۲۲ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۶:۵۰
کد خبر: ۶۰۹۶۰۴
یادداشت؛

درسی از راننده اسنپ

درسی از راننده اسنپ
آنقدر فریضه امر به معروف ونهی از منکر مورد بی‌مهری قرار گرفته است که عده‌ای را جری و گستاخ کرده که حتی حاضر نیستند به خاطر جریمه نشدن راننده هم که شده کشف حجاب نکنند.
به گزارش سرویس فرهنگی اجتماعی خبرگزاری رسا، ماجرای راننده متعهد اسنپ با زن بی‌حجاب از خبر‌های بحث برانگیز روز‌های اخیر است و تحلیل‌های متفاوتی را به دنبال داشته است.

عده‌ای این حرکت را تحسین کردند و بر شرف و غیرت و تعهد این راننده درود فرستادند؛ چه بسا عده‌ای هم موضعی منفی نسبت به این ماجرا داشتند و مخالف حرکت این راننده محترم بودند.

کمرنگ شدن امر به معروف و نهی از منکر

یکی از نکات قابل تأمل که می‌توان از این رویداد برداشت کرد این است که متأسفانه امر به معروف و نهی از منکر تا چه اندازه در جامعه کمرنگ شده که حرکت این چنینی تا این حد خبرساز می‌شود؛ در حالی که چنین مسائلی (امر به معروف و نهی از منکر) در جامعه اسلامی باید امری عادی تلقی شود و این همه حرف و حدیث را در پی نداشته باشد.

نکته مهم دیگر در این باره این است که آنقدر این فریضه مهم الهی مورد بی مهری قرار گرفته است که عده‌ای را جری کرده و با وقاحت تمام بر کار ناپسند خود تأکید دارند که حتی حاضر نیستند به خاطر جریمه نشدن راننده هم که شده کشف حجاب نکنند؛ حالا اطاعت از فرمان خداوند پیشکش!

کم کاری ما مردم در این باره، ضعف و یا تعطیل شدن اجرای قوانین درباره امر به معروف و نهی از منکر، کار را به جایی رسانده که حتی در محیط‌های مذهبی هم خیلی‌ها جرأت نمی‌کنند که درباره بی حجابی و یا بد حجابی تذکر دهند؛ چرا که برخی از این هنجار شکنان به قدری گستاخ و بی حیا هستند که ممکن است با حالتی حق به جانب آبروریزی به راه اندازند و حسابی از خجالت بنده خدایی که امر به معروف و نهی از منکر کرده دربیایند و انواع و اقسام اهانت‌ها و جسارت‌ها را نثار او کنند.

حقیقتا جای تأسف دارد که فرهنگ جامعه به جایی برسد که افرادی که به قول معروف "حیا را خوردند و آبرو را قی کردند" محترم شمرده شوند.

یادداشت/ درسی از راننده اسنپ
همه بد حجاب‌ها مثل هم نیستند

البته این بدان معنا نیست که هر کسی بدحجاب است الزاما انسان بی حیا و بی دینی است؛ چرا که بخش قابل توجهی از این افراد آگاهی چندانی نسبت به محدوده حجاب ندارند و با توجه به فرهنگی که در طول این سال‌ها درباره حجاب در جامعه شکل گرفته، اگر هم بد حجاب هستند به خاطر جوی است که در جامعه حکمفرما شده و به عبارتی به این وضع پوشش عادت کرده‌اند و چه بسا غرض خاصی هم نداشته باشند؛ ولی نباید از این نکته غافل شد که حقیقتا برخی، رفتار‌هایی مغرضانه دارند و هدفمند بر طبل بی حجابی می‌کوبند و اساسا با این فریضه آشکار (حجاب)، عناد دارند.

اوضاع نابسامان حجاب در جامعه

به نظر می‌رسد که باید این حقیقت را بپذیریم که اوضاع حجاب در جامعه مساعد نیست و شواهد بر این است که هر چه می‌گذرد، بدتر نیز می‌شود و قبح زدایی ببیشتری در این باره صورت می‌گیرد.

این مسئله هم جای انکار ندارد که برخی به صورت سازمان یافته و تعمدی در جهت ترویج بی‌حجابی مشغول هستند و در این جهت فرهنگ سازی می‌کنند. عده‌ای هم به بهانه‌های مختلف از جمله کم اطلاعی از احکام دینی و بی توجه به اثرات مثبت حجاب، فریب این جریان‌های انحرافی را می‌خورند و سوار این موج می‌شوند.

شاید بتوان ادعا کرد که ترویج لباس‌ها و مانتو‌های کذایی  و کمبود لباس‌های مناسب با شأن زن مسلمان و با حیا در بازار یکی از همین جریان‌هایی است که در جهت ترویج ولنگاری نقش بسزایی دارند؛ چرا که آن‌هایی که خیلی مقید به رعایت ضوابط شرعی نیستند، وقتی به راحتی به لباس مناسب دسترسی نداشته نباشد، طبیعتا به همین لباس‌های نامناسب رو می‌آورند و چه بسا ناخواسته فرهنگی نامناسب از پوشش را در جامعه ایجاد می‌کنند و به مرور فراگیر می‌شود. این دقیقا همین مصیبتی است که بدنه جامعه گرفتار آن شده است و خیلی از نهاد‌ها و مسئولینی که به این حوزه مرتبط هستند در خواب عمیقی فرو رفته‌اند و یا اینکه خود را به خواب زده‌اند و این انفعال نیز خودش به ترویج چنین فرهنگی دامن می‌زند. /۹۹۹/ی703/س

بابک شکورزاده
ارسال نظرات