۰۱ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۴:۵۱
کد خبر: ۶۰۵۸۴۵
گفت و گو با عضو هیأت علمی دانشگاه باقرالعلوم؛

از استقلال در فضای مجازی تا مساجد تمام وقت

از استقلال در فضای مجازی تا مساجد تمام وقت
حجت الاسلام والمسلمین خان محمدی گفت: دو تا مسجد ما در مقابل اسرائیل می‌تواند مقابله کند، اگر مسجد محوری به معنای خودش احیا شد، کشور از بین نمی‌رود.

اشاره: فضای مجازی عرصه تهدید و فرصت است و بایستی نسبت به آن توجه داشت که ما را به کدام سمت حرکت می‌دهد. نباید از این غافل بود که حاکمیت در فضای مجازی در دستان عده‌ای است که تلاش دارند تا کل دنیای مجازی را مدیریت کنند و بر پیام‌رسان‌ها مستولی شدند تا آنها را هدایت کنند.

درباره این موضوع و مسئله بررسی فضای مجازی، سرویس فرهنگی اجتماعی خبرگزاری رسا به سراغ حجت الاسلام والمسلمین کریم خان محمدی، استاد حوزه و دانشگاه و عضو هیأت علمی دانشگاه باقرالعلوم(ع) رفته است تا درباره فضای مجازی بیشتر به بحث و گفت‌وگو بپردازیم. متن زیر بخش دوم و پایانی از مصاحبه ما است که تقدیم مخاطبان محترم می‌گردد.

رسا ـ دولت از چه نظر بایستی زمینه‌هایی را فراهم کند و چگونه این اتفاق می‌افتد؟

باید موبایل هوشمند داشته باشیم. موبایل کودک، تبلت کودک و ما اینها را در ایران نداریم، تبلت کودک به این معنا که کنترل از راه دور داشته باشد  بتوانم آن را وصل به تبلت خودم بکنم و کودک هرجایی که می‌رود، بتوانم او را رصد کنم. درست است؟

گفتگو // استقلال در فضای مجازی برای رسیدن به جامعه پاک

رسا ـ البته امروز این تکنولوژی با این مدل در ترکیه و برخی کشورهای دیگر ایجاد شده است.

بهترین روش است. هیچ پدری راضی نیست که فرزندش در دوران کودکی در معرض خطر قرار بگیرد. از طرفی دولت اسلامی نباید به مردم فشار بیاورد و اگر بنا باشد که این ابزارها را برای کودکم نخرم که به سن جوانی برسد، در جامعه نمی‌تواند زندگی کند به خاطر اینکه کامپیوتر بلد نیست. بایستی پدرومادر قدرت کنترل داشته باشند و البته ایده باید در مسجد شکل بگیرد.

تکثرگرایی در متدین بودن مردم بسیار مهم است، چرا در روستا مردم متدین بودند؟ چون همدیگر را کنترل می‌کردند و باید در شهرهای بزرگ و روستاهای کوچک با محوریت مسجد این برنامه را دنبال کنیم و چنانچه مساجد را احیا کنیم، دین‌مان را احیا کردیم و در صورتی که هر مسجد روحانی تمام وقت داشته باشد. الان مساجد ما بسته است و نیم ساعت در نماز ظهر و نمازهای دیگر باز است.

گفتگو // استقلال در فضای مجازی برای رسیدن به جامعه پاک

باید خشونت نمادین ایجاد کنیم

باید کنترل از طریق خشونت نمادین باشد و نه خشونت واقعی. خشونت نمادین اصطلاحی است در جامعه‌شناسی به کار می‌رود، بچه از چیزی بترسد، نزدیک آنها نمی‌رود، لازم نیست که مدام پدرومادرش از او بپرسند که کجا رفتی، شاید پدر خودش تجاهل کند نسبت به یک موردی که بچه داشته است ولی در مجموع مراقب است.

یکی از کارهایی که دولت از خشونت نمادین استفاده از دوربین است تا در همه جا مردم احساس کنند که دیده می‌شوند. در حالی که خیلی از دوربین‌ها خالی است ولی دزد هم فکر می‌کند در همه جا دیده می‌شود. همین وجود دوربین کنترل می‌کند و اگر دوربین باشد، همه خودشان را کنترل می‌کنند، همانطوری که ما اگر متدین باشیم و احساس کنیم که خدا ما را می‌بیند، خودمان را کنترل می‌کنیم، در حالی که فراموش می‌کنیم کسی که گناه می‌کند موقتا خدا را فراموش کرده است و اگر خدایی با آن عظمت را ببیند، قطعا گناه نمی‌کند. معمولا جایی به گناه مشغول می‌شویم که خدا ناظر نیست.

