۰۸ خرداد ۱۳۸۷ - ۱۰:۲۸
کد خبر: ۴۱۲۹۱
استاد حوزه علميه قم:

حديث كساء متواتر است

رسا، سرويس فرهنگي ـ معاونت پژوهشي دانشگاه باقرالعلوم(ع) با همکاري گروه تخصصي تاريخ اسلام در نشستي، حوادث بين رحلت نبوي تا شهادت حضرت زهرا(ص) را بازکاوي کرد.
حديث كساء متواتر است

به گزارش خبرنگار خبرگزاري رسا، نشست علمي «بازکاوي حوادث بين رحلت نبوي(ص) تا شهادت حضرت فاطمه(س)»، با سخنراني حجت‌الاسلام يوسفي غروي، از سوي گروه تخصصي تاريخ اسلام، هفتم خردادماه، در دانشگاه باقرالعلوم(ع) برگزار شد.
حجت‌الاسلام يوسفي غروي با اشاره به آيه تطهير گفت: سياق آيه تطهير درباره زنان پيامبر(ص) است؛ از اين رو دلايلي نياز است تا ثابت کند که آيه در شأن اهل‌بيت(ع) نازل شده است که احاديث و روايات نبوي از جمله حديث کساء بر همين معنا دلالت دارد.
وي در ادامه افزود: حديث کساء مسند و متواتر است و شيخ عبدالهادي فضلي در جلد اول کتاب خود با عنوان «دروسٌ في فقه الإماميّه»، بيش از 150 منبع براي حديث کساء امّ سلمه، ذکر کرده است.
اين پژوهشگر و نويسنده حوزه علميه قم خاطرنشان كرد: در آن حديث کساء امّ‌سلمه، افزون بر حديث کساء مشهور و موجود در پايان مفاتيح‌الجنان آمده است که؛ أمّ‌ سلمه از زنان پيامبر(ص) اجازه خواست تا به پنج تن آل عبا بپيوندد که رسول خدا او را منع کرد و فرمود: تو جزء اهل بيت نيستي. پس اين حديث، خود بهترين دليل براي نزول آيه تطهير در شأن اهل بيت(ع) است.
حجت‌الاسلام يوسفي غروي با اشاره به سوره مبارکه کوثر اظهار داشت: علامه طباطبايي(ره)، صاحب تفسير الميزان،20 قول در معناي «کوثر» آورده است که حتي يک معناي آن بر حضرت صديقه کبري(س) منطبق نيست؛ از اين رو «کوثر» به معناي نسل پر خير و برکت است که مادر اين نسل، حضرت فاطمه زهرا(س) است.
وي حمله به خانه حضرت علي(ع) را بلافاصله بعد از جريان سقيفه، نادرست خواند و اظهار داشت: واقعه غصب فدک، ده روز پس از رحلت و قبل از حادثه حمله به خانه اميرالمؤمنين(ع) بوده است؛ از اين رو زمان شهادت حضرت فاطمه زهرا(س) حداقل چهل و حداکثر 95 روز بعد از رحلت نبوي است.
نويسنده و مورّخ حوزه علميه قم افزود: ابوبکر بعد از خلافت مدعي مناصب ظاهري رسول خدا(ص) شد و دستور داد كه همه به جز خود و عمر بن خطاّب به سپاه اسامه بن زيد بپيوندند. بازگشت سپاه اسامه چهل روز به طول كشيد و بعد از بازگشت يکي از اصحاب به نام «بُرَيده بن حصيب» که همراه سپاه اسامه بود، پرچم جنگ را به در خانه حضرت علي(ع) برد و فرياد زد: «تا زماني که حضرت علي(ع) بيعت نکند من بيعت نمي‌کنم.» سپس به سوي قبيله خود، قبيله اَسلم رفت و هشتاد نفر را با خود همراه كرد؛ اين امر سبب شد تا خلفا تصميم قطعي بگيرند که در هر حال از حضرت علي(ع) بيعت بگيرند.
اين استاد حوزه علميه قم ابراز داشت: حضرت علي(ع) به همراه حضرت فاطمه زهرا(س) در اين فاصله چهل روزه به مدت سه روز اتمام حجت کردند که پنج نفر بيشتر با آن حضرت بيعت نکردند.
وي در ادامه به شرح واقعه حمله به خانه حضرت علي(ع) پرداخت و گفت: بر اساس روايتي از حضرت امام صادق(ع)، سبب وفات حضرت صديقه کبري‌(س) ضربه‌اي است که قنفذ با غلاف شمشير به دو پهلوي آن حضرت زد که باعث سقط شدن حضرت محسن(ع) شد.
اين محقق و پژوهشگر درباره محل دفن حضرت فاطمه زهرا(س) اظهار داشت: بعد از تشييع جنازه و نماز خواندن بر پيکر مطهر صديقه کبري(س) در مکاني مخصوص، طبق چهار حديث از ائمه اطهار(ع)، به خانه بازگشتند و حضرت را در آن‌جا به خاک سپردند و پس از آن خانه به مسجد متصل شد و حديث غيرمشهوري دلالت دارد که حضرت زهرا(س) در بقيع به خاک سپرده شده است.
گفتني است، نشست علمي «بازکاوي حوادث بين رحلت نبوي(ص) تا شهادت حضرت فاطمه(س)»، هفتم خردادماه، در سالن اجتماعات دانشگاه باقرالعلوم(ع) برگزار شد.

ارسال نظرات