۰۶ آذر ۱۳۸۹ - ۱۳:۰۶
کد خبر: ۹۱۵۴۹
صبح امروز صورت گرفت؛

دیدار نوری المالکی با حجت الاسلام سید عمار حکیم

خبرگزاری رسا ـ نخست وزیر عراق صبح امروز با حجت الاسلام سید عمار حکیم در بغداد دیدار و گفت و گو کرد.
سيد عمار حكيم
به گزارش خبرگزاری رسا، حجت الاسلام سید عمار حکیم رئیس مجلس اعلای اسلامی و رهبر ائتلاف ملی عراق، صبح امروز با نوری المالکی نخست وزیر این کشور، در دفتر مجلس اعلای اسلامی در بغداد دیدار و گفتگو کرد.

دو طرف در این دیدار راه های همکاری با سایر گروه های سیاسی جهت تسریع در تشکیل کابینه و لزوم انتخاب افراد کارآمد، توانا و کاربلد بر اساس مشارکت ملی و حضور فعال همه گروه های سیاسی را مورد بررسی قرار دادند.

حجت الاسلام حکیم و نوری المالکی همچنین بر گسترش تعاون بین پارلمان و دولت جهت تصویب و اجرای قوانین مهم کشور و حفظ مصالح عمومی ملت عراق تاکید کردند.

رئیس مجلس اعلای اسلامی پس از این دیدار در کنفرانس خبری گفت: مجلس اعلای اسلامی رابطه بسیار خوبی با حزب الدعوه دارد و همانگونه که سالهای گذشته از نوری المالکی حمایت کرده است به حمایتهای خود از دولتی که به ملت خدمت کند و دارای معیارهای حکومت مشارکت ملی باشد ادامه خواهد داد.

نخست وزیر عراق نیز ضمن ابراز تشکر از استقبال گرم حجت الاسلام حکیم از وی خاطر نشان ساخت: امروز تاکید می کنم که با همکاری سایر گروه های سیاسی حکومتی را تشکیل خواهم داد که متعلق به همه عراقیها باشد و فردی در آن احساس کنارگذاشته شدن از مسایل مهم کشور را نداشته باشد و این حکومت دارای قواعدی آشکار و متین از ارزشهای ملی در حمایت از امنیت و استقلال عراق و تحقق رفاه برای شهروندان و همچنین درمان مشکلات خواهد بود.

نوری المالکی به عنوان کاندیدای فراکسیون هم یپمانی ملی متشکل از ائتلاف دولت قانون به ریاست المالکی و ائتلاف ملی عراق به ریاست حکیم بار دیگر و به صورت رسمی به عنوان نخست وزیر جدید این کشور انتخاب شد و یک ماه وقت دارد تا کابینه خود را معرفی کند.

با انتخاب نوری المالکی به عنوان نخست وزیر عراق همه تلاشهای آمریکا و عربستان سعودی جهت پایین کشیدن شیعیان از قدرت ناکام ماند و هزینه های میلیاردی وهابیت که در این مدت به شدت از فراکسیون العراقیه متشکل از لیبرالها، سنی ها و بعثی های درجه دو و سه حمایت کرده و تمام تلاش خود را برای انتخاب ایاد علاوی رئیس این فراکسیون به عنوان نخست وزیر انجام داد نقش بر آب شد.

آمریکا نیز که علاقه ای به در اختیار گرفتن قدرت توسط شیعیان نداشت با ائتلاف دو گروه بزرگ شیعه یعنی ائتلاف دولت قانون و ائتلاف ملی عراق به مساله تقسیم قدرت میان مالکی و علاوی روی آورد ولی این نقشه نیز با اتحاد و ثبات شیعیان بر مواضع خود با ناکامی مواجه شد./980/ج
ارسال نظرات