۱۶ آبان ۱۳۸۹ - ۱۷:۱۴
کد خبر: ۸۹۷۹۷
رییس مرکز تخصصی حقوق و قضای اسلامی:

امام جواد قدرت علمی و برتری امامت شیعه را تبیین کرد

خبرگزاری رسا ـ‌ مسؤول مرکز تخصصی حقوق و قضای اسلامی حوزه علمیه قم گفت: امام جواد(ع) با مدیریت قوی و علم و دانش گسترده همه عقبه های سنگین اجتماعی را پشت سر می گذارند و پس از مدتی همه شیعیان به امامت ایشان اذعان می کنند.
شهادت امام جواد(ع)


حجت الاسلام عباس رفعتی، مسؤول مرکز تخصصی حقوق و قضای اسلامی حوزه علمیه قم، در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری رسا، با عرض تسلیت به مناسبت شهادت حضرت امام جواد(ع) گفت: حضرت امام جواد(ع) با وجود عمر کوتاه همانگونه که امام رضا(ع) فرموده اند مولود بسیار بابرکتی برای شیعه بوده اند.

وی در ادامه افزود: یکی از برکات وجود امام جواد(ع) این است که ایشان در سن کودکی به امامت می رسد و زمام امور دینی و علمی جامعه را به عهده می گیرند و شیعیان را از سرگردانی و تحیر نجات می دهند.

حجت الاسلام رفعتی اظهار داشت: امام رضا(ع) تأکید داشتند که حضرت امام جواد(ع) جانشین و امام بعد از ایشان هستند، با وجود این مطلب تعدادی از شیعیان دچار انحراف شده و فرقه واقفیه را به وجود می آورند و گروهی دیگر به سراغ عموی ایشان عبدالله بن موسی می روند.

وی خاطر نشان کرد: امام جواد(ع) با مدیریت قوی و علم و دانش گسترده همه این عقبه های سنگین اجتماعی را پشت سر می گذارند و پس از مدتی همه شیعیان به امامت ایشان اذعان می کنند.

این پژوهشگر حوزوی یادآور شد: وقتی عده ای از علما در مدینه، نزد عبدالله بن موسی که خود را جانشین امام رضا(ع) نامید بود می روند و پرسش های خود را مطرح می کنند دچار اضطراب شده و پاسخ اشتباه می دهد.

وی ادامه داد: در آن هنگام موفق خادم امام رضا(ع) به آنان اعلام می کند، امام جواد(ع) که امام بر حق است به سراغ شما می آید، حضرت با همان لباس و عمامه ای که مخصوص ائمه(س) بود وارد شدند و نشستند؛ یک نفر از میان افراد پرسش های خود را مطرح کرد و حضرت با بلاغتی شایسته به پرسش های آنان پاسخ فرمودند.

حجت الاسلام رفعتی اضافه کرد: حاضران خوشحال شدند و فهمیدند اگر چه امام(ع) کودک است، اما از علومی برخوردار است که دیگران از رسیدن به آن ناتوان هستند و این علوم مخصوص ائمه اطهار(ع) است؛ با همین درایت و مدیریت امام عموی ایشان از صحنه کنار رفت و واقفیه نیز متوقف شد.

وی تأکید کرد: مأمون وقتی امام رضا(ع) را به شهادت می رساند، به این نتیجه می رسد که برای مهار علویان و کنترل امام جواد(ع) نیاز به نزدیک شدن به ایشان دارد، از این رو با وجود مخالفت های گسترده بنی عباس، دختر خود را به عقد حضرت در می آورد.

مسؤول مرکز تخصصی حقوق و قضای اسلامی حوزه علمیه قم تصریح کرد: مأمون برای پاسخ گویی به مخالفت های بنی عباس مناظره ای بین قاضی القضات خود و امام(ع) ترتیب می دهد، این مناظره ساعت ها طول می کشد، حضرت به پرسش های قاضی القضات به بهترین شکل پاسخ می دهد و همه حاضران از فصاحت و بلاغت، منطق و تنظیم جملات ایشان متعجب می شوند.

وی بیان داشت: این جلسات بار ها ادامه می یابد و هر چه این جلسات ادامه می یابد، عظمت علمی و احاطه ایشان نزد آنان روشن تر می شود و قدرت و برتری امامت شیعه ظاهر می شود.

حجت الاسلام رفعتی ابراز داشت: به امامت رسیدن امام(ع) در سن کودکی زمینه سازی برای ظهور حضرت امام زمان(عج) است و اگر امامت امام جواد(ع) در کمتر از هشت سالگی شروع نمی شد، این زمینه سازی صورت نمی گرفت./919/ت302/ع

ارسال نظرات