۰۳ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۴:۱۰
کد خبر: ۶۱۷۸۱۴
به همت جامعةالمصطفی برگزار شد؛

مراسم بزرگ‌داشت آیت‌الله آصف محسنی

مراسم بزرگ‌داشت آیت‌الله آصف محسنی
آیین بزرگداشت آیت الله آصف محسنی با حضور علما، اساتید و طلاب و روحانیان در مشهد مقدس برگزار شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، مراسم بزرگ‌داشت فقیه ربانی و عالم وارسته، آیت‌الله شیخ محمد آصف محسنی، رییس شورای اخوت اسلامی افغانستان، با حضور حجت‌الاسلام‌ والمسلمین عباسی، رییس جامعةالمصطفی، حجت‌الاسلام فرازی‌نیا نماینده آستان قدس رضوی(ع)، علما و روحانیون، طلاب جامعةالمصطفی و قشرهای مختلف مردم افغانستان به همت نمایندگی‌های جامعةالمصطفی در خراسان و افغانستان و مشارکت تشکل‌های فرهنگی افغانستان برگزار شد.

مراسم بزرگ‌داشت فقیه ربانی و عالم وارسته، «آیت‌الله شیخ محمد آصف محسنی»، رئیس شورای اخوت اسلامی افغانستان، با حضور حجت‌الاسلام‌ والمسلمین عباسی، رئیس جامعةالمصطفی، «حجت‌الاسلام فرازی‌نیا» نماینده آستان قدس رضوی(ع)، علما و روحانیون، طلاب جامعةالمصطفی و قشرهای مختلف مردم افغانستان به همت نمایندگی‌های جامعةالمصطفی در خراسان و افغانستان و مشارکت تشکل‌های فرهنگی افغانستان برگزار شد.

این مراسم با تلاوت آیات کلام‌الله مجید قاریانی از افغانستان و حضور علما و فضلا و نماینده تولیت آستان قدس رضوی(ع) و خواندن پیام تسلیت ایشان به مناسبت ارتحال این فقیه عالی‌قدر و بیان زندگی‌نامه وی همراه بود. همچنین «حجت‌الاسلام والمسلمین‌ صالح» رئیس جامعةالمصطفی- واحد مشهد و «حجت‌الاسلام والمسلمین‌ پژمانفر» نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی درباره شخصیت علمی، معنوی و خدمات ارزنده این عالم جلیل‌القدر سخنرانی کردند.

حجت‌الاسلام  نصرالله پژمانفر، عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی در ابتدای این برنامه، به شخصیت دانشمند مجاهد و فقیه متدین، آیت‌الله آصف محسنی اشاره کرد که عمر بابرکت خود را در مسیر اعتلای کلمه توحید صرف نمود و گفت: در روایتی از امام صادق(ع) به نقل «سلیمان‌بن خالد» چنین آمده است که هیچ کس از مؤمنین و مؤمنات نیست که از دنیا رفته و شیطان به دلیل از دنیا رفتن وی خوشحال باشد، مگر آن که آن شخص، فقیه عالمی باشد.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی با بیان این که در روایت دیگر از امام صادق(ع) چنین آمده است که علمای شیعه، مرزبانانی هستند که مراقبت از مرزهای اعتقادات مردم مراقبت نموده، در برابر حمله شیطان صفت‌ها ایستادگی می‌کنند و نمی‌گذارند دوستداران اهل‌بیت(علیهم‌السلام) بر آنها مسلط شوند، بیان کرد: کسانی که این چنین فعالیتی، یعنی مرزبانی از معارف دینی در برابر هجمه‌های شیطان داشته باشند، ارزش و جایگاه فوق‌العاده‌ای دارند، زیرا از باور و اعتقادات مسلمانان  مراقبت می‌کنند.

 

وی با بیان این که امروز در دنیایی قرار داریم که دشمنان اهل‌بیت(علیهم‌السلام) تلاش واسعی دارند درباره معارف اسلامی شبهه، تردید و تزلزل ایجاد و بین باورها فاصله ایجاد کنند، ابراز نمود: در حقیقت، این باورها به اهل‌البیت(علیهم‌السلام) آن قدر عمیق است که اگر به انسان‌ها برسد و آنان این پیام را دریافت کنند، تحت تأثیر عمیقی قرار خواهند گرفت.

حجت‌الاسلام پژمانفر با بیان این که امیرمؤمنان(ع) فرمودند: اگر معارف به مردم برسد، مردم از ما پیروی می‌کنند، چون تأثیر کلام با فطرت انسان‌ها ارتباط عمیق دارد و آنان را به این سمت می‌کشد، عنوان کرد: تلاش دشمنان دین نیز برای همین است که این معارف به دستان مردم نرسد، زیرا اگر منتقل شود، انقلاب ایجاد می‌کند.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی با بیان این که در جوامع نیز امثال مرحوم آیت‌الله محسنی هستند که و مرزبانی از معارف دین مراقبت دارند و می‌توانند این معارف را به انسان‌ها برسانند، خاطرنشان کرد: امروز در گوشه گوشه دنیا این معارف توانسته است انسان‌های زیادی را به دین الهی متمایل کند که همه، به خاطر جذابیت این معارف و جایگاه بلند آن است.

وی، در ادامه، ضمن اشاره به جایگاه ارزشمند علمی آیت‌الله آصف محسنی عنوان کرد: جایگاه این فقیه پرتلاش در مقابل ابلیس، بالاتر از هزار عابد است، زیرا عابد می‌کوشد خود را نجات دهد، ولی این عالم علاوه بر این که می‌خواهد خودش را نجات دهد، می‌خواهد از بندگان خدا دستگیری کرده، آنان را از دست شیطان نجات دهد؛ بنابراین، از هزاران عابد بالاتر است.

حجت‌الاسلام والمسلمین‌ پژمانفر افزود: «مفضل» از امام صادق(ع) چنین نقل می‌کند که ایشان می‌فرمایند هر بنده‌ای که بخواهد خودش را تبلیغ و بزرگ کند، خداوند وی را خوار می‌سازد و از سوی دیگر، هر بنده‌ای بخواهد از خود بگذرد، خدا او را بزرگ خواهد کرد.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی ادامه داد: دلیل آن که در گوشه گوشه ایران و نجف برای این عالم فقیه و فرزانه مراسم بزرگ‌داشت برگزار می‌شود، آن است که ایشان از خودش گذاشت و خداوند نیز او را بزرگ کرد و به او شرافت داد.

وی با اشاره به نقش ارزشمند آیت‌الله آصف محسنی در ایجاد وحدت مسلمانان در افغانستان خاطرنشان کرد: جایگاهی که آیت‌الله آصف محسنی در وحدت مسلمانان داشت، بی‌بدیل و بی‌نظیر بود؛ ایشان همچون طبیب، جمعیتی را نجات داد. این مجاهد، ید واحده در برابر ظلم و استکبار بود و خداوند متعال نیز برای کسی که خالصانه برای او قیام و قعود داشته باشد، تأثیرات عمیق و بزرگی می‌گذارد که در زمان حیات و ممات وی مورد استفاده است./998/ج

میثم صدیقیان
ارسال نظرات