۱۴ شهريور ۱۳۹۸ - ۰۶:۲۶
کد خبر: ۶۱۹۲۷۰
آیت الله اراکی:

غربی‌ها با مهندسی فرهنگی درصدد تسخیر جوامع و جهت دهی خواسته مردم هستند

غربی‌ها با مهندسی فرهنگی درصدد تسخیر جوامع و جهت دهی خواسته مردم هستند
دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب با بیان اینکه غرب با مهندسی فرهنگی به دنبال کنترل و جهت دهی خواسته های جامعه است، گفت: تلاش غرب این است که پیام انقلاب منتشر نشود.

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری رسا، آیت الله محسن اراکی دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی در مراسم عزاداری شب پنجم محرم در حسینیه شهدای قم با بیان این که قیام امام حسین(ع) برای طلب دنیا و رقابت بر سلطنت نبود، گفت: قیام حضرت برای این بود که معالم و ابعاد و حدود دین الهی به مردم نشان داده شده و حکومت عدل برقرار شود.

وی افزود: اسلام سپردن خود به دستورات الهی و تسلیم در برابر فرمایش خداوند متعال است، هر جامعه ای در رفتار خود از یک منظومه مشخصی از خوب و بدها تبعیت می کند و این منظومه هویت و شخصیت جامعه را شکل می دهد.

نماینده خبرگان رهبری با بیان این که قیام سیدالشهدا(ع) نمونه برتر جنگ حق با باطل است، اظهار داشت: چنین جنگی مبنای فرهنگی دارد و فرهنگ جبهه حق فرهنگی الهی و مورد تأیید عقل است، چنانچه جبهه باطل هم از فرهنگ نادرست خود تبعیت می کند.

وی دولت ها را نسبت به فرهنگ جوامع مسؤول دانست و ادامه داد: خداوند متعال از رهبران سیاسی می پرسد که آیا به مسؤولیت خود در برابر جامعه عمل کرده اند یا خیر، اگر جامعه منحرف شد نخستین سؤالی که روز قیامت مطرح می شود سؤال از رهبران و مسؤولان سیاسی آن جامعه است.

آیت الله اراکی با بیان این که امر و نهی ها از مدیریت سیاسی جامعه نشأت می گیرد، ابراز داشت: در جامعه اسلامی مدیریت بر عهده رسول اکرم(ص)، اهل بیت طاهرین(ع) و در دوران غیبت بر عهده ولی فقیه و فقهای عادل است.

وی عنوان کرد: مسؤولیت عالمان و رهبران پیش از مسؤولیت مردم است یعنی ابتدا عالمان و رهبران و سپس مردم مسؤول هستند، امام صادق(ع) می فرماید خداوند متعال قبل از این که از جاهلان پیمان بگیرد که طلب علم کنند ابتدا از عالمان خواست که علم خود را انتشار دهند و آن را به مردم بیاموزند.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم خاطرنشان کرد: عالمان نظام امر و نهی جامعه را تنظیم می کنند از این رو ابتدا از عالمان سؤال می شود که آیا وظیفه خود را انجام داده اند یا خیر و سپس از مردم سؤال می شود؛ قرآن کریم ودیعه بزرگ الهی است و امامان معصوم گنجینه های معرفتی فراوانی در اختیار ما گذاشتند اما چه اندازه از آن ها استفاده کرده ایم.

وی اضافه کرد: آیا چیزی مانده که امام راحل و رهبر معظم انقلاب برای مردم تبیین نکرده باشند، در عرصه اقتصاد، سیاست، فرهنگ، اجتماع و همه موضوعات بایدها و نبایدها از سوی امامین انقلاب بیان شده و در واقع عالمان به وظیفه خود عمل کردند، امت ها هم مسؤولیت دارند و سنگین ترین مسؤولیت ها از آن کسانی است که چشم و گوش مردم به دنبال آن ها است که درجه اول ثروتمندان هستند.

آیت الله اراکی با بیان این که برخی ثروتمندان با امکانات و ثروت های کذایی فرهنگ سازی می کنند، گفت: ماشین آخرین سیستم و امکانات کذایی جلب توجه می کند و عامه مردم می گویند ای کاش ما هم چنین امکاناتی داشتیم، این مسأله رفتار و فرهنگ مردم و جامعه را می سازد، ثروتمندان اولین قشری هستند که چشم و گوش مردم را به خود جذب می کنند.

وی افزود: صاحبان سخن و منبر و  اهل رسانه مانند صداوسیما و روزنامه ها دیگر گروهی هستند که گوش و چشم مردم را پر می کنند، قرآن می فرماید مراقب باشید که از چشم و گوش چه چیزی دریافت می کنید و درباره آنچه که می بیند و می شنوید تدبر کنید.

دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی با بیان این که یکی از ویژگی های تمدن غربی قطع ارتباط بشر با آیات الهی است، اظهار داشت: یکی از شیوه های تمدن غربی و شیطانی بستن راه شنیدن و دیدن آیات الهی است، بنیاد تمدن الهی بر بیداری و هوشمندی است اما تمدن های الحادی و شیطانی بر غفلت قرار دارند.

