۱۲ آبان ۱۳۸۹ - ۱۴:۳۵
کد خبر: ۸۹۴۲۷
آیت الله جوادی آملی:

یک جامعه وقتی ویران می شود که عالمان دین را از دست بدهد

خبرگزاری رسا ـ حضرت آیت الله جوادی آملی، با بیان اینکه اگر علم و عالم از یک جامعه رخت بربست، ثلمه بزرگی در آن جامعه بوجود خواهد آمد گفت: یک کشور زمانی ویران می شود که عالمان دین را از دست بدهد.
 آيت الله جوادي آملي آيت الله جوادي آملي در همايش دين و فلسفه در مدرسه دارالشفاء قم
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حضرت آیت الله عبدالله جوادی آملی، از اساتید برجسته حوزه علمیه قم، پیش از ظهر چهارشنبه در درس تفسیر قرآن کریم که با حضور طلاب و روحانیان در مسجد اعظم قم برگزار شد، در ادامه تفسیر سوره انبیا اظهار داشت: آنچه باعث فریب تبهکاران شد این بود که سالیان متمادی خدا آنها را امتحان کرد، به آنها نعمت داد و آنها تصور کردند که روزگار همیشه این چنین است و باید همواره این گونه باشد؛ آنها تصور کردند که این شرایط استحقاق ذاتی آنها است.

وی در ادامه با بیان اینکه یک کشور وقتی ویران می شود که عالمان دین را از دست بدهد تاکید کرد: اگر علم و عالم از یک جامعه رخت بربست، ثلمه لایسدها شیء خواهد بود.

استاد برجسته حوزه علمیه قم ابراز داشت: از امام صادق و امام سجاد(ع) نقل شده که نقص زمین به موت عالمان دین است؛ از این رو گفته شده است وقتی خواستید در شهری زندگی کنید تحقیق نمایید که آیا عالم دینی در آن شهر هست یا خیر؟

حضرت آیت الله جوادی آملی در بخش دیگری از سخنان خود خاطرنشان کرد: ما باید باور کنیم که غیر از چشم و گوش ظاهری، چشم و گوش باطنی هم هست که اینها را درک می کند، برخی ها در روز قیامت می گویند چرا ما را کور محشور کردی، خداوند می گوید در دنیا فقط گوش و چشمی داشتی که بدی ها را می دید، الان نیز همان گونه محشور شدی.

وی ادامه داد: اینها در واقع کور و کر نیستند، اما صدای اهل بهشت را نمی شوند و همان گونه که که در دنیا خوبی ها را نمی دیدند و صداهای بد را می شنیدند، در قیامت نیز این گونه هستند.

این مفسر قرآن کریم گفت: ذات اقدس اله در دنیا با وحی انذار می کند، اما آنها نمی شنوند و زمانی بیدار می شوند که در آن روز عدل حاکم است و انسان ها هر آنچه در دنیا کاشته اند را درو می کنند.

وی با بیان اینکه در روز قیامت هیچ گونه ظلمی نیست اظهار داشت: آن کسی که کار و قدرت دست او است، عدل محض است و هیچ ظلمی نمی کند و در این روز میزان عدالت نصب می شود و واحد سنجش حق است.

حضرت آیت الله جوادی آملی با بیان اینکه هیچ چیز مانع علم الهی نمی شود تاکید کرد: کفاری که همه سرمایه خود را باخته اند و باطل محض هستند، خیری ندارند که روز قیامت در یک طرف ترازو قرار گیرد تا اعمال آنها بر معیار آن سنجیده شود. /924/پ202/ج

ارسال نظرات