۱۵ دی ۱۳۸۹ - ۱۴:۰۱
کد خبر: ۹۴۸۶۳

ضیاء‌الشهاب فی شرح شهاب‌الأخبار منتشر شد

خبرگزاری رسا ـ کتاب ضیاء‌الشهاب فی شرح شهاب‌الأخبار، با مقدمه تحقیق و فهارس عامه، در نوزده باب و 664 صفحه، از سوی سازمان چاپ و نشر دارالحدیث منتشر شد.
ضياءالشهاب في شرح شهاب‌الأخبار


به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از دارالحدیث، کتاب ضیاء‌الشهاب فی شرح شهاب‌الأخبار تألیف قطب‌الدین راوندی، از برجسته‌ترین دانشمندان و محقّقان قرن ششم هجری با مقدمه تحقیق و فهارس عامه، در نوزده باب و 664 صفحه، از سوی سازمان چاپ و نشر دارالحدیث منتشر شد.

در مقدّمه تحقیق، به صورت مبسوط به شرح حال مؤلّف کتاب شهاب‌الأخبار و همچنین قطب‌‌الدین راوندی، شارح این اثر، پرداخته شده‌است و از دیگر موارد اشاره شده در این مقدمه، بیان شرح‌هایی هستند که بر شهاب‌الأخبار نگاشته شده‌است.

در پایان این اثر، تحت عنوان الفهارس‌العامه، تعداد ده فهرست فنی در 133 صفحه عرضه شده‌است. از جمله این فهارس می‌توان به فهرست آیات قرآن، احادیث متن، احادیث شرح، اعلام و فرق و مذاهب اشاره کرد. فهرست کتب وارده در مقدّمۀ تحقیق، کتب وارده در متن، اشعار و مصادر تحقیق، از دیگر فهرست‌های ذکر شده در پایان این اثر دینی است.

شارح این کتاب، سعید بن هبة ‌الله، مشهور به قطب راوندی، از برجسته‌ترین دانشمندان و محقّقان قرن ششم هجری است.

منتجب‌‌الدین، او را با عبارات «فقیه، عین، صالح و ثقه» معرّفی کرده و همچنین مثل بن فوطی، از مشاهیر عامّه، قطب‌‌الدین راوندی را با تعبیر «فقیه الشیعه» می‌ستاید. قطب‌‌الدین، در اصفهان، همدان و خراسان، از بزرگان روزگار خود همچون ابوجعفر حلبی، امین ‌السلام فضل بن حسن طبرسی، عمادالدین طبری، و ابوالسعادت شجری، بهره برده و از آن‌ها روایت کرده‌است.

کسانی نیز چون ابن شهر آشوب و منتجب‌الدین، و رازی، از شاگردان وی بودند. این دانشمند برجسته، در حرم مطهّر حضرت فاطمه معصومه(س)، در صحن بزرگ یا همان صحن اتابکی، مدفون است.

از ویژگی‌های این اثر، این است که به قلم یکی از برجسته‌ترین دانشمندان و فقهای امامیه تحریر شده است و مشخصّاً از قرن ششم هجری بر جای مانده است.

وی تصریح کرد: این اثر، از جهت مباحث تقریبی، اهمیت دارد؛ چرا که آثار محدودی وجود دارند که اصل کتاب از عامّه بوده و یکی از بزرگان امامیه آن را شرح کرده باشد و این کتاب از جمله این آثار معدود است و نیز از حیث فقه الحدیثی و فهم کلام معصوم، این کتاب، بسیار غنی بوده و نکات و حقایق زیادی را کاویده و مشخّص کرده است. قطب‌‌الدین راوندی، علاوه بر این که فقیه و محدّثی ژرف‌نگر است، ادیب قوی و مسلّطی نیز بوده که در ابتدای شرح هر حدیث، مباحث مهم و دقیق ادبی آن را نیز بیان کرده است.

از جهت مصدر روایی نیز احادیث زیادی در این کتاب آمده که در مصادر و منابعی که امروز در دسترس است، وجود ندارد و این واقعیت نشان می‌دهد آثاری که در دسترس مؤلّف بوده که اکنون به دست ما نرسیده است، نکته دیگر، اهمیت کتاب شهاب‌الخبار و ضیاء‌الشهاب به منزله اثر اخلاقی و تربیتی است و با مطالعه این کتب متوجه می‌شویم قصد مؤلّف، فقط جمع‌آوری روایات نبوده است.

کتاب «شهاب‌الأخبار» تألیف قطب‌‌الدین راوندی (م 573ق)، تحقیق مهدی سلیمانی آشتیانی، از حدود 1200 سخن حکمت‌آمیز رسول خدا(ص) درباره نصایح اخلاقی و دعاهایی از آن حضرت فراهم شده و به تازگی با شمارگان 1000 نسخه، جلد سخت و بهای 8000 تومان از سوی سازمان چاپ و نشر دارالحدیث منتشر شده است. /920/د102/ع

ارسال نظرات