وی ادامه داد: تمدن غرب بزرگترین جنایت تاریخ بشریت را نسبت به انسان ها انجام داده است، در هیچ دوره ای از جامعه بشر تمدنی مانند تمدن غرب نداریم که عقل بشر را از کار انداخته و چشم و گوش بشر را بسته باشد، جامعه آمریکا صددرصد غافل است، برخی تصور می کنند که جامعه آمریکا پیشرفته است اما اینگونه نیست، اگر جامعه ای تکنولوژی و سلاح داشته باشد نشانه پیشرفت نیست.

نماینده خبرگان رهبری ابراز داشت: جامعه ای که مردم آن چشم و گوش بسته باشند پیشرفته نیست، آیا آمریکایی ها نمی بینند که دولت آن ها چقدر در دنیا جنایت می کند؟ در آمریکا کسی نیست که از دولتمردان خود درباره جنایاتشان پاسخ بخواهد؟

وی عنوان کرد: اساس عمران مبتنی بر تمدن غرب این است که شهر را به گونه ای بسازند که مردم آسمان، ستاره ها، ماه و آفتاب را نبینند و به عظمت آیات الهی توجه نداشته باشند، دیدن آسمان و زمین و به کار بستن چشم و تعامل با هوشیاری و بیداری با جهان مسأله ای مهم در فرهنگ و ایجاد رشد اجتماعی در جوامع است.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم خاطرنشان کرد: مدعیان تمدن در غرب چرا پیام انبیا را گوش نکردند و انبیا را از صحنه زندگی بشر کنارگذاشتند، در تاریخی که نوشته اند اسمی از دولت انبیا وجود دارد؟ چرا در تاریخی که امروز در کشور به دانش آموزان آموزش داده می شود اسمی از دولت ها و حکومت های انبیا وجود ندارد؟

وی اضافه کرد: بسیاری از آثار بزرگ تاریخی محصول دولت انبیا است که به نام دیگران ثبت کرده اند چون می خواستند اسمی از دولت انبیا وجود نداشته باشد؛ در زمان پیامبر عده ای در زمان قرائت قرآن ایشان سروصدا می کردند تا صدای آیات به گوش کسی نرسد، یعنی همان چیزی که امروز به شکل دیگری حاکم است و می گویند نباید اجازه داد صدا و پیامبر رهبر ایران و انقلاب اسلامی به گوش کسی برسد.

آیت الله اراکی گفت: اگر کسی گزارشی از نحوه تعامل غربی ها با رسانه های ایرانی و پیام امامین انقلاب تهیه کند می بیند که چگونه اجازه نمی دهند پیام انقلاب پخش شود، زمانی که نماینده رهبر انقلاب در مرکز اسلامی انگلیس بودم می خواستم نسخه انگلیسی پیام حج رهبری را منتشر کنیم کهاجازه نمی دادند و برخورد می کردند.

وی افزود: خود متفکران آمریکایی می گویند که ملت آمریکا قدرت تفکر و تحلیل سیاسی ندارد و از اوضاع جهان بی خبر است، مردم آمریکا فلسطینی ها را مظهر خشونت و رژیم صهیونیستی را مظهر عدالت و حق می دانند، امروزه در غرب مهندسی فرهنگی پیگیری می شود و درصدد هستند کاری کنند تا جوامع بر اساس خواسته آن ها فکر کند.

دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی اظهار داشت: اگر دم از دموکراسی می زنند مرادشان این است که از نظر فرهنگی با ابزارهای مختلف رسانه ای، علمی و هنری بر جامعه کار کنند تا آنچه که می خواهند از سوی جامعه مورد نظر انتخاب شود و در این صورت نیازی به جنگ وجود ندارد، می خواهند جامعه ای بسازند که انتخاب و خواسته های آن را کنترل و جهت دهی کند.

وی ادامه داد: کسانی که علم و دانش دارند می توانند در فرهنگ مردم و جامعه در تأثیرگذار باشند، دسته دیگر اهل ثروت هستند که رفتار آنها بر جامعه اثر می گذارد، البته نمی گوییم ثروت بد است چرا که در اسلام و روایات هم تشویق به تحصیل ثروت شده است، دسته دیگر که چشم و گوش مردم را پر می کنند اهل هنر هستند.

آیت الله اراکی تصریح کرد: غلط است که یک انسان متدین تصور کند که نباید دنبال پول برود، متدینان باید دنبال مال حلال بروند چرا که در منطق اسلام کسب مال حلال عبادت است، بر اساس روایات دنیا برای خوبان آفریده شده و لذت ها و شیرینی های دنیا برای خوبان است، خوبان باید دنبال دنیا بروند اما دنیا را باید معبر آخرت خود قرار دهند.

وی عنوان کرد: اگر کسی برای رفاه خانواده خود دنبال کار و مال حلال باشد عبادت است، یکی از عبادت هایی که در منابع دینی بر آن تأکید شده کسب مال حلال برای خوب زندگی کردن خانواده است، اگر رفاه طلبی در مسیر درست باشد بد نیست؛ اگر پشت ثروت، دانش و هنر رفتار و نیت صالح باشد آنچه که به مردم تحویل می دهد خیر و سعادت است، جامعه ای که دانشمندان، ثروتمندان و هنرمندان صالح داشته باشد رشد متعالی خواهد داشت.

گزیده‎ای از خبر را می‎توانید در کلیپ صوتی زیر بشنوید

تعداد بازدید : 3
محمد قمین
ارسال نظرات