۰۵ آبان ۱۳۸۹ - ۱۳:۰۵
کد خبر: ۸۸۸۶۸
رییس مرکز امور بانوان نهاد ریاست جمهوری:

اسلام احیا کننده شخصیت حقیقی زنان است

خبرگزاری رسا ـ مشاور رییس جمهور در امور بانوان گفت: هر چند زنان در بسیاری از دوران‌ها در مهجوریت قرار گرفته‌اند؛ اما ظهور اسلام احیا کننده زنان بود
همايش زنان
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، مریم مجتهدزاده ‌لاریجانی، مشاور رییس جمهوری در امور بانوان و رییس مرکز امور زنان و خانواده نهاد ریاست جمهوری، سه ‌شنبه چهارم آبان ماه در مراسم نخستین نکوداشت بی‌‌ بی شطیطه و بانو پسنده که در محل این بقاع متبرکه در نیشابور برگزار شد، اظهار داشت: حضرت زهرا(س) در جریان بیعت گرفتن حکومت جور از حضرت علی(ع) در دفاع از ولایت به چنان مقاومت و جریان ‌سازی اجتماعی قیام می‌‌کند به حدی که با وجود بیماری و شکستگی پهلو شبانه بر در مهاجر و انصار می ‌کوبد و غدیر را یادآوری می ‌کند.

وی ادامه داد: حضرت زهرا(س) در حساس‌ترین لحظه‌ای که با دلی شکسته کنار قبر پدر بزرگوارشان برای نفرین دشمنان حضرت علی(ع) و فراموش‌کاران غدیر حضور می‌یابند و سلمان پیام حضرت علی(ع) را بر ایشان عرضه می‌کند که علی(ع) فرموده «اگر فاطمه نفرین کند زمین لحظه‌ای آرام نخواهد گرفت» ایشان می‌پذیرند و از نفرین خود منصرف می‌شوند.

مجتهد زاده لاریجانی تصریح کرد: منتهای ولایت ‌پذیری حضرت زهرا(س) هنگامی که در بحرانی‌‌ترین زمان از ولی زمان خود اطاعت می‌ کند جلوه‌گر است و و این درس بزرگی است که به بشریت داده می‌ شود و آحاد مردم باید از آن الگوبرداری کنند.

وی با بیان اینکه زنان مدیران فرهنگی جوامع هستند،‌ اذعان داشت: نمونه نقش آفرینی زنان را در پیروزی انقلاب شاهد بودیم به حدی که امام در ارزیابی این نقش بیان داشته ‌اند: «نقش زنان در پیروزی انقلاب از مردان بالاتر بوده است» و در کربلا نیز نقش ‌آفرینی اجتماعی حضرت زینب(س) به عنوان نزدیک ‌ترین دست پرورده نهضت فاطمی را شاهدیم که در جایی که دین مطرح می ‌شود به دنبال حمایت از ولایت زمان خود حتی از خانواده خود چشم پوشیده و رسالتی به آن عظمت را به دوش کشیده ‌اند.

اسلام احیا کننده شخصیت حقیقی زنان است

مشاور رییس جمهوری در امور بانوان با بیان این‌که اسلام احیا کننده زنان بود، خاطر‌نشان کرد: هر چند زنان در بسیاری از دوران‌ها در مهجوریت قرار گرفته‌اند؛ اما ظهور اسلام احیا کننده زنان بود و به گفته امام خمینی(ره) «خدمتی که اسلام به زنان کرده است برای مردان نداشته است».

وی با بیان این که حضور زنانی همچون حضرت خدیجه(س)، حضرت زهرا(س)، حضرت زنیب(س) و حضرت معصومه(س) الهام بخش و الگوی قیام و رفتار زنان است، یادآور شد: اگر قرن حاضر بانویی همچون مجتهده امین را پرورش داده باید ریشه آن را در الگوی متعالی همچون حضرت فاطمه(س) جست.

مجتهدزاده ‌لاریجانی بیان داشت: وقتی عصاره بعثت پیامبران و منجی بشریت حضرت مهدی(عج) الگوی قیام خود را مادر خود حضرت فاطمه(س) معرفی می ‌کند به یقین آحاد جامعه بشری در زوایا و ابعاد مختلف زندگی نیازمند الگوگیری از بانویی چنین تمام بعدی هستند.

سیره حضرت زهرا(س) کامل‌ ترین نسخه کاربردی برای زنان و مردان است

وی سیره حضرت زهرا(س) کامل‌ ترین نسخه کاربردی برای زنان و مردان عنوان کرد،‌ گفت: یکی از شاخصه ‌های حضرت زهرا(س) ایجاد توازن میان نقش‌های اجتماعی و خانوادگی است و این توازن همان راز گمشده قرن در میان جامعه زنان جهان است.

