۲۶ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۷:۵۹
کد خبر: ۶۱۷۰۴۰
حریم مرجعیت(5)

چاپ رساله مخفی

چاپ رساله مخفی
مرجع مسلم تقلیدی که بر اثر کثرت مراجعه علاقمندان رساله عملیه‎اش نوشته شد، هفت بار به صورت کاملا مخفی یعنی بدون اسم و فامیل به چاپ رسید.

باشگاه نویسندگان حوزوی خبرگزاری رسا؛ پرونده حریم مرجعیت

سال‌ها پیش بود که یکی از دوستان نزدیک به دفتر حضرت آیت الله بهجت برایم تعریف می‌کرد که مراجعات زیادی به دفتر و بیت مرحوم آیت الله بهجت می‌شد تا رساله ایشان را دریافت کنند؛ اما آیت الله اجازه انتشار نمی‌دادند و قبول نمی‌کردند که رساله عملیه ایشان چاپ شود.

بعد‌ها که ایشان بر اثر کثرت مراجعه علاقمندان رساله عملیه‎اش نوشته شد، هفت بار به صورت کاملا مخفی یعنی بدون اسم و فامیل به چاپ رسید. رساله علمیه ایشان که بیشتر چاپ‌های آن در انتشارات شفق مرحوم علی وافی چاپ می‎شد با اینکه ایشان توزیع رساله را به صورت رایگان از سوی دفتر خود به دلیل اینکه آن را تبلیغ برای مرجعیت می‌دانستند، منع کرده بودند، به چاپ ۱۱۷ رسید. جالب اینکه ایشان عنوان" العبد" را برای خود انتخاب کرده بودند و در چاپ ۱۱۰ جلد رساله، تنها عنوان العبد محمد تقی بهجت درج شده است.

در همین ارتباط یکی از مرتبطین ایشان می‌گوید: ایشان پیش از درگذشت آیت الله العظمی اراکی، چون مطلع شدند جامعه مدرسین نظر به معرفی ایشان را دارند، پیغام دادند که راضی نیستم اسمی از بنده برده شود؛ و بعد از فوت مرحوم اراکی و پیام جامعه مدرسین و اطلاع از انتشار اسمشان فرمودند: «فتاوای بنده را در اختیار کسی قرار ندهید. از ایشان توضیح خواسته شد فرمودند: صبر کنید، همه رساله خود را نشر دهند، بعد‌ها اگر کسی ماند و از دیگران تقلید نکرد و فقط خواست از ما تقلید کند آن وقت فتاوی را منتشر کنید» چندین ماه پس از این رخداد رساله ایشان توسط بعضی از اهل لبنان به چاپ رسید.

ایشان به شدت از شهرت دوری می‌کردند و با وجود اینکه از مقام والای علمی برخوردار بودند در کمال زهد و ساده زیستی زندگی می‌کردند. سال‌ها خانه نقلی و قدیمی ایشان در منتهی الیه گذرخان قم، الگویی برای تمامی مردمی بود که از راه‌های دور و نزدیک خود را به خانه ایشان می‌رساندند تا در مشایعت پیاده از خانه تا مسجد، این عالم وارسته دینی را همراهی کنند.

جد و جهد علمی گسترده، درک اساتید والای حوزه علمیه نجف و قم، مشارکت گسترده در درس و بحث فقهی و اصولی به گونه‌ای که ایشان یکی از مستشکل‌های معروف دروس اساتید خود شناخته می‌شد، بهره‎گیری از محضر اساتید بزرگ اخلاق و عرفان همچون آقا سید علی آقای قاضی و در ادامه درس‌های پر رونق ایشان در مسجد فاطمیه و شاگرد پروری گسترده ایشان، همه نشان دهنده اوج مقام علمی ایشان بود به گونه‌ای که آیت الله علی مشکینی(ره) رئیس وقت جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، می‌فرمودند: آیت الله بهجت از جهت شان علمی هم در فقه و هم در اصول، در یک مرتبه خیلی بالایی در میان فقهای شیعه قرار دارند، و از جهت تقوا و کمالات و عظمت روحی در مرحله‌ای بالاتر از آن می‌باشند./918/ی703/س

ارسال نظرات
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۷ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۹:۵۳
خدا امثال ایشان را برای نسل ما و بعدی ها بیشتر کند.
0
0