۱۱ آبان ۱۳۹۱ - ۱۷:۰۷
کد خبر: ۱۴۵۱۳۹
آیت الله مقتدایی:

مناطق مختلف کشور از حضور علمای بزرگ خالی شده است

خبرگزاری رسا - مدیر پیشین حوزه‌های علمیه با اشاره به این‌که در گذشته حضور علمای در حد اجتهاد در مناطق مختلف حتی نقاط محروم دیده می‌شد، بیان کرد: متأسفانه این امر در عصر ما ضعیف شده و شهرستان‌ها از بزرگان و علما خالی شده است.
آيت الله مرتضي مقتدايي
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت‌الله مرتضی مقتدایی، مدیر پیشین حوزه های‌علمیه، روز پنج شنبه در همایش نکوداشت شیخ اعظم انصاری که در مدرسه عالی خاتم‌الاوصیا(ص) قم برگزار شد، با اشاره به جایگاه امامت و اهمیت عید غدیر گفت: ولایت منشا تمام برکات و اصل تمام خیرات است، عید غدیر بیشتر در آسمان‌ها بیشتر مورد توجه است و تعبیرات ویژه‌ای مانند عیدالله الاکبر یا عید آل‌محمد درباره آن شده است.
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم افزود: یکی از ویژگی‌های تمجید شده انبیای الهی در قرآن این است که با تمام توان به انجام رسالت خود می‌پردازند و از احدی نمی‌هراسند.
مدیر پیشین حوزه‌های علمیه ادامه داد: انجام این رسالت الهی پس از ائمه(ع) بر عهده علما است، آنان باید این بار رسالت را بر دوش بکشند، مرحوم کلینی، شیخ طوسی، شیخ مفید، سید مرتضی، صاحب جواهر و شیخ اعظم از این دسته‌اند که در طول مدت حیات خود از تبلیغات دست برنداشتند.
حضور بزرگان در مناطق مختلف کشور کم شده است
وی با بیان این‌که علما به تبلیغ اسلام ناب پرداخته‌اند، اضافه کرد: این حرکت با پیروزی انقلاب اسلامی ادامه یافت و امام خمینی(ره) و مقام معظم رهبری دنباله‌روی علمای گذشته بودند.
آیت‌الله مقتدایی با اشاره به این‌که در گذشته حضور علمای در حد اجتهاد در مناطق مختلف حتی نقاط محروم دیده می‌شد، بیان کرد: متأسفانه این امر در عصر ما ضعیف شده و شهرستان‌ها از بزرگان و علما خالی شده است.
وی اظهار داشت: تعداد بزرگان در حوزه علمیه کم شده است، اگر این روند ادامه یابد، خسارتی به حوزه‌های علمیه وارد می‌شود؛ از این رو حوزه‌های علمیه باید تلاش کنند و از نظر علمی، زهد و تقوا به جایی برسند که این سلسله قطع نشود.
مدیر پیشین حوزه‌های علمیه ادامه داد: برگزاری این همایش برای استفاده طلاب و الگوگیری آنان امر بسیار مفیدی است.
وی افزود: رهبر معظم انقلاب در سفر به قم بر این نکته تأکید کردند که یکی از ضرورت‌های حوزه علمیه اخلاق است، اما باید دانست که تنها درس اخلاق کافی نیست و باید برای طلبه الگوسازی کرد.
سفرهای شیخ انصاری برای یافتن استاد
آیت‌الله مقتدایی در ادامه خاطرنشان کرد: مرحوم شیخ انصاری یکی از افرادی است که الگویی کامل برای یک طلبه است، ایشان از پنج‌سالگی شروع به تحصیل در حوزه علمیه کرد.
وی بیان داشت: شیخ انصاری 4 سال در کربلا می‌ماند و یک سال هم در نجف در درس شیخ موسی کاشف‌الغطاء شرکت می‌کند، به ایران می‌آید و علمای بروجرد، اصفهان، مشهد و کاشان را نیز زیارت می‌کند، در کاشان گمشده خود را می‌یابد و 4 سال در کاشان در محضر مرحوم شفتی درس می‌آموزد.
مدیر پیشین حوزه‌های علمیه ادامه داد: برای طلبه این درس است، طلبه باید ببیند که از کدام درس استفاده می‌کند و در کجا وقتش تضییع نمی‌شود و آن را قدر بداند.
وی بیان داشت: شیخ انصاری از درجه بالای تقوا و زهد برخوردار بود، وی زهد همراه علم و تحصیل را دارا بود، با این مقام علمی پس از فوت صاحب جواهر مرجعیت را نمی‌پذیرد به این دلیل که اعتقاد دارد سید‌العماء در بابل زمانی در یکی از دروس بر او برتری داشته است.
شیخ انصاری در مصرف وجوهات دقت بسیاری می‌کرد
وی گفت: یکی از جنبه‌های زهد و تقوای شیخ اعظم، موضوع تصرف در وجوهات و بیت‌المال است، شیخ انصاری در مصرف کردن وجوهات دقت بسیاری می‌کرده است.
مدیر پیشین حوزه‌های علمیه بیان کرد: با وجودی که ایشان با مادر خود بسیار مهربان بود، در زمانی که برای مصرف وجوهات برای برادرش با اصرار مادر مواجه می‌شود، کلید اتاق وجوهات را به مادر می‌دهد و می‌گوید مسؤولیت این کار بسیار سنگین است و اگر شما می‌خواهی از وجوهات استفاده کن اما در قیامت باید پاسخگو باشی.
وی در پایان گفت: شیخ اعظم زندگی فقیرانه‌ای را گذارند و تا پایان عمر حتی با این‌که از مال حلالی نیز به او بخشیده شده بود، زندگی فقیرانه را برای خود پسندید./914/پ202/ج
ارسال نظرات