رییس مرکز امور زنان و خانواده نهاد ریاست جمهوری یادآور شد: ریشه انزوا و مظلومیت زنان در طول تاریخ، تعدی از همین اصل فاطمی بوده است لذا شاهدیم زنان در برهه ‌های مختلف خود را در نقش ‌های فردی محصور کرده و از تأثرات اجتماعی غافل بوده‌ اند که نتیجه آن نزول انسانیت و سقوط جوامع شد.

وی افزود: نظام خلقت در رشد مادی و معنوی و بر اساس فطرت کمال جویی بشر نسخه‌ های کاربردی و چشم‌اندازهای عملیاتی را از طریق سیره برخی انسان ‌های معصوم برای زندگی انسان ترسیم کرده حتی در قرآن نیز خداوند پیامبر(ص) را رحمتی برای جهانیان و انسانی همچون آن‌ها معرفی می ‌کند.

بانو شطیطه سنگردار ولایت بود

مجتهد زاده لاریجانی بانو شطیطه را از زنان سنگردار ولایت عنوان کرد که که خاک نیشابور را به وجود مصفا و روحانی خود متبرک ساخته است و تصریح کرد: این فرد به مقامی دست می ‌یابد که از میان وجوه شرعیه این شهر تنها وجه او توسط امام معصوم(ع) پذیرفته می ‌شود و به مرتبه دست می یابد که امام در مراسم تشییع و دفن او آمده و تربت امام حسین(ع) را بر مزار او می‌ افشاند.

وی ادامه داد: بی شک این برخورد امام مهر تأییدی بر وجود یک مسلمان و معرفی به عنوان الگو بر اساس شاخصه ‌های صورت گرفته از جمله عفاف و حجاب، ولایت مداری، تلاش برای کسب روزی حلال، صبر و کمک به مردم بوده است.

مشاور رییس جمهور در امور زنان تصریح کرد: سیمای وی به خاطر شخصیتی معرفی شده که در حالی که برخی از شیعیان 20 هزار درهم به عنوان وجوه شرعیه به محضر امام می ‌فرستند او یک درهم می ‌فرستد و به ما آموزش می ‌دهد که در ادای واجبات الهی کمیت اهمیت ندارد.

عشق به ولایت بانو شطیطه نشان دهنده صفای دل و طهارت روح او است

رییس مرکز امور زنان و خانواده نهاد ریاست جمهوری یادآور شد: تسلط این بانو بر مضامین قرآنی نکته دیگری است که در احوالات وی به آن می ‌رسیم و عشق به ولایت از سوی این بانوی بزرگوار نشان دهنده صفای دل و طهارت روح او است.

وی در ادامه در خصوص بانو پسنده، بیان داشت: این پیرزن به درجه ‌ای می ‌رسد که امام رضا(ع) که یک شهر آغوش خود را به میزبانی وی گشوده است از میان خیل داوطلبان و عاشقان تنها میهمان شدن در منزل وی را پذیرفته و کرامت آن درخت مبارکه را در خانه وی رقم زد که در این مورد هم بی‌تردید مسئله اصول و شاخص‌ ها مطرح است.

مجتهدزاده لاریجانی خاطر نشان کرد: از آنجا که اصول انسانی تأیید شده از جانب معصومان مبتنی بر ارزش ‌های دینی و شریعت مقدس است، باید گفت در واقع پاسداشت بی‌ بی شطیطه و بانو پسنده و مقام شامخ آن ‌ها ریشه ‌ای جز اعمال و تحصیل کمالات از سوی این دو بانوی فرزانه نداشته است.

وی ادامه داد: پس از 12 قرن از حیات این دو زن رستگار می ‌توانیم صدای رسای این پیام را از دل تاریخ بشنویم که سرمایه ‌گذاری در تعالی روح از سوی هر انسانی رمز جاودانگی او و الگو شدن برای دیگر انسان‌ هاست.

مشاور رییس جمهور در امور زنان یادآور شد: با اعتقاد کامل می ‌گویم زنان کارآمد در جامعه آخرالزمانی کسانی هستند که بالاترین دریافت ‌ها را از الگوهای تربیتی حضرت زهرا(س) و حضرت زینب(س) داشته ‌اند و به جاست در شاهراه این کمالات در طول زندگی خود این مسیر را ادامه دهند.

معنویت؛ حلقه مفقوده قرن

مجتهدزاده معنویت را حلقه مفقوده قرن عنوان کرد و گفت: مرکز امور زنان و خانواده بر خود واجب می ‌داند در سیاستگذاری و برنامه ‌ریزی‌های خود توجه به شاخصه‌ های معناگرا و اخلاق ‌مدار را در شالوده ذاتی خویش قرار دهد تا در راستای تحکیم بنیان خانواه بر اساس رویکردهای دولت دهم به سوی وضعیت مطلوب گام بردارد./934/ز503/س
ارسال نظرات