۰۵ آبان ۱۳۸۹ - ۱۹:۱۲
کد خبر: ۸۸۹۰۴

گزارشی از مدرسه علمیه عالی نواب مشهد

خبرگزاری رسا ـ مدیر مدرسه علمیه عالی نواب با اشاره به سیر تاریخی این مدرسه، فعالیت های این حوزه را تشریح و تببین کرد.
مدرسه نواب
حجت الاسلام حجت گنابای نژاد، مدیر مدرسه علمیه عالی نواب، در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا گفت: حوزه علمیه مشهد مقدس، یکی از قدیمی ترین پایگاه های تربیت عالم و ترویج دین از گذشته دور تا به امروز بوده و در گذر زمان به واسطه برزگان علمی و فقهی ارزنده ای که داشته است، کانون توجه عالمان و فقهای جهان اسلام بوده و در میان حوزه های علمیه شیعه سرآمد بوده است.

وی یکی از مراکز و مدارس مشهور حوزه علمیه مشهد که قدمتی به درازای تاریخ حوزه علمیه خراسان دارد را مدرسه علمیه عالی نواب برشمرد و تصریح کرد: مدرسه نواب براساس برخی از مستندات تاریخی به مدرسه صالحیه مشهور بوده و از مجموعه مدارسی است که در دوره شاه سلیمان صفوی بنا شده است.

این استاد حوزه علمیه ادامه داد: این مدرسه به همت واقفی به نام میرزا ابوصالح رضوی ( مشهور به نواب) پایه گذاری شده است و به همین جهت به مدرسه نواب شهرت یافته است.

حجت الاسلام گنابادی نژاد با اشاره به وقایع تاریخی که طی سالیان دراز برای این مدرسه اتفاق افتاده است، خاطر نشان کرد: مدرسه علمیه نواب، در گذر زمان، فراز و نشیبهای مختلفی را پشت سر گذاشته است، از جمله اینها می توان به ماجرای نهضت مسجد گوهرشاد که در سال 1314 اشاره کرد که در آن زمان یک دوره رکود برای مدرسه به وجود آمده و مدرسه از کاربردی حوزوی خارج و به دبیرستان یا دانشسرا تبدیل شده است.

وی افزود: همچنین نقل شده است که در شهریور سال 1320 مدرسه به تصرف قوای روسی در آمده و مورد استفاده آنها قرار گرفته است؛ و پس از بازگشت آیت الله حاج آقا حسین قمی، مدیریت مدرسه به آیت الله علی اکبر نوقانی واگذار شده است.

وی در ادامه بیان داشت: آنچه به عنوان افتخار مدرسه نواب در گزارش های تاریخی موجود است، حضور نامداران و دانشوران فرزانه و ممتازی است که ایام تحصیلی خود را در این مدرسه گذرانده اند؛ به عنوان مثال در دوره معاصر شخصیت هایی همانند مقام معظم رهبری، شهید مطهری، اخوان حکیمی، استاد محمد رضا حکیمی، مرحوم بدیع الزمان فروزان فر و محمد تقی ادیب نیشابوری در این مدرسه حضور داشته اند و ایام تحصیلی خود را در این مدرسه گذرانده اند.

مدیر مدرسه علمیه عالی نواب گفت: حضور حاج شیخ هاشم قزوینی و حاج شیخ مجتبی قزوینی و استادانی دیگر که هر کدام در دوره ای منشأ خدمات فراوانی در حوزه بوده اند، از دیگر افتخارات این مدرسه است.

حجت الاسلام گنابادی نژاد حضور و مشارکت جدی و فعال در حوادث و دوره های زمانی مختلف حوزوی را از دیگر افتخارات این مدرسه دانست، و یادآور شد: مدرسه نواب از گذشته تا به امروز پایگاه فعالی برای علما و انقلابیون و ارادتمندان به امام خمینی(ره) بوده و محل برگزاری مراسم، تجمعات و اعتراض هایی که حوزویان و روحانیان علیه رژیم پهلوی داشته اند، بوده است.

وی همچنین با اشاره به حضور غالب چهره های سیاسی و انقلابی همانند مرحوم نواب صفوی در این مدرسه افزود: این بزرگان در ایامی که در مشهد حضور داشتند سخنرانی هایی بسیار ارزشمند و ماندگاری در این مدرسه از خود به جای می گذاشتند؛ همانند سخنرانی مرحوم علامه امینی که در این حوزه دروسی را تدریس می کردند و سخنرانی هایی را برای طلاب داشتند.

وی ابراز داشت: یکی دیگر از نکات دارای اهمیت مدرسه نواب، کتابخانه غنی و ارزشمندی است که در این مدرسه از گذشته تا به امروز پا برجا بوده است و نزدیک به 500 نسخه خطی در این کتابخانه موجود است. 

مدیر کل اوقاف خراسان رضوی با اشاره به وضعیت کنونی ساختمان این مدرسه تاریخی، گفت: مدرسه نواب در سال 1364 به دلیل فرسودگی و غیر قابل استفاده بودن تخریب و به همت مدیریت حوزه علمیه خراسان و همکاری اداره اوقاف استان تجدید بنا و در سال 1375 مجدداً بازگشایی شد و از آن پس به عنوان مرکز تخصصی حوزه علمیه مشهد مورد استفاده قرار گرفته است.

