۰۱ خرداد ۱۳۹۲ - ۱۳:۱۳
کد خبر: ۱۶۷۹۴۶
یکی از علمای بحرین در گفت‎وگو با رسا:

تماس تلفنی آیت‎الله‎سیستانی با شیخ عیسی قاسم برای پیگیری انقلاب بحرین/ شیخ عیسی، آمریکا را شیطان بزرگ می‎داند

خبرگزاری رسا ـ یکی از علمای بحرین با اشاره به هتک حرمت منزل آیت الله عیسی قاسم از سوی نیروهای آل خلیفه گفت: حضرت آیت الله سیستانی به صورت مستقیم با شیخ عیسی قاسم تماس گرفته و پس از دلجویی از حادثه هتک حرمت منزل وی، آخرین وضعیت انقلاب بحرین را جویا شدند.
شيخ عيسي قاسم و ايت الله سيستاني

 

حجت الاسلام شیخ عبدالله الدقاق، نماینده رهبر شیعیان بحرین و مدیر حوزه تخصصی الاطهار قم در گفت‎وگو با خبرنگار بین الملل خبرگزاری رسا به تشریح کیفیت یورش نیروهای آل خلیفه به منزل شیخ عیسی قاسم پرداخت و گفت: بالگرد و 12 خودروی نظامی آل خلیفه بامداد جمعه به مدت 15 دقیقه بر فراز و روبروی منزل شیخ عیسی قاسم حضور داشتند و هنگامی که اطمینان یافتند وی در خانه حضور ندارد به منزلش حمله کردند.

 

وی افزود: آنان جرأت حمله به منزل شیخ عیسی قاسم در صورت حضور وی را نداشتند. نیروهای نظامی پس از حمله به منزل، زنان و کودکان را در اتاقی حبس کرده و به مدت 45 دقیقه وسایل شیخ عیسی قاسم را تفتیش کردند. آل خلیفه می خواست پیام دهد که ما هر وقت که بخواهیم می توانیم به حریم خصوصی رهبر شیعیان بحرین دسترسی پیدا کنیم و یا ممکن است که شنود یا چنین وسایلی را در منزل کار گذاشته باشند.

 

حجت الاسلام دقاق درباره واکنش صورت گرفته پس از این یورش، تصریح کرد: هنگامی که نیروهای آل خلیفه به منزل شیخ عیسی قاسم یورش بردند حضرت آیت الله سیستانی به صورت مستقیم با وی تماس گرفت. این در حالی است که آیت الله سیستانی تاکنون با هیچ فردی به صورت مستقیم تماس نگرفته است. برخی دیگر از مراجع تقلید نیز به صورت مستقیم با وی تماس گرفته و برخی دیگر با صدور بیانه این اقدام آل خلیفه را محکوم کردند.

 

مدیر حوزه تخصصی الاطهار به جایگاه آیت الله عیسی قاسم نزد ملت بحرین اشاره کرد و اظهار داشت: مردم بحرین و اکثر احزاب، جمعیتها و مراکز سیاسی، فرهنگی و دینی ایشان را به عنوان رهبر قبول دارند. شیخ عیسی قاسم مورد تأیید همه مراجع تقلید جهان تشیع است. شیخ عیسی قاسم محور حرکت دینی، سیاسی و اجتماعی در بحرین و غالب مردم بحرین از او اطاعت می کنند.

 

وی ادامه داد: برخی گروه ها که نظرات سیاسی شیخ عیسی قاسم را با اهداف سیاسی خود منطبق نمی بینند به شیخ عیسی قاسم احترام ویژه ای قائل هستند و به تقوا و ایمان وی اذعان دارند ولی می گویند مواضع سیاسی ما با شیخ عیسی قاسم اختلاف دارد و به همین دلیل از وی پیروی نمی کنیم. این گروه ها تنها به نظرات خود ارزش قائل هستند و به آرای مغایر خود توجه نمی کنند.

 

حجت الاسلام دقاق، سکوت شیخ عیسی قاسم در ابتدای انقلاب ملت بحرین را ناشی از حکمت خواند و تأکید کرد: زمانی که جنایتهای آل خلیفه گسترش یافت نیروهای عربستان و سپر جزیره به دلیل خشمی که از شیعیان داشتند به سرکوب انقلاب پرداختند. اگر شیخ عیسی قاسم در آن زمان واکنش محکمی نشان می داد سرنوشت خوبی در انتظار مردم نبود. شیخ عیسی قاسم ابتدا سکوت کرد تا زمان مورد نظر برای حمله به آل خلیفه حاصل شود و پس از آن بود که اظهارات کوبنده علیه نظام را آغاز کرد.

 

نماینده رهبر شیعیان بحرین در ایران با اشاره به مواضع استکبار ستیزانه شیخ عیسی قاسم، گفت: شیخ عیسی قاسم، آمریکا را شیطان بزرگ می داند و معتقد است که نمی توان با شیطان بزرگ همکاری کرد. آمریکایی ها به خوبی می دانند که شیخ عیسی قاسم آنان را به رسمیت نمی شناند و به همین دلیل هیچ گاه نماینده ای را برای گفت وگو با وی اعزام نمی کنند.

 

وی احتمال بازداشت شیخ عیسی قاسم را اندک دانست و خاطر نشان ساخت: آل خلیفه از عکس العمل شدید شهروندان بحرینی و شیعیان جهان اسلام خصوصا جمهوری اسلامی ایران و حزب الله می هراسد و به همین دلیل جرأت بازداشت شیخ عیسی قاسم را ندارد. البته ممکن است اقدامی دیوانه وار انجام داده و وی را بازداشت کنند و مطمئنا عواقب خوبی به همراه نخواهد داشت.

 

حجت الاسلام دقاق در بخش پایانی این گفت‎وگو به بیان ویژگی های شیخ عیسی قاسم پرداخت و بیان داشت: آیت الله شیخ عیسی قاسم از شاگردان شهید آیت الله صدر بود و از لحاظ سیاسی از کسانی است که قانون اساسی بحرین را به نگارش درآورده است. عضو اولین پارلمان بحرین بوده و در آن زمان با وجود عدم تبلیغات توانست بالاترین رای ممکن را به دست آورد.

 

وی افزود: شیخ عیسی قاسم فعالیتهای دینی، فرهنگی، اجتماعی و سیاسی فراوانی دارد. موسس جمعیت التوعیه که بزرگترین جمعیت فرهنگی و اجتماعی دینی است به شمار می آید و شورای اسلامی علمای بحرین را با حضور 120 عالم دینی تأسیس کرد./980/ب911/د

ارسال نظرات