۱۱ آبان ۱۳۹۱ - ۱۶:۲۳
کد خبر: ۱۴۵۱۳۱
استاد درس خارج حوزه علمیه قم:

شیخ انصاری تجسم رنج هزاران فقیه است

خبرگزاری رسا ـ عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان این که شیخ اعظم انصاری تجسم رنج هزاران فقیه اسلامی است، گفت: کسی که روش شیخ انصاری را در اجتهاد نشناسد، در جاهایی در فهم کلام شیخ درمی‌ماند، همان‌گونه که برخی از حاشیه‌نویسان کتاب وی به این امر مبتلا شده‌اند.
حجت الاسلام ابوالقاسم عليدوست
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام والمسلمین ابوالقاسم علیدوست، عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، امروز در همایش نکوداشت شیخ اعظم انصاری که در مدرسه عالی خاتم‌الاوصیا(ص) برگزار شد، گفت: شیخ اعظم انصاری تجسم رنج هزاران فقیه اسلامی است، وی بر قله فقه، اصول و اخلاق ایستاده است.
وی افزود: برگزاری سمینارهایی از این دست بسیار ضروری است و باید به یک عرف و هنجار تبدیل شود.
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با اشاره به اهمیت روش‌شناسی علمی شیخ اعظم، خاطرنشان کرد: روش‌شناسی همان برگردان متدولوژی یا علم المنهج است.
وی افزود: روش‌شناسی به معنای بررسی و شناخت اجرای عملیات تفکر، پژوهش و تحقیق در علم است، شیخ انصاری اجتهادی صورت داده است که بررسی این اجتهاد، همان روش‌شناسی اجتهادی وی محسوب می‌شود.
حجت‌الاسلام والمسلمین علیدوست اضافه کرد: بررسی این‌که شیخ در فرآیند اجتهاد آیا تتبع دارد و آیا در تتبع در کلام دیگران اهمیت می‌دهد، یا این‌که متون به ارث رسیده از اخباریان را چگونه وارسی می‌کند از مؤلفه‌های روش‌شناسی در اجتهاد است.
وی خاطرنشان کرد: روش‌شناسی گاهی موسع و گاه مضیق است، گاهی روش‌شناسی اضافه می‌شود به یک دین، مانند روش‌شناسی اجتهادی علمای اسلام، که روش‌شناسی موسع است و گاه نیز روش‌شناسی به یک مذهب، مکتب، شخص و گاه حتی یک دوره از عمر یک مجتهد اضافه می‌شود.
این استاد حوزه علمیه بیان کرد: در بحث امروز ضرورت و فایده روش‌شناسی اجتهاد بررسی می‌شود، زیرا پرسیده می‌شود که در رسائل، مکاسب، کفایه و کتاب‌های عمده اصولی چیزی با نام روش‌شناسی اجتهاد مطرح نیست.
وی اظهار داشت: نخستین ثمره روش‌شناسی اجتهاد این است که فردی که متکفل استنباط و اجتهاد می‌شود در ساحت‌های مختلف استنباط به روش ثابتی می‌رسد.
حجت‌الاسلام والمسلمین علیدوست بیان کرد: این‌که گاه مطرح می‌شود که شیخ انصاری در اجتهاد روش ثابتی ندارد به دلیل نشناختن وی است، گاه نیز می‌گویند برخی اخباری فتوا می‌دهند و اصولی درس می‌دهند و مسائلی از این دست که اینها ناشی از دست نیافتن به روش‌شناسی در اجتهاد است.
وی به بیان دومین فایده پرداختن به روش‌شناسی در اجتهاد پرداخت و گفت: اگر طلبه‌ای در روش‌شناسی کار و برای آن وقت صرف کند، به راحتی می‌تواند حرف دیگران را بفهمد.
 عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم افزود: کسی که روش شیخ انصاری را در اجتهاد نشناسد، در جاهایی در فهم کلام شیخ درمی‌ماند، همان‌گونه که برخی از حاشیه‌نویسان به این امر مبتلا شده‌اند.
وی به بیان سومین اثر پرداختن به روش‌شناسی در اجتهاد پرداخت و گفت: اجتهاد و فقه یک پدیده بشری است، حاصل تلاش‌ فقها در سال‌های طولانی است، ما نه اجتهاد و نه فقه را معصوم می‌دانیم.
وی خاطرنشان کرد: فقه به عنوا دانش کاشف شریعت، و اجتهاد به عنوان تلاشی برای کشف یک پدیده بشری قابل نقد است و اگر ما روش دیگران را در اجتهاد به دست بیاوریم راحت‌تر به نقد آن می‌پردازیم./914/پ202/ج
ارسال نظرات