۰۸ اسفند ۱۳۸۹ - ۱۶:۲۱
کد خبر: ۹۹۲۱۹

پیکر آیت الله سید محمد علی حکیم به خاک سپرده شد

خبرگزاری رسا ـ مراسم خاکسپاری پیکر آیت الله سید محمد علی حکیم با حضور مراجع، علما، استادان و طلاب علوم دینی، نمایندگان پارلمان و جمع کثیری از مردم در نجف اشرف انجام شد.
تشييع آيت الله سيد محمد علي حكيم تشييع آيت الله سيد محمد علي حكيم تشييع آيت الله سيد محمد علي حكيم تشييع آيت الله سيد محمد علي حكيم
به گزارش خبرگزاری رسا، پیکر پاک آیت الله سید محمد علی حکیم از علمای عراق و پدر حضرت آیت الله سید محمد سعید حکیم از مراجع تقلید نجف اشرف، صبح امروز با حضور آیت الله سید سعید حکیم، حجت الاسلام سید عمار حکیم رئیس مجلس اعلای اسلامی، نمایندگان مراجع تقلید،استادان و طلاب علوم دینی، نمایندگان پارلمان، اعضای شورای استانی و جمع کثیری از مردم در مسجد الهندی نجف به خاک سپرده شد.

آیت الله آقای سید محمد علی حکیم در سال 1329 هـجری قمری در نجف اشرف متولد شد. او دانشمندی با جلالت ومجتهدی بزرگ ، و از اساتید بحث خارج فقه واصول، و از امامان جماعات در نجف بود.

معظم له بسیار متواضع و بافتوت وبر نفس خود مسلط ، در کارهایش جدی ، مورد اعتماد طبقات مختلف مردم، عالم پرهیزکار، باصلاحیت ، اسوه تقوا بود به طوری که در صفات پسندیده ورعایت ادب زبان زد خاص وعام و در همه شوون زندگی اش هیچگونه ظاهر سازی و مجامله و ریاء نداشت.

او از درس حضرت آیت الله سید محسن حکیم، آیت الله میرزا سید حسن بجنوردی وآیت الله شیخ عبد الحسین حلّى بهره فراوان برد و در دروس وبحثهای اصول فقه آیت الله محقق شیخ محمد حسین اصفهانی حاضر می شد.

باتربیت شاگردان برجسته ای که در حوزه درسش حاضر می شدند علاوه بر این که در پیشرفت جنبه علمی آنان سعی وکوشش فراوانی داشت، با اهتمام ورزی به تربیت دینی واخلاقی شان، کمک شایانی به حوزه علمیه کرد.

این فقید در میان علمای نجف به مهارت داشتن در علوم هندسه و ریاضی شهرت داشت به گونه ای که مرحوم آیت الله سید محسن حکیم از وی خواست تا مباحث فقهی ارث را بر اساس قواعد نوین ریاضیات بازنویسی کند. وی همچنین جهت دقیق قبله را در حرم مطهر امام علی(ع) معین کرد.

آیت الله سید محمد علی حکیم یکی از ارکان مرجعت مرحوم آیت الله سید محسن حکیم بود که به نمایندگی ایشان، برای حل اختلاف میان دو گروه از مردم پاکستان به این کشور اعزام شد.

از این مرحوم تالیفات فراوانی بجا مانده است که از مهمترین آنان می توان از آثار زیر نام برد:

1 ـ رساله ای در خصوص قبله .

2 ـ رساله ای در خصوص درهم ودینار اسلامی.

3 ـ تطبیق مسائل ارث، با ریاضیات نوین.

4 ـ بحثی درباره ساعت زوال (وقت ظهر).

5 ـ تقریرات درس اصول استادش مرحوم آقای شیخ محمد حسین اصفهانی (قدس سره)

6 ـ تقریرات درس فقه امام حکیم اعلی الله مقامه.

7 ـ تعلیقة بر کفایة الأصول.

8 ـ حاشیة فرائد الاصول (رسائل).

وی نقش بسیار زیادی در پرورش و نبوغ علمی حضرت آیت الله سید محمد سعید حکیم داشت و تلاش فراوانی کرد تا در زمینه های علمی و اخلاقی به این مرجع تقلید کند. /980/گ
ارسال نظرات