مدیر مرکز مطالعات و پاسخگویی به شبهات حوزه علمیه: این تقابل ریشهای در هویت ایرانی ندارد و محصول جریانهای روشنفکری متأخر و سیاستهای فرهنگی پهلوی است.
مدیر کل سابق فرهنگ و ارشاد اسلامی استان مازندران، با ردّ تقابل این دو مؤلفه هویتی تأکید کرد: شواهد تاریخی نشان میدهد فرهنگ ایرانی و معارف اسلامی در همافزایی کامل موجب شکلگیری و بالندگی تمدن اسلامی شدهاند و ادعای جدایی میان آنها ریشهای در تاریخ ندارد.
عضو هیات علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه، تأکید کرد: هویت ایرانی با مؤلفههای دیانت، عقلانیت و سیاست، زمینه پذیرش داوطلبانه اسلام را فراهم کرد و ترکیب ایرانیت و اسلامیت، سرنوشت تمدنی ایران و جهان اسلام را شکل داده است.
عضو هیات علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه، با تأکید بر اهمیت مدیریت صحیح تعامل میان «ایرانیت» و «اسلامیت»، دوگانهسازی را نه لزوماً یک تهدید، بلکه ابزاری راهبردی و تاکتیکی دانست.
نشست صمیمی اساتید و دانشجویان مطالعات زنان دانشگاه باقرالعلوم(ع) با هدف تقویت ارتباط علمی و معرفی ظرفیتهای پژوهشی برگزار شد. اساتید در این جلسه حوزههای تخصصی خود را تشریح کرده و بر ضرورت پژوهشهای میانرشتهای، توجه به مبانی فلسفی و تاریخی، و کاربردیسازی پایاننامهها تأکید کردند.
درحالیکه غرب با بلکفرایدی خرید کریسمس را آغاز میکند، برخی در ایران بدون هیچ پشتوانه فرهنگی با بازیهای روانی تبلیغات، مردم را به خریدهای هیجانی و غیرضروری میکشانند.
نماینده مجلس شورای اسلامی، با انتقاد از گسترش بیضابطه فیلترشکنها و مدیریت رهاشده فضای مجازی، خواستار روشنشدن منشأ فعالیت این ابزارها شد و هشدار داد: نوجوانان در سایه این بینظمی در معرض آسیبهای اخلاقی و روانی جدی قرار گرفتهاند.
در نشست مشترک خبرگزاری رسا و سازمان بسیج رسانه، جنگ شناختی غرب علیه ایران مورد واکاوی قرار گرفت و بر ضرورت نقشآفرینی هوشمندانه رسانهها در دفاع از عفاف و حجاب تأکید شد.
هر جامعهای که شخصیتها را معیار بگیرد، نه حقیقت را، محکوم به تکرار همان حیرت تاریخی خواهد بود. در روزگار امروز، که شخصیتهای سستمایه با چند فریم و چند لایک، تبدیل به معیار فهم جامعه میشوند، درس طه حسین از همیشه ضروریتر است.
نشست علمی «بررسی مواجهه تمدنی با بیانیه یکصدسالگی حوزه» با هدف واکاوی ابعاد تمدنی بیانیه یکصدسالگی حوزه و ارائه رویکردهای تحلیلی برای فهم جایگاه حوزه علمیه در افق تمدن نوین اسلامی با حضور جمعی از اساتید، پژوهشگران و علاقهمندان حوزه مطالعات تمدنی برگزار شد.
حجتالاسلام مهدوی کنی گفت: علوم اسلامی، علوم انسانی و علوم انسانی اسلامی. بر اساس نظریه برخی بنیانگذاران این جریان، علوم انسانی اسلامی نه جایگزین علوم انسانی است و نه امتداد مستقیم علوم اسلامی؛ بلکه هویتی مستقل دارد که بر مبنای دو دسته گزاره دینی ــ گزارههای توصیفی (حقیقی) و گزارههای تجویزی (تشریعی) ــ شکل میگیرد.