۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۲۳:۱۲
کد خبر: ۴۲۶۴۶۰
استاد حوزه علمیه:

امام سجاد از طریق دعا آموزه‌های دینی را به مردم منتقل می‌کردند

استاد حوزه علمیه گفت: یکی از سختی‌های امام سجاد(ع) این بود که نمی‌توانستند به طور مستقیم درس بدهند، شاگردی داشته باشند و سخنرانی کنند، چرا که در تمام مدت امامت‌شان در محاصره دشمن بودند؛ به همین دلیل آموزه‌هایشان را در نوشته‌ها و دعاها به دوست‌داران خود انتقال می‌دادند.
ولادت امام سجاد ع

فاطمه جمشیدی استاد حوزه‌ علمیه، دانشگاه و از مبلغان بین المللی، در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، ضمن تبریک به مناسبت میلاد پر نور حضرت زین‌العابدین امام سجاد(ع) گفت: زندگی این امام بزرگوار یکی از زندگی‌های بسیار سخت و دردناکی بود؛ چرا که در روز عاشورا و در بحرانی‌ترین لحظات‌ حیات‌شان به مقام رفیع امامت نائل شدند.

 

وی در ادامه افزود: در میان تمام اهل بیت این امر صدق می‌کند که با سختی و در پی شهادت پدران بزرگوارشان به امامت رسیدند، ولی شهادت امام حسین(ع) در بین تمام شهادت‌ها به نوعی خاص بود و امام سجاد(ع) در آن لحظات و در حال بیماری به امامت رسیدند؛ اذن خداوند متعال در این بود که امام سجاد(ع) از این نسل بمانند و ادامه دهنده راه پدران بزرگوارشان باشند.

 

جمشیدی بیان داشت: از اخلاقیات امام سجاد(ع) می‌توان این‌گونه درس گرفت که وقتی از طرف خداوند به انسان مسؤولیتی واگذار می‌شود، باید آن را به نیکوترین شکل انجام دهد و تکالیف الهی خود را در هر شرایط و موقعیتی، حتی در صورت بیماری و بدحالی انجام بدهد.

 

مشاور حوزه‌ علمیه ابراز داشت: از ویژگی‌های بسیار مهم امام سجاد(ع) بردباری ایشان بود؛ در مقابل آزار، اسارت، اذیت‌های مردم و توهین‌های‌شان تحمل بالایی داشتند که زبانزد مردم بود.

 

وی اظهار داشت: یکی از سختی‌های امام سجاد(ع) در آن زمان این بود که ایشان نمی‌توانستند به طور مستقیم درس بدهند، شاگردی داشته باشند و سخنرانی کنند، چرا که در تمام مدت امامت‌شان در محاصره دشمن بودند؛ به همین دلیل آموزه‌های‌شان را در نوشته‌ها و دعاها به دوست‌داران خود انتقال می‌دادند.

 

مشاور موسسه آیندگان در ادامه گفت: از امام سجاد(ع) دو اثر در قالب کتاب صحیفه سجادیه به عنوان خواهر قرآن و رساله حقوق در باب حق‌کشی‌هایی که در دوران امامت‌شان شده بود، باقی مانده است که در حال حاضر در دانشگاه‌ها وحوزه‌های علمیه تدریس می‌شود.

 

وی ابراز داشت: از دیگر ویژگی‌های امام سجاد(ع) خوف از خدا بود و وقتی به نماز می‌ایستادند چنان رنگ از رخسارشان می‌پرید که گویا از دنیا رفته‌اند؛ این خوف از خدا، در عبادت‌ها و در مسؤولیت‌های زندگی‌شان بسیار حضور داشت.

 

استاد حوزه‌ علمیه تاکید کرد: یکی دیگر از ویژگی‌های امام سجاد(ع) که ایشان را به سیدالساجدین و زین‌العابدین معروف کرده بود، به خاطر عبادت‌ها و سجده‌های طولانی بود که ایشان داشتند.

 

جمشیدی در ادامه بیان داشت: از خصایص دیگر این بزرگوار فروتنی ایشان بود؛ با اینکه می‌توانستند جواب آزارها و توهین‌های مردم را بدهند ولی آنها را عفو می‌کردند و از تقصیرات‌شان می‌گذشتند.

 

وی در پایان خاطر نشان کرد: همچنین توجهات ویژه‌ای به فقرا داشتند؛ شبانه به آنها کمک می‌کردند و سفارش می‌کردند که صدقات و خیرات به نیازمندان به صورت پنهانی زیباتر است./302/966/ب1

ارسال نظرات