۲۷ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۱:۳۸
کد خبر: ۶۰۳۰۶۲
مدیر حوزه:

نقدها را می پذیریم

نقدها را می پذیریم
مدیر حوزه های علمیه پذیرش نقد را از رویکردهای مرکز مدیریت حوزه علمیه دانست و گفت: بر اساس برطرف کردن نقدها حرکت می کنیم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت الله اعرافی در همایش بین المللی بازخوانی آثار علمی و فرهنگی انقلاب اسلامی ایران که در مجتمع امین برگزار شد، با تبریک اعیاد شعبانیه و میلاد مام زمان (عج) گفت: طلاب به عنوان تأثیرگذاران بزرگ اسلام باید به مقوله اخلاق و بهره گیری از ظرفیت ماه شعبان بیش از پیش اهتمام ورزند.

مدیر حوزه های علمیه ادامه داد: از میان دعاهای ماه شعبان، صلوات شعبانیه دارای جایگاه والایی است و ما طلاب اگر با این مناجات انس نداشته باشیم از هویت طلبگی و ایمانی برخوردار نخواهیم شد.

 وی در ادامه سخنان خود به موضوع تحولات علوم اسلامی در فضای حوزوی اشاره کرد و گفت: تحول علمی، اساس هر تحول صحیح است و انقلاب اگر بر پایه علمی استوار شود و از سوی دیگر بتواند کاروان علم ر ا نیز به حرکت در آورد، می تواند موفق باشد.

عضو شورای عالی حوزه های علمیه ادامه داد: انقلاب اسلامی هم بر پایه علمی استوار است و هم کاروان علم را به حرکت در آورده است زیرا مرکز این انقلاب حوزه علمیه است ضمن این که با مراکز علمی دیگر و دانشگاه ارتباط داشته داشته است و از سوی دیگر این انقلاب با چهل سال جنگ و توطئه ها توانسته است قافله علم را پیش برد و قله های بلندی را فتح کند البته اشکالاتی نیز وجود دارد.

وی با بیان این که آموزش و پرورش، دانشگاه و حوزه سه ضلع اصلی تحول علمی است، اظهار کرد: در هر سه ضلع تحول اساسی رخ داده است.

ایت الله اعرافی ادامه: گرچه بنده از منتقدانی هستم که در آموزش و پرورش بر اساس سند تحول بهتر می توان کار کرد اما تحولات بزرگی در این نهاد صورت گرفته که البته نیازمند مطالعه دقیق است.

وی افزود: در دانشگاه ها نیز تحولات بزرگی را شاهد هستیم که افزایش دانشگاه، افزایش استاد، افزایش دانشجو، افزایش زیرساخت ها و آزمایشگاهها، عدالت جنسیتی، عدالت منطقه ای و نهادی همچنین ارتباط دانشگاه با جامعه و صنعت اشاره کرد.

آیت الله اعرافی با بیان اینکه در صورت مقایسه حوزه علمیه پس از انقلاب با حوزه علمیه پیش از انقلاب همچنین نهادهای حوزوی در طول تاریخ، شاهد تحول نهادی و ساختاری خواهیم بود، گفت: تنوع رشته ای شامل دویست رشته گرایش و مقطع، وجود ده هزار استاد، دو هزار پژوهشگر، تحول در متون، افزایش طلاب، ایجاد بسته نظام علمی به سمت قلمروها و فناوری های جدید، رویکرد فقه حکومتی و ایجاد موسوعات از تحولات حوزوی در علوم اسلامی است.

وی با اشاره به تحولات صورت گرفته در حوزه فقه گفت: علی رغم این که در فقه نیازهای فراوانی وجود دارد که جوابگو نیستیم اما کارهای فراوانی نیز انجام شده است که می توان به ایجاد کتاب های کتاب های جدید در زمینه فقه،افزایش مباحث تطبیقی فقه با سایر رشته ها همانند حقوق و سایر علوم انسانی و ایجاد نظام سازی در فقه اشاره کرد.

مدیر حوزه های علمیه کشور ادامه داد: در حوزه علوم انسانی اسلامی تحولاتی صورت گرفته اما نقص های فراوانی در راه است که باید رفع شود؛ به عنوان مثال 15 تئوری در زمینه ارتباط علوم انسانی اسلامی وجود دارد که برخی صحیح  و برخی نا صحیح است؛ این اجلاس باید ادامه پیدا کرده و نقدها را بیان کند که نگاه امروز ما این است که نقدها را بپذیریم و بر اساس برطرف کردن آنها حرکت کنیم./ 1324/ج

گزیده ای از خبر را می توانید در کلیپ صوتی زیر بشنوید

تعداد بازدید : 3
 
مصطفی رستمی
ارسال نظرات