۰۶ آبان ۱۳۹۸ - ۱۸:۱۴
کد خبر: ۶۲۵۱۱۲
تجربه تبلیغی مان را به اشتراک بگذاریم(12)

کربلا؛ حلقه وصل بصره و موصل

کربلا؛ حلقه وصل بصره و موصل
امام حسین مظهر عزت و عدالت خواهی است و بعنوان یک امر فرادینی می‌تواند جایگاه ملی و عربی در عراق داشته باشد و نقطه اتصال شمال و جنوب و شرق و غرب عراق و کشور‌های اطراف شود.

باشگاه نویسندگان حوزوی خبرگزاری رسا، مهدی عامری

یک. چهار پنج جوان عراقی، در موکبی نامرتب دراز کشیده و عمیق به خواب رفته بودند، سر و صدای ما بیدارشان کرد می‌گفتند از بصره تمام راه را پیاده آمده‎اند و ۱۴ روز است در مسیر هستند. پاهایشان آش و لاش شده بود. برای ما که فقط یک روز پیاده روی خسته مان کرده بود صحبت‌های آن‌ها حیرت آور بود. حدود ۵۰۰ کیلومتر از بصره تا کربلا راه است. بصره در جنوب عراق و نزدیک شلمچه است. اکثریت جمعیت این شهر شیعه هستند.

دو. موصل در شمال عراق و در ۵۰۰ کیلومتری شهر کربلا قرار دارد. مردم این شهر غالبا سنی هستند. آشوری و مسیحی و کرد هم در موصل زندگی می‌کنند. آن روز که داعش موصل را تصرف کرد جمعی از مردم موصل با گل و سوت و کف به استقبال آن‌ها رفتند!

سه. یکی از مکان‌های مورد احترام مسلمین در استان نینوا مقام زین العابدین است. طبق سنتی قدیمی جمعی از شیعیان این استان در روز اربعین به سمت این زیارتگاه حرکت می‌کردند و این گونه ۵۰۰ کیلومتر دورتر از حرم اباعبدالله خود را به کاروان اربعین پیوند می‌دادند.

العالم گزارش داده است امسال در اتفاقی بی سابقه، جمعیت صد‌ها هزار نفری در روز اربعین در یک پیاده روی معظم از شهر‌های مختلف استان نینوا از جمله موصل به سمت مقام زین العابدین رفته اند. در این مسیر ادیان و اقوام مختلف کرد و ترکمن و آشوری و مسیحی و شیعه و سنی در کنار هم حضور داشته اند و قریب ۷۰۰ موکب به همان شمایل موکب‌های مسیر کربلا از مردم پذیرایی می‌کرده اند.

امسال گسترده‌تر از هر سال، خارج از جغرافیای شیعی و اربعین، اقوام و ادیان مختلف عراق، حسین را عامل وحدت می‌دانند و شعار الحسین یجمعنا را در عمل محقق ساختند.

چهار. امروز دوری مردم نینوا سبب شده پیاده روی اربعین را در استان خود شبیه سازی کنند، اما دور نیست آن روز که همان گونه که از جنوب و ۵۰۰ کیلومتر دورتر از کربلا خیل جمعیت به سمت حرم حسین علیه السلام عاشقانه طی طریق می‌کنند از شمال عراق هم غیر شیعیان ۵۰۰ کیلومتر را به سمت مقام ابوسجاد حرکت کنند.

امام حسین مظهر عزت طلبی و عدالت خواهی است و به عنوان یک امر فرادینی می‌تواند یک جایگاه ملی و عربی در عراق داشته باشد و نقطه اتصال شمال و جنوب و شرق و غرب عراق و حتی کشور‌های اطراف گردد./918/ی703/س

ارسال نظرات