۱۸ آبان ۱۳۹۶ - ۱۱:۰۶
کد خبر: ۵۳۷۰۵۸
حجت‌الاسلام سعیدی:

شرح صدر از اساسی‌ترین معیارهای مؤمنان حقیقی است

عضو تشکل اساتید سطح عالی حوزه علمیه قم به تشریح ویژگی‌های صاحبان روح بزرگ پرداخت و گفت: ادعیه منصوص از امامان معصوم (ع) یکی از منابع معرفت افزایی مؤمن نسبت به امام است.
حسن سعیدی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام سید حسن سعیدی در آیین عزاداری آستان مقدس حضرت معصومه (س) که در شبستان بزرگ امام خمینی (ره) برگزار شد به تشریح وظایف مؤمن در مقابل ائمه اطهار پرداخت و اظهار داشت: معرفت، محبت و اطاعت اساسی‌ترین وظایف یک مؤمن در مقابل امامان معصوم علیهم‌السلام است.

عضو تشکل اساتید سطح عالی حوزه علمیه قم با اشاره به این‌که معرفت امام معصوم علیهم‌السلام را می‌توان از طریق تدبر در ادعیه درک کرد، ابراز داشت: امام حسین (ع) در نیاش خود با پروردگار عالم که در صحرای عرفات صورت‌پذیرت چنین با معبود خود به دعا می‌نشیند که «إِلَهِي أَخْرِجْنِي مِنْ ذُلِّ نَفْسِي...؛ خدايا! قبل از ورود در خاک گور، مرا از شک و شرکم رهاساز. به کمک تو توانايي مي‌جويم، پس توانايم کن و بر تو توکل مي‌کنم، پس مرا به خودم وانگذار و از تو تقاضا مي‌کنم، پس نااميدم مکن و به فضل تو دل‌خوشم، پس محرومم مکن و به آستانه و درگاه تو خود را منتسب مي‌کنم، پس دورم مگردان و به درِ خانه تو ايستاده‌ام، پس ردَم مگردان. همه ابعاد وجودم را در محضر تو قرار داده‌ام تا همه ابعاد وجودم خدايي شود.»

سخنران آستان مقدس حضرت معصومه (س) با تأکید بر این‌که انسانی که به دنبال هوای نفس حرکت می‌کند کرامت و بزرگی را درک نخواهد کرد، گفت: روح الهی و بزرگ علاماتی دارد؛ چنانکه روح بزرگ همان هویتی است که کوچکی و بزرگی مؤمن برمدار آن موردسنجش قرار می‌گیرد.

حجت‌الاسلام سعیدی با اشاره به این‌که روح بزرگ دارای نشانه‌هایی است، گفت: اولین نشانه یک انسان بزرگ صبر است؛ بر این اساس صبر یکی از اساسی‌ترین علامات روح بزرگ است؛ چنانکه انسانی که دارای مقام صبر است برمدار بردباری آزادگی زندگی می‌کند.

استاد حوزه علمیه قم احترام ذات را از دیگر ویژگی‌های صاحبان روح بزرگ توصیف کرد و اظهار داشت: انسان‌های صاحب روح بزرگ همواره در اجتماع دارای احترام و شخصیت بزرگ اجتماعی هستند؛ بر این اساس مؤمن صاحب روح بزرگ همواره در جوامع بشری به دلیل این‌که از گناه برائت جسته است دارای مقام و منزلت بالایی است.

عضو تشکل اساتید سطح عالی حوزه علمیه قم خیر محوری را یکی دیگر از ویژگی‌های صاحب روح بزرگ دانست و گفت: انسان‌های صاحب روح بزرگ به این دلیل که همواره روحشان با فضائل مأنوس است و در جوامع بشری منشأ خیروبرکت هستند.

سخنران آستان مقدس حضرت معصومه (س) همت بلند را از خصائص مهم انسان‌های بزرگ توصیف کرد و گفت: خداوند متعال صاحبان همت‌های بلند را دوست دارد؛ بر این اساس همت بلند در جوامع بشری همواره به‌عنوان مرکز خوبی و بزرگی شناخته‌شده است.

حجت‌الاسلام سعیدی شرح صدر را از اساسی‌ترین معیارهای مؤمنان حقیقی توصیف کرد و ابراز داشت: صعه صدر به حالتی گفته می‌شود که مؤمن را در برابر گرفتاری‌ها بیمه می‌کند؛ بر این اساس مؤمن حقیقی در مقابل امواج سهمگین روزگار نمی‌لرزد و استوار در صراط مستقیم باقی می‌ماند./837/پ۲۰۲/ی

ارسال نظرات