وی با بیان این مطلب که رشته های تخصصی در این مدرسه تدریس می شود، خاطر نشان کرد: در حال حاضر سه رشته تخصصی کلام اسلامی، فقه و اصول و ادبیات عرب را در رأس دروس خود قرار داده ایم و طلاب واجد الشرایط با اتمام تحصیلات حوزوی در مقطع لمعتین در آزمون کتبی و شفاهی شرکت کرده و برای گذراندن تحصیلات تکمیلی گزینش می شوند.

مدیر مدرسه علمیه عالی نواب ادامه داد: طلاب پس از اتمام دروس خود ملزم هستند که پایان نامه ای را در یکی از رشته های تخصصی از موضوعات درسی تدوین و دفاع کنند و پس از این مرحله مدرسه با مجوزی که مرکز مدیریت حوزه علمیه خراسان و شورای عالی انقلاب فرهنگی صادر نموده است، سطح 3 تحصیلات حوزوی را به این دانش آموختگان اعطا می کند.

وی با عنوان اینکه ما اگر یک حوزه به روز و فعال از نظر علمی، فکری و معنوی باشیم قطعاً توانایی پاسخ به نیازهای جامعه را خواهیم داشت، گفت:حوزه های علمیه موظفند به تأمین نیازهای جامعه توجه داشته باشند و در صدد رفع نیازهای علمی موجود در جامعه باشند، و انجام این وظیفه نباید باعث شود که تأمین نیازهای خود حوزه مورد غفلت واقع شود.

حجت‌الاسلام گنابادی نژاد، همچنین با اشاره به برنامه های علمی مدرسه علمیه عالی نواب بیان داشت: محوریت دروس دراین مدرسه با فقه و اصول است.

وی مباحثه را از جمله برنامه های مهمی دانست و با بیان اینکه مباجثه در برنامه آموزشی و تحصیلی این مدرسه پیش بینی شده است، افزود: در برخی از دروس علاوه بر مباحثه های طلاب، جلسات مباحثه تخصصی با حضور یک ناظر توانمند برگزار می شود.

حجت الاسلام گنابادی نژاد برپایی جلسات مباحثه علمی را از امتیازات این مدرسه برشمرد و گفت: جلسات مباحثه طلاب با این هدف که یادگیری طلاب از نظر کیفی ارتقای بیشتری پیدا کند، برگزار می شود. و این مباحثات در راستای یک آموزش کامل و مؤثر پیش بینی شده است؛ و باعث می شود که دوره آموزشی و تحصیلی طلاب به شرکت در کلاس و شرکت در امتحان سپری نشود.

این استاد حوزه علمیه مشهد تصریح کرد: پیش بینی برنامه و تکالیف پژوهشی از دیگر برنامه هایی است که مدرسه نواب در برنامه های خود مورد توجه قرار داده است و به هر طلبه نزدیک به پنج فرصت و تکلیف پژوهشی داده می شود.

وی افزود: مجموعه تحقیق هایی که تحت عنوان تحقیقات تنزیل نامگذاری شده، مجموعه پژوهش هایی که استادان به طلبه ها بر مبنای دروس ارایه شده پیشنهاد می کنند و پژوهشهایی که طلاب به صورت انتخابی گزینش می کنند، از جمله این فرصت های پژوهشی است.

استاد حوزه علمیه ادامه داد: تحقیق حکمت و بصیرت نیز از دیگر مواردی است که طلاب به صورت نیمه اختیاری و نیمه الزامی به آن می پردازند، بدین معنا که هر طلبه موظف است در هر نیم سال تحصیلی یکی از موضوعات مرتبط با رشته تحصیلی خود را انتخاب کند.

وی ارائه کنفرانس های علمی و مناظرات طلبگی را از دیگر فرصت های پیش بینی شده پژوهشی طلاب در این مدرسه عنوان کرد و یادآور شد: در دو سال گذشته نزدیک 1062 مقاله علمی از طلاب مدرسه ارایه شده است.

مدیر کل اوقاف خراسان رضوی با اشاره به بازدهی فعالیت های علمی این حوزه بیان داشت: بیشتر دانش آموختگان مدرسه نواب در ده سال اخیر مشغول ارائه خدمت در متن حوزه علمیه هستند و این مرهون هدف گذاری و برنامه ریزی دقیق در مدرسه علمیه نواب است.

وی نوآوری های فرهنگی مدرسه نواب را از دیگر دستاوردهای این مدرسه برشمرد و اظهار داشت: در این خصوص همواره سعی شده است از حضور استادان توانمند و تأثیرگذار در حوزه اخلاق استفاده شود، اما برداشت ما بر این است که نیازهای طلاب به عنوان نیازهای فرهنگی و تربیتی تنها در موضوع اخلاق خلاصه نمی شود و فراتر از برگزاری سخنرانی های اخلاقی است، ما باید مجموعه عرصه های مختلف که یک طلبه در آینده با آن مرتبط شده و باید در آن نقش آفرینی کند را در نظر گرفته و به لحاظ منابع علمی تامین نماییم. 

مدیر مدرسه علمیه نواب مشهد افزود: حضور استادان متخصص در مدرسه و دیدار با چهره های ممتاز علمی و فرهنگی و هنری در دستور کار مدرسه قرار گرفته است./968/ز503/ص
ارسال نظرات