۲۳ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۲:۵۹
کد خبر: ۶۲۰۲۶۳
آیت الله نوری همدانی:

روحانیت باید حضور سیاسی و اجتماعی در جامعه داشته باشد|از قم تمرکز زدایی شود

روحانیت باید حضور سیاسی و اجتماعی در جامعه داشته باشد|از قم تمرکز زدایی شود
حضرت آیت الله نوری همدانی با بیان اینکه روحانیت باید از اشرافی گری پرهیز کند، تأکید کرد که حوزویان در کنار اشتغال به درس، باید حضور سیاسی و اجتماعی در جامعه داشته باشند.

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری رسا، حضرت آیت الله حسین نوری همدانی از مراجع تقلید در مراسم افتتاحیه سال تحصیلی جدید حوزه های علمیه که ظهر امروز در مدرسه مبارکه فیضیه برگزار شد، با اشاره به اینکه روحانیت باید مردم را با عمل خویش به سوی دین دعوت کند، گفت: نخستین مرحله برای هدایت مردم، تحصیل در حوزه های علمیه و گذراندن دوران طلبگی است.

وی به روایاتی در زمینه جایگاه والای فراگیری علوم دینی اشاره کرد و ادامه داد: نخستین شرط طلبگی اخلاص در راه خداوند است، بنابراین طلاب باید در مسیر طلبگی خود علوم حوزوی را تنها برای خداوند فرا بگیرند تا بتوانند اثرگذار باشند.

حضرت آیت الله نوری همدانی بر ضرورت توجه طلاب به «ادبیات» تأکید و عنوان کرد: همت بلند، اراده و جدیت نیز از سایر شرایطی است که یک طلبه علوم دینی باید از آن برخوردار باشد تا بتواند همچون علمای بزرگ با علم خود از مبانی دین صیانت کند.

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم با بیان اینکه همه ما باید باور کنیم که انسان هر چقدر تلاش داشته باشد به سعادت و کامیابی دست پیدا می کند، اظهار داشت: یکی از مسائل ضروری برای طلاب علوم دینی، مسأله «نظم» است، زیرا هر انسانی که منظم باشد موفق خواهد شد.

وی ابراز کرد: همچنین سحرخیزی، تهجد و معنویت نیز از دیگر لوازم و ضروریات طلبگی است، از این جهت طلاب باید اهل نماز شب باشند تا خداوند به آنها عنایت کرده و مبانی دینی را در قلبشان جای دهد؛ در سیره علمای قدیم مشاهده می کنیم که برای طلابی که اهل نماز شب نبودند، تدریس نمی کردند.

حضرت آیت الله نوری همدانی با بیان اینکه مدیران حوزه نسبت به راه اندازی دروس اخلاق در حوزه های علمیه اهتمام جدی داشته باشند، خاطرنشان کرد: اخلاق و درس اخلاق باید در حوزه های علمیه برقرار باشد، زیرا همه ما نیازمند آن هستیم که اساتیدی داشته باشیم که اخلاق تراز اسلام را به ما بیاموزند.

این مرجع تقلید با اشاره به جایگاه والای تفقه در موفقیت علما و بزرگان عنوان کرد: تفقه نردبان تعالی طلاب علوم دینی است، بر این اساس اگر طلاب بخواهند در آینده اثرگذار باشند، باید از تفقه برخوردار شوند، زیرا بدون تفقه نمی توان اثرگذار بود.

وی همچنین سیره اخلاقی علمای بزرگ را مورد توجه قرار داد و یادآور شد: طلاب ابتدا باید بتوانند فقه و مبانی دینی را به خوبی بشناسند تا بتوانند آن را به دیگران بشناسانند.

حضرت آیت الله نوری همدانی با بیان اینکه علما و روحانیون باید از اشرافی گری پرهیز کنند، تأکید کرد: طبق روایات، آن دسته از عالمانی که از زندگی اشرافی گری برخوردارند راهزنان دین مردم هستند؛ همه ما باید مردمی بوده، زندگی خود را با آنها هماهنگ ساخته و همواره به آنها خدمت کنیم.

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم همچنین بر ضرورت تمرکززدایی از قم تأکید و بیان کرد: امروز طلاب باید به سایر مناطق مهاجرت کرده و مردم را با منش دین آشنا سازند.

وی با بیان اینکه نباید عده ای دین را از سیاست جدا بدانند، تأکید کرد: طلاب و روحانیون باید در کنار درس، حد توان خود در زمینه های سیاسی و اجتماعی فعال باشند و خود را از مسائل سیاسی و اجتماعی جدا ندانند؛ امروز حوزه های علمیه نباید در برابر ظلم و ستمی که به مسلمانان مظلوم در مناطقی همچون کشمیر و بحرین روا داشته می شود بی تفاوت باشند.

حضرت آیت الله نوری همدانی همچنین به جریان قمه زنی برخی افراد اشاره کرد و گفت: کسانی که با قمه زنی چهره اسلام را خشن جلوه می دهند، می خواهند جریان عاشورا را به حاشیه برانند.

این مرجع تقلید با بیان اینکه بسیاری از آسیب های اجتماعی در جامعه به واسطه عدم حضور روحانیت در متن اجتماع اتفاق می افتد، بیان کرد: امروز بیشتر کسانی که مرتکب جرم می شوند، همان کسانی هستند که از علما و روحانیون فاصله گرفته اند، بنابراین اعتقاد به عدم حضور اجتماعی روحانیت نوعی جهل و تجاهل است./841/

تعداد بازدید : 4
گزیده ای از خبر را می توانید در کلیپ صوتی زیر بشنوید
تعداد بازدید : 5
حسین ثالث موید
ارسال نظرات