۱۹ شهريور ۱۳۹۸ - ۰۶:۱۸
کد خبر: ۶۱۹۸۴۹
آیت الله اراکی:

غرب به دنبال جایگزینی فرهنگ خود در جامعه اسلامی است|تعالیم غربی پاسخگو نیست

غرب به دنبال جایگزینی فرهنگ خود در جامعه اسلامی است|تعالیم غربی پاسخگو نیست
دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی با بیان این که آموزه های غربی پاسخگوی نیاز جامعه نیست، نسبت به تلاش غرب برای جایگزینی فرهنگ خود در جامعه هشدار داد.

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری رسا، آیت الله محسن اراکی دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی دوشنبه شب در مراسم عزاداری شب عاشورای حسینی در حسینیه شهدای قم با بیان این که در طول تاریخ افراد بسیاری تحت تأثیر علما و بزرگان عاقبت به خیر شده اند، گفت: در گذشته علما در بازار حضور بیشتری داشتند و در ارتباط مستقیم با مردم تأثیرگذاری می کردند.

وی افزود: به واسطه همین برخوردها بسیاری از بازایان جذب عالمان می شدند و در نهایت شاگردی شخصیت های بزرگ را می کردند، عالمان و روحانیت در فرهنگ سازی جامعه نقش ویژه ای دارند و باید با رفتار خود مردم به دین سوق دهند.

آیت الله اراکی با بیان این که غربی ها به دنبال جایگزین کردن فرهنگ خود به جای همه فرهنگ ها به ویژه فرهنگ اسلامی و دینی هستند، اظهار داشت: باید مراقب باشیم که این هدف شوم دشمن محقق نشود و چرا که فرهنگی به غنای فرهنگ دینی و اسلامی وجود ندارد.

وی با اشاره به مصادیق پست فرهنگ غربی و آمریکایی ادامه داد: سگ پروری از مصادیق فرهنگ غربی و آمریکایی است، یعنی در این فرهنگ سگ حتی از فرزندان و والدین اهمیت بیشتری دارد و به سگ بیش از فرزندان توجه می شود.

نماینده خبرگان رهبری با تأکید بر لزوم تحلیل جامعه شناسانه رفتارهای رؤسای جمهور آمریکا ابراز داشت: با تحلیل این رفتارها می توان تفاوت رهبران دنیا را متوجه شد تا بر اساس آن نگاه درستی به تفاوت های فرهنگی جوامع داشته باشیم.

وی مکتب حسینی را انسان ساز و جامعه ساز دانست و عنوان کرد: تعالیم دینی امام حسین(ع) همه مرزها را در نوردیده و حضرت سیدالشهدا(ع) سال ها علی اکبرها و قاسم ها را تربیت می کنند و لشکر امام حسین(ع) از جوانان هستند.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان این که تحلیلگران حوزه اجتماع و جامعه باید بر پدیده حب حسینی در جهان به ویژه مراسم اربعین پژوهش کنند، خاطرنشان کرد: عاشورا و اربعین یک پدیده اجتماعی و تأثیرگذار بین المللی هستند حال چرا  اندیشمندانی که مدام درباره مسائل و شرایط مختلف اظهار نظر می کنند در این زمینه صحبتی ندارد؟

وی اضافه کرد: به نظر می رسد که برخی عدم پژوهش ها تعمدی باشد چرا که با پژوهش در این زمینه ها ظرفیت عظیم مکتب حسینی مشخص شده و معلوم می شود که تعالیم و آموزه های غربی پاسخگو نیست و فرهنگ علوی و حسینی بر آن غالب است.

آیت الله اراکی گفت: ادیان و مذاهب دیگر از قدرت مکتب حسینی و روحانیت شیعه در تعجب هستند که چگونه این مکتب قدرت ایجاد بسیج اجتماعی دارد اما ادیان دیگر به اذعان شخصیت های خود، توان تبلیغ بر جوانان را ندارند.

وی افزود: امروز با عنایت الهی و به برکت مکتب حسینی هرساله بر تعداد جوانان غربی از اروپا و آمریکا برای حضور در مراسم اربعین اضافه می شود و این نشانه قدرت الهی مکتب امام حسین(ع) است که عده ای دوست ندارند به آن بپردازند.

آیت الله اراکی با تأکید بر این که هویت جامعه با ارزش های حسینی گره خورده است، اظهار داشت: مکتب سیدالشهدا هنوز هم در حال پرورش قاسم ها و علی اکبرها در جامعه است و امثال حججی نشانه همین مسأله هستند.

وی ادامه داد: به برکت مکتب و فرهنگ حسینی روح اخلاق، ایثار و فداکاری در جامعه توسعه پیدا کرده است و اگر شهدای مدافع حرم تربیت می شوند به برکت همین مجالس عزاداری است؛ امروز باید آموزش و پرورشی داشته باشیم که قاسم پرور باشد اما هنوز این چنین نیست.

محمد قمین
ارسال نظرات