۱۲ آبان ۱۳۸۹ - ۱۰:۵۱
کد خبر: ۸۹۳۷۳
از سوی گروه تاریخ اسلام پژوهشگاه حوزه و دانشگاه؛

نشست علمی حاکمیت تفکر عثمانی بر نیروهای معارض کربلا برگزار می‌شود

خبرگزاری رسا ـ گروه تاریخ اسلام پژوهشگاه حوزه و دانشگاه نشست علمی ـ تخصصی «حاکمیت تفکر عثمانی بر نیروهای معارض کربلا» را به منظور تبیین تفکرات حاکم بر معارضان واقعه کربلا و به ویژه تفکر عثمانی برگزار می‌کند.
همايش حجت الاسلام هدايت پناه


به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از واحد خبر روابط عمومی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه، مدیر گروه تاریخ اسلام پژوهشگاه حوزه و دانشگاه با اعلام این که گروه تاریخ اسلام پژوهشگاه حوزه و دانشگاه نشست علمی ـ تخصصی «حاکمیت تفکر عثمانی بر نیروهای معارض کربلا» را به منظور تبیین تفکرات حاکم بر معارضان واقعه کربلا و به ویژه تفکر عثمانی برگزار می‌کند، افزود: آنچه که در این نشست مورد تبیین و بررسی قرار می‌گیرد، بیان این مطلب است که کسانی که در کوفه مقابل قیام مسلم ایستادند و در کربلا سپاه عمربن‌سعد را تشکیل دادند، دارای تفکر عثمانی بوده‌اند و کوفی بودن مساوی شیعه بودن، مغالطه‌ای بیش نیست.

حجت الاسلام‌ محمدرضا هدایت‌پناه گفت: البته بدیهی است که این به معنای حاکمیت تفکر عثمانی بر کل شهر کوفه نیست و حتی انکار اکثریت شیعیان در برابر اقلیت عثمانی‌مذهبان نیست، اما معتقدیم همین اقلیت عثمانی، با پشتوانه قدرت زیاد و مدیریت فعال توانست با بسیج نیروهای خود در کوفه و البته استفاده ابزاری از اراذل و اوباش شهر، در برابر اکثریت بایستد و آنان را شکست دهد.

وی ادامه داد: این نه تنها بزرگ‌نمایی و طرف‌داری متعصابه از یک گروه و حزب خاصی نیست، بلکه عین واقعیت و کشف حقیقتی تاریخی است.

حجت الاسلام هدایت‌پناه با تشریح این مطلب اظهار داشت: بزرگ‌نمایی و خطا این است که ما تداعیات ذهنی خود را که از کوفه داریم، بر معارضان قیام امام حسین(ع) تحمیل کنیم، بدون اینکه به ماهیت معارضان و آنچه در خارج اتفاق افتاده، توجه داشته باشیم.

نشست حاکمیت تفکر عثمانی بر نیروهای معارض کربلا ساعت 10 روز پنجشنبه 13/8/89 در مدرسه حجتیه واقع در چهارراه شهدا، خیابان حجتیه برگزار خواهد شد./916/د102/ع

ارسال نظرات