۱۲ آبان ۱۳۸۹ - ۱۲:۴۴
کد خبر: ۸۹۴۰۷

نشریه خبری شورای عالی حوزه های علمیه به جمع نشریات حوزوی پیوست

خبرگزاری رسا ـ پیش شماره اول نشریه خبری شورای عالی حوزه های علمیه منتشر شد.
شوراي عالي حوزه هاي علميه


به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، شورای عالی در نگاه امام رحمةالله علیه، رهبری و مراجع عظام تقلید در نخستین نشریه خبری شورای عالی حوزه های علمیه بررسی شد.

از عناوین این نشریه می توان به: «شورای عالی در نگاه امام رحمةالله علیه، رهبری و مراجع عظام تقلید»، «آشنایی با شورای عالی حوزه های علمیه»، «نگاهی به عملکرد دوره پنجم شورای عالی حوزه های علمیه»، « گزارش دیدار اعضای جدید شورای عالی حوزه های علمیه با مقام معظم رهبری»، «گزارش دیدار اعضای جدید شورای عالی حوزه های علمیه با مراجع عظام تقلید»، «بررسی رویکرد جدید در گفتگو با رئیس شورای عالی حوزه های علمیه»، «نگاهی به دبیر خانه شورای عالی حوزه های علمیه، اصلاحات و تحولات جدید در آن»، «راهبردهای نوین در مصاحبه با مسئول دبیرخانه شورای عالی حوزه های علمیه»، «معرفی اعضای پنجمین دوره اعضای شورای عالی حوزه های علمیه» و «نگاهی به مهمترین مصوبات شورای عالی حوزه های علمیه در دوره جدید» اشاره کرد.

در بخشی از گزارش عملکرد دوره پنجم شورای عالی حوزه های علمیه آمده است: «دوره پنجم فعالیت شورای عالی حوزه های علمیه، به طور رسمی از ( اردیبهشت ماه سال 1387 آغاز شده است و تا کنون، حدود دو سال از فعالیت آن می گذرد. شورای پنجم در طی این مدت، علاوه بر انجام دادن وظایف محوله، با استفاده از تجربه عملکرد چهار دوره قبل شورا و کاستی ها و نقایصی که در ساختار درونی آن و مراکز مرتبط وجود داشت، وجهه همت خویش را، انجام اصلاحاتی اساسی در حیطه مذکور قرار داد.

تنوع موضوعات کاری شورا و اشتغال به امور جزئی که وقت زیادی را از اعضاء می گرفت؛ عدم وجود ارتباطی تعریف شده با مراکزی که بخشی از سامانه قوی پشتیبانی علمی، اطلاعاتی، عملیاتی و ارتباطی برای شورا؛ وسعت زیاد حیطه تحت اشراف شورا و عدم تناسب سازمان فعلی مدیریت حوزه جهت اداره مطلوب آن- که از نتایج آن، عدم توسعه حوزه های شهرستانی، عدم شکل گیری هویت سازمانی و صنفی مطلوب در سطح مدیران و اساتید و طلاب مدارس علمیه کشور و کاهش قدرت برنامه ریزی در مرکز مدیریت قم به علت درگیری با تمام مسائل حوزه ها و مدارس کشور بوده است... از جمله مسائلی بودند که شورای عالی را به سمت تغییر و اصلاحات اساسی سوق داد.

در این راستا اعضای دوره پنجم شورای عالی حوزه های علمیه، با همت و تلاش بیشتر و برگزاری جلسات متعدد در هر هفته، سعی بر فعال تر شدن شورای عالی حوزه های علمیه نمودند و حتی برای پیشگیری از انباشت دستور جلسات، با برگزاری جلسات فوق العاده نیز بر انجام وظیفه خویش نسبت به تعیین اهداف و سیاست های کلان حوزه های علمیه اهتمام ورزیدند. دور کردن شورای عالی از مباحث جزئی و روی آوردن به بحث ها و موضوعات کلان حوزه، خواسته دیگری بود که اعضای دوره پنجم توانستند همراه با بحث "تحولات درحوزه" آن را محقق ساخته و مسیر روشنی را برای دست یابی به اهداف شورای عالی تبیین نمایند که همه این فعالیت ها را می توان در گزارش عملکرد شورای عالی که همان "مصوبات" این شوراست مشاهده کرد.

پیش شماره اول نشریه خبری شورای عالی حوزه های علمیه به همت اداره ارتباطات شورای عالی حوزه های علمیه در 65 صفحه منتشر شده است./913/ن602/ع

ارسال نظرات