما مشروعیت رسمی را از کلیسا می‌گرفتند.

عضو هیأت علمی دانشگاه تهران اضافه کرد: این نگاه به مشروعیت حکومت بعد از دویست سال تأخیر در جنبش مشروطه خواهی وارد شد و تاکنون باقی مانده است.

حجت الاسلام ذوالنور در پاسخ به نظریه مشروعیت بخشی مردم به حکومت در غرب، با رد نظریه جان لاک در حوزه مشروعیت بخشی به حکومت، گفت: قبول این نظریه به رد ادیان الهی می انجامد.

جانشین نماینده ولی فقیه در سپاه نیز در پاسخ زیبا کلام، مبنای حکومت جمهوری اسلامی را فقه جعفری دانست و گفت: امام خمینی(ره) تربیت شده مکتب امام صادق(ع) بود.

وی اضافه کرد: امام خمینی(ره) در دورانی که مکتب ایسم‌ها در جهان رواج داشت، ظرف را امروزی انتخاب کرد و مظروفی دینی در آن ریخت.

ذوالنور با بیان این که اسلام روی محتوا و مبنای حکومت حرف دارد و در شکل حکومت سکوت کامل اختیار کرده است، اظهار داشت: شکل حکومت باید متناسب با زمان و مکان باشد.

وی همچنین با اشاره به نقش نداشتن مردم در حکومت‌های غربی‌ گفت: شورش‌های اخیر در فرانسه، انگلیس، اسپانیا و یونان نشان از نارضایتی مردم از حکومت‌های غربی دارد.

حجت الاسلام ذوالنور کشف مصداق برای رهبری و نقد رهبری را از شاخصه‌های مجلس خبرگان رهبری برشمرد و گفت: رهبر به صورت مستقیم از طریق مجلس خبرگان و مجلس خبرگان نیز به دست مردم برگزیده می‌شوند و این فرآیند نهایت مردم سالاری است.

جانشین نماینده ولی فقیه در سپاه پاسداران خاطرنشان کرد: تا زمانی که مشروعیت ولی فقیه وجود داشته باشد، «ولی» است و اگر فقدان شرایط حاصل شد، ولی فقیه خود به خود عزل می‌شود./950/پ201/س
ارسال نظرات