۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۸:۱۹
کد خبر: ۶۰۴۳۲۴
مدير مسئول جهان‌نيوز مطرح کرد؛

"وفاق اجتماعی" در مناطق سیل‌زده محصول فعالیت جهادی طلاب

جهان تيغي در تبیین حضور اجتماعی حوزه علمیه گفت: ويژگي مهم حركت جهادی طلاب در جريان سیل امسال، ايجاد وحدت اجتماعي و آرامش بخشيدن به مردم بود.

مهدي جهان تيغي، مدير مسئول جهان‌نيوز، در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاري رسا، درباره عملكرد روحانيت و نيروهاي جهادي در خدمت‌رساني به مردم سيل‌زده گفت: بعد از سيل يك ترميم در سرمايه اجتماعي حوزه شكل گرفت. در سال‌هاي گذشته اتفاقاتي افتاده بود كه بخشي به صورت هدفمند چه در خارج از كشور و چه برخي از عوامل داخلي در مورد حوزه شبهاتي را ايجاد مي‌كردند. حتي كار را به جايي كشيده شده بود كه در مباحث كاركردهاي حوزه هم فضا را مشكوك كردند.

مدير مسئول جهان‌نيوز ادامه داد: با سيل اخير يك ترميم سرمايه اجتماعي در حوزه علمیه شكل گرفت، اما اين ترميم سرمايه اجتماعي محصول حضور ميداني طلاب بود؛ اين سرمايه اجتماعي آنقدر خوب شكل گرفت كه چه در فضاي اجتماعي و چه در فضاي مجازي مردم تبليغ كننده حركت طلاب بودند.

وي تصريح كرد: برخي از محترمان حوزه، در اين چند سال موضوعاتي را مطرح مي‌كردند كه اگر جريان روحانيت در كشور مي‌خواهد محبوبيت بيشتري داشته باشد، بايد خودش را از برخي حوزه‌هاي اجرايي كنار بكشد؛ اين نسخه‌ها در مواردي به واقع غير انقلابي بود.

جهان تيغي توضيح داد: نتيجه حضور ميداني طلاب و روحانيت در وقايع اخير نشان داد كه نسخه‌اي كه جريان سرمايه اجتماعي حوزه و روحانيت را دوباره به يك محبوبيت جدي مي‌رساند حضور ميداني و انقلابي در عرصه خدمت به مردم است؛ اين نسخه همان نسخه انقلابي و حضور در صحنه ميداني است نه نسخه‌هايي كه حوزه را محدود به مباحث درون حوزوي  يا حتي فردي مي‌كند.

مدير مسئول جهان‌نيوز با توجه به صداقت اجتماعي طلاب در خدمت به مردم ابراز داشت: صداقت اجتماعي اين بازخورد مثبت را ايجاد كرده است؛ ويژگي دوم حركت طلاب در اين جريان، ايجاد وحدت اجتماعي و آرامش بخشيدن به مردم بود.

وي با اشاره به ورود سلبريتي‌ها و به وجود آمدن دو قطبي و مشكلات در وقايع گذشته ابراز داشت: وقتي طلبه‌هاي ما مي‌روند و حضور پيدا مي‌كنند، اتفاقاً وفاق اجتماعي ايجاد مي‌شود، اين اثر اجتماعي مهمي است؛ اين كار تنها از جريان حوزوي كشور به خاطر جايگاه ديني و مذهبي‌شان بر مي‌آيد.

جهان تيغي توضيح داد: در ذات اين اتفاق، باز توليد گفتمان حضرت امام خميني(ره) بود كه در جايگاه بالاترين مقام مذهبي كشور خود را خدمتگزار مردم معرفي مي‌كرد؛ اين كار طلبه‌ها بازتوليد و يادآوري كننده همان گفتمان بود كه محترمان مذهبي به عنوان نماينده مذهبيان كشور در مقام خدمت‌گزاري مردم وارد جامعه مي‌شوند.

مدير مسئول جهان‌نيوز افزود: روحانيت با به كار بردن همين نسخه امام خميني(ره) كه پس از سال‌ها در جايگاه خدمت‌گزار مردم ورود مي‌كنند، حلال مشكلات و آرامش بخش بحران‌هاي كشور هستند؛ وقتي حوزه به بحران‌هاي كشور ورود مي‌كند، نه تنها باري از دوش مردم برداشته مي‌شود بلكه آرامش ذاتي در اجتماع شكل مي‌گيرد.

وي خدمت‌رساني به مردم سيل‌زده را تبليغ عملي روحانيت عنوان كرد و گفت: تبليغ فقط پاي منبر نيست، شايد تبليغ عملي، عالي‌ترين تبليغي باشد كه مد نظر اسلام است؛ اين رفت و برگشتي بود كه وقتي طلبه‌ها اين تبليغ عملي را انجام دادند، مردم نيز مبلغ طلبه‌ها شدند، عكس‌هاي طلبه‌ها را در پروفايل‌هاي خودشان گذاشتند و براي همديگر ارسال كردند.

جهان تيغي تصريح كرد: اين حركت اخير نشان مي‌دهد كه مردم خدمت صادقانه را تشخيص مي‌دهند و آن را پاسخ خواهند داد؛ پاسخ مردم به صورت تقديرهاي خودجوش بروز و ظهور مي‌كند.

مدير مسئول جهان‌نيوز با اشاره به اينكه طلاب به عنوان متوليان مذهب تشيع براي خدمت‌رساني به شهرهاي سني‌نشين رفتند اظهار داشت: با اين كار يك گام عملي در حوزه وحدت اسلامي برداشته شد؛ يعني طلبه‌هاي ما از وحدت كتابخانه‌اي و نوشتاري هم عبور كردند و يك وحدت عملي نشان دادند.

وي ابراز داشت: حضور در صحنه و اين پيام‌هاي سياسي، اجتماعي و فرهنگي كه در كار جهادي طلبه‌ها ايجاد شد نقطه عطفي در حوزه بود؛ محققان حوزه بايد بررسي كنند كه چطور بازتوليد اجتماعي اثربخشي حوزه در اين عرصه‌هاي خدمت را مي‌توانند ادامه دهند و بايد بدانند كه حفاظت از اين سرمايه اجتماعي هم مهم است.

جهان تيغي در پايان به تبليغات منفي رسانه‌هاي غربي اشاره كرد و گفت: متخصصان رسانه مي‌دانند اين آشفتگي دشمنان نتيجه اثرگذاري اجتماعي طلابي بود كه به مناطق سيل زده رفته بودند؛ تلاش عجيبي كردند كه اين پيام خدمت‌گزاري صادقانه طلاب به مردم نرسد، يا تخريب شود، اما نتوانستند./836/ت301/س

گزیده ای از خبر را می توانید در کلیپ صوتی زیر بشنوید

تعداد بازدید : 12
 
محمود لطیف
ارسال نظرات