۲۳ آبان ۱۳۸۹ - ۱۵:۰۳
کد خبر: ۹۰۴۵۱
منتشر شد؛

تغییرات اجتماعی در اندیشه سید جمال الدین اسد آبادی

خبرگزاری رسا ـ کتاب تغییرات اجتماعی در اندیشه سید جمال الدین اسد آبادی نوشته مجید کافی از سوی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه منتشر شد.
سيد جمال الدين اسد آبادي


به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، کتاب تغییرات اجتماعی در اندیشه سید جمال الدین اسد آبادی در صدد بررسی اندیشه یکی از اندیشمندان یعنی سید جمال الدین اسد آبادی در باب تغییر اجتماعی است. از این رو هدف این مطالعه بازسازی معما و مساْله سید جمال، طبق مدل چهار جانبه تغییر سیاسی توماس اسپریگنز است که در آن علل تغییر جامعه از وضعیت مطلوب به وضعیت نامطلوب، و به عبارت دیگر بررسی مسائل و آسیب‌های جامعه معاصر سید جمال الدین، عوامل و علل آن مسائل، راهکارهای حل آن مسائل و سرانجام طرح وترسیم جامعه و وضعیت مطلوب در نظر وی به خوبی از یکدیگر تفکیک می گردد.

کتاب حاضر در هشت فصل تنظیم شده است؛ فصل اول که در کلیات موضوع بحث است، به ضرورت بررسی اندیشه های اجتماعی اندیشمندان مسلمان از جمله سید جمال اختصاص یافته است. فصل دوم مدل چهار جانبه تغییرات سیاسی توماس اسپریگنز را معرفی می کند، که به عنوان مدل بررسی این جستار نیز برگزیده شده است. فصل سوم، به بررسی شخصیت، روش، آرمان و معرفی آثار سید جمال می پردازد.

در گزیده ای از فصل دوم ذیل عنوان«جامعه بازسازی شده» آمده است:«دومین شیوه بازسازی جامعه، روش محافظه کارانه است. اساس تفکر محافظه کاران، سنت های جامعه است و نه بینش تعقلی و فکری. متفکر محافظه کار عاقل، معتقد نیست که این جامعه، بهترین جامعه ممکن است. او معتقد است که بهترین راهنما برای تغییر و تعدیل مسائل اجتماعی معاصر، آگاهی به تتجربه جمعی بشر است.»

فصل چهارم، به بررسی اولین جزء مدل اسپریگنز در اندیشه سید جمال، یعنی آسیب های جامعه اسلامی؛ فصل پنجم نیز به ریشه مسائل و آسیب های اجتماعی؛ فصل ششم به راهکارهای اصلاح جامعه و سرانجام فصل هفتم به جامعه مطلوب و بازسازی شده از نظر سید جمال الدین اختصاص یافته است. در پایان کتاب نیز فصل هشتم به عنوان جمع بندی و خاتمه بحث تقدیم شده است.

در گزیده ای از فصل پنجم ذیل عنوان«اختلاف میان مسلمانان(تفرقه)» آمده است:«یکی از نتایج اختلاف میان مسلمانان، انحطاط اجتماعی است. در تاریخ دیده شده است که یک ملت بزرگ، به واسطه افتراق کلمه و عدم اتحاد و یا غفلت از شکر نعمت های موجود و یا به واسطه تمایل به رفاه و آسایش دائمی، و یا بر اثر فریفته شدن به نعمت های زودگذر، دچار ضعف گردیده، بعد هم قوم دیگری به آن ملت بزرگ، غالب مسلط شده و آن ملت را تنبیه کرده باشد.»

کتاب تغییرات اجتماعی در اندیشه سید جمال الدین اسد آبادی نوشته مجید کافی در 158 صفحه و با شمارگان 1000 نسخه برای نخستین بار از سوی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه منتشر شده است./916/ن601/ع


ارسال نظرات