۱۵ دی ۱۳۸۹ - ۱۴:۱۰
کد خبر: ۹۴۸۶۷

فهرست نیایش‌نامه‌ها و اجازات دانشمندان شیعه منتشر شد

خبرگزاری رسا ـ فهرست نیایش‌نامه‌ها و اجازات دانشمندان شیعه از سوی مؤسسه دارالحدیث منتشر شد.
كتاب


خبرگزاری رسا به نقل از دارالحدیث، به تازگی پنج جلد از مجلدات فهرستگان نسخه‌های خطی حدیث و علوم حدیث شیعه (جلدهای هشتم تا دوازده) نوشته «علی صدرایی‌خویی» از سوی مؤسسه دارالحدیث منتشر شده‌است.

مؤلف فهرستگان نسخه‌های خطی در این‌باره گفت: پیش‌تر، جلد 1 تا 7 این اثر، در موضوع درایه و رجال و متون حدیثی و اسماء حسنی منتشر شده بود . جلدهای تازه منتشر شده حاوی دو موضوع است که عبارت است از: نیایش نامه ها؛ جلد 8 و 9و 10 مختص معرفی نسخه های خطی نیایش نامه‌ها (ادعیه) است .

وی افزود: در این سه جلد، 1612 عنوان کتاب دعا با 9769 نسخه معرفی شده است. ترتیب معرفی کتاب به ترتیب الفبایی عنوان کتابهاست و نسخه ها در ذیل عنوان هرکتاب به ترتیب تاریخ کتابت نسخه ها گزارش شده است. ا در آخر مجلد دهم نیز در ملحقات این بخش که اختصاص به نسخه‌های خطی کتاب‌های دعای اهل سنت در کتابخانه های ایران دارد تعداد 123 عنوان کتاب دعای با 319 نسخه معرفی شده است.

حجت الاسلام صدرایی خویی با اشاره به کتاب هایی که نسخ بیشتری را به خود اختصاص داده اند تصریح کرد: در بین کتابهای معرفی شده، پنج کتاب بیشترین نسخه را به خود اختصاص داده اند که عبارتنداز: زاد المعاد علامه مجلسی با 640 نسخه؛ مفتاح الفلاح شیخ بهایی با 321 نسخه؛ الصحیفة السجادیه، اما زین العابدین علیه السلام با 253 نسخه؛ عدة الداعی و نجاح الساعی ابن فهد حلی با 223 نسخه؛ تحفة الزائر علامه مجلسی با 182 نسخه.

وی افزود: در پایان جلد دهم، سه نمایه برای این سه جلد درج شده است. جلد هشت نیایش نامه ها در 657 ص و جلد نهم در 659 ص و جلد دهم در 624 ص و مجموعاً در 1940 صفحه از سوی سازمان چاپ و نشر دار الحدیث منتشر گردیده است.

مؤلف فهرستگان نسخه های خطی اظهار داشت: در آغاز جلد هشتم اسامی همکاران این سه مجلد و همچنین مقدمه ای برای این سه مجلد ضمیمه شده بود که متاسفانه در هنگام چاپ فایل آن نادیده گرفته شده و به همین دلیل این سه جلد بدون مقدمه و اسامی همکاران منتشر گردیده که امیدوارم در چاپ های بعدی اصلاح گردد.

وی افزود: اجازات حدیثی دانشمندان شیعه نیز شامل جلد 11و 12 است که به شاگردان خود عطا کرده اند. در این دو جلد، 1265 اجازه حدیث با 1617 نسخه خطی معرفی شده که برای اولین بار در یک اثر این تعداد اجازه حدیثی معرفی شده است. اغلب این اجازات در آغاز یا انجام کتابهای حدیثی تحریر شده و بیشتر آنها به خط اجازه دهندگان می باشد. به همین دلیل در این اثر برای اولین بار دستخط هایی از دانشمندان شیعه معرفی گردیده که تاکنون گمان می شده دستخطی از آنها بر جای نمانده است. همچنین با این اجازات رابطه استادی و شاگردی تعدادی زیادی از محدثان شیعه به صورت یقینی مشخص شده است .

حجت‌الاسلام صدرایی خویی بیان داشت: در این دو جلد اجازه ها به ترتیب مجازین معرفی شده و مجیزین به عنوان مؤلف اجازه ها معرفی گردیده اند. این اجازه‌ها سندی گویا در تاریخ فرهنگ و
تمدن اسلامی بوده و با هر اجازه زوایایی فراموش شده ای از از تلاش های علمی چند دانشمند، و جریان فرهنگی در منطقه جغرافیایی خاص، روشن می‌شود.

وی افزود: در پایان دوازدهم، پنج نمایه برای این دو جلد ضمیمه شده است. جلد یازدهم اجازات در 597 ص و جلد دوازدهم در 635ص ومجموعاً در 1232صفحه از سوی سازمان چاپ و نشر دار الحدیث منتشر گردیده است. در آغاز جلد یازدهم اسامی همکاران این دو مجلد و همچنین مقدمه ای برای این دومجلد ضمیمه شده بود که متاسفانه در هنگام چاپ فایل آن نادیده گرفته شده و به همین دلیل این دو جلد بدون مقدمه و اسامی همکاران منتشر گردیده که امیدوارم در چاپ‌های بعدی اصلاح شود.

مدیر گروه میراث حدیث شیعه و فهرستگان اظهار داشت: با اانتشار این پنج جلد، دوره دوازده جلدی فهرستگان نسخه های خطی حدیث و علوم حدیث شیعه کامل گردید و به یاری خدای تعالی در ادامه، مستدرکات فهرستگان، شامل نسخه های حدیثی شیعه در فهارس نسخه های خطی منتشر شده از 1380 تا 1390 که بالغ بر پنج جلد می گردد منتشر خواهد شد و پس از آن فهارس کلی برای فهرستگان و مستدرکات آن، در دوجلد تنظیم خواهد شد.

گفتنی است، جلدهای هشتم تا دوازده فهرستگان نسخه های خطی نوشته علی صدرایی خویی با شمارگان 500 نسخه به تازگی از سوی سازمان چاپ و نشر دارالحدیث منتشر گردیده است. /920/د102/ع

ارسال نظرات