گفتگو // استقلال در فضای مجازی برای رسیدن به جامعه پاک

رسا ـ به واقع شما معتقد هستید، همین که دوربین کاشته شود، دیگر بساط خیلی مسائل جمع می‌گردد؟

به اعتقاد ما باید کار فرهنگی باشد و این کار روحانیون است، نباید کار پلیسی انجام دهیم. من با کار پلیسی صددرصد مخالفم، نه موفق بوده و نه به درد می‌خورد. مردم وقتی از نظر فرهنگی مشکل داشته باشند، باید کنترل فرهنگی داشته باشیم و اگر آسیبی در جامعه هست، ما روحانیون مقصر هستیم. ما باید فعال باشیم.

رسا ـ نگاه شما به اینترنت ملی چگونه است؟ آیا اینکه ما اینترنت داخلی داشته باشیم و نظارت داخلی نیز صورت بگیرد، باعث نمی‌شود که بتوانیم فرهنگ عمومی را نیز کنترل کنیم؟

اعتقاد من این است که باید شبکه‌ها و اینترنت داخلی را داشته باشیم و به صورت رقابتی ارزان کنیم، اما اینکه اینترنت جهانی را ببندیم و مردم را به اجبار به این سمت سوق دهیم، محروم کردن مردم از مواهب بشری است. اینترنت جهانی کل اطلاعات جهان است و آن هم حاصل کل هوش مردم است.

گفتگو // استقلال در فضای مجازی برای رسیدن به جامعه پاک

رسا ـ دشمن در فضای اینترنت هزینه زیادی کرده تا برای مقابله فرهنگی اقدام کنند، آموزش زبان فارسی به اسرائیلی‌ها، گردان 8200 و 990 اسرائیل برای فرهنگ عمومی مردم ایران کار می‌کنند. از طرفی هوش مصنوعی گوگل مخاطب را به سمت مسائل مختلف می‌برد و نظارت دولت فقط ایجاد بستر است ولی مردم خودشان ساختارسازی می‌کنند. به نظر شما مردم با این اوضاع و احوال به کدام سمت توجه می‌کنند؟

اسرائیل به اندازه شهر ما است و همین جوانان ما اگر انگیزه پیدا کنند واقعا آن را مچاله می‌کنند.

با چیزی که ما داریم، اسرائیل اصلا چیزی نیست. ما ایرانی‌ها با عظمتی که داریم، همین بسیجی‌ها، آنها را مچاله می‌کنند و واقعا نباید از آنها بترسیم. اگر مذهب ما، تشیع ما این قدر ضعیف است که به وسیله یک گروه در اسرائیل از بین برود، بهتر است که زودتر از بین برود.

رسا ـ الان ما در دوره جنگ شناختی به سر می‌بریم.

اگر جنگ نباشد، آدمی هویت پیدا نمی‌کند. من اگر در ایران باشم، احساس می‌کنم که کسی مخالف من نیست و کسی من را آدم حساب نمی‌کند و فایده‌ای ندارد. کشورها دو دسته هستند، کشورهای شمسی و کشورهای قمری. کشورهای قمری دنباله رو هستند و خیلی نمی‌خواهند سری تکان بدهند ولی کشور ایران کشوری شمسی است و همیشه قد علم می‌کند.

در رژیم گذشته جشن‌های 2500 ساله داشتیم و بعد از انقلاب هم خواستیم تا در دنیا مطرح باشیم. بالاخره مذاکراتی داشتیم که 5+1 در ناخودآگاه ایرانی‌ها لذت‌بخش بود و می‌گفتند که در مقابل شش کشور بزرگ جهان نشستیم و افتخاری است و اگر موفق هم نباشیم، با اینها مبارزه می‌کنیم و مذاکره کردیم و ترامپ با طرازش اعتقاد دارد که ضرر کرده است و این یعنی عظمت ایران.

گفتگو // استقلال در فضای مجازی برای رسیدن به جامعه پاک

رسا ـ منظورتان برجام است؟

بله! می‌گوید که من کنار رفتم و غلط کردم. ترامپ می‌گوید که آمریکا اشتباه کرده است و غلط کرده در برابر ایران ایستاده و همین شکست خوردن است دیگر. دو تا مسجد ما در مقابل اسرائیل می‌تواند مقابله کند و اگر مسجد محوری به معنای خودش احیا شد، کشور با این عظمت با این چیزها از بین نمی‌رود.

ماهواره الان عادی شده است، چند سال بعد در فلش ماهواره می‌آید و الان هم ماهواره‌های اینترنتی است و هر کسی بخواهد می‌تواند متصل شود. کشور را باید واکسینه فرهنگی کنیم. در این صورت افراد هویت می‌گیرند و هویت اجتماعی شکل می‌گیرد. /882/گ402/س

خبرنگار: علی اصغر سیاحت هویدا

ارسال نظرات