۰۳ آذر ۱۳۹۸ - ۱۳:۵۳
کد خبر: ۶۲۸۲۷۴
عضو مجلس خبرگان رهبری:

حوزه های علمیه موضوع شناسی دقیقی از خلق پول داشته باشند

حوزه های علمیه موضوع شناسی دقیقی از خلق پول داشته باشند
حجت الاسلام والمسلمین مبلغی موضوع شناسی دقیق خلق پول از سوی حوزه های علمیه را امری ضروری دانست.

به گزارش خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین احمد مبلغی در هم اندیشی "وظیفه حاکمیت در قالب فقه حکومتی نسبت به نظارت بانک ها در خلق پول" خاطرنشان کرد: در زمینه موضوع شناسی خلق پول، زاویه های مهمی وجود دارند که تا خلق پول بر اساس این زاویه ها به شکل تخصصی مورد بررسی قرار نگیرد، موضوع شناسی خلق پول شکل نهایی و مفید به حال استنباط پیدا نمی‌کند.

وی گفت: این زاویه ها عبارت از "ماهیت شناسی پول"، "ماهیت شناسی خلق پول و فرایند آن"، "پیامدها و کارکردهای خلق پول"، "زوال پذیر یا زوال ناپذیر بودن پدیده خلق شدگی پول" و بازگشت آن به مقطع تاریخی قبل از ظهور این پدیده (امکان سنجی بازگشت پول به وضعیت سنتی ماقبل) می باشند.

رئیس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس همچنین شناسایی و بررسی خالقان پول و میزان و نوع نقش آنها در خلق پول (همچون: بانک‌های تجاری، بانک مرکزی، دولت و...)، بررسی نقش سپرده گذاران و وام گیرندگان در "خلق فرایند خلق پول"، بررسی "وحدت موضوعی خلق پول" و یا امکان تقسیم آن به دو موضوع یا بیشتر همچون اعتبار "خلق پول لجام‌گسیخته" به عنوان یک موضوع مستقل و "خلق پول معقول" به عنوان موضوع مستقل دیگر و... را از دیگر زاوایای موضوع شناسی خلق پول ذکر کرد.

وی ادامه داد: اساس موضوع شناسی باید خاستگاه قرار دادن دغدغه ها و حساسیت های فقهی نسبت به "مساله مطروحه، و غربال کردن اطلاعات تخصصی وارده نسبت به موضوع بر پایه این دغدغه ها و حساسیت ها باشد.

حجت الاسلام و المسلمین مبلغی گفت: به بیان دیگر، فقها باید اطلاعات تخصصی را در ارتباط با یک موضوع از متخصصان دریافت کنند، سپس از آن اطلاعات بر پایه دغدغه ها، حساسیت ها و زاویه های دید فقیهانه، یک "صورتبندی موضوع شناسانه" به عمل بیاورند باشیم تا بتوانند بر جوانب آن موضوع اشراف پیدا کنند و در نتیجه استنباط حکم آن را به درستی به انجام برسانند.

رئیس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس اظهار داشت: باید موضوع با همه ابعاد در اختیار فقیه قرار گیرد تا فقها با توجه به همه ابعاد آن، به استنباط حکم آن موضوع دست بزنند؛ وگرنه تا زمانی که موضوع در ابهام قرار داشته باشد پاسخ فقهی نسبت به آن دقیق نیست.
حجت الاسلام و المسلمین مبلغی گفت: شاید برخی تصور کنند که موضوع شناسی صرفا عبارت از ارائه معلومات خام تخصصی (بدون فراوری آن از خاستگاه حساسیت‌ها و دغدغه های فقهی) در باره یک موضوع می باشد؛ در حالی که اینگونه نیست چرا که بارها اطلاعات خام تخصصی نسبت به موضوعات مختلف در حوزه های علمیه شکل نگرفته است و تاثیر چندانی در پاسخگویی نسبت به موضوعات پیچیده صورت نه پذیرفته است.
* اجتناب پذیری یا ناپذیری خلق پول در اقتصاد

وی اظهار داشت: ما یک پایه پولی داریم که پول پرقدرت است و به عنوان پول اساسی، محوری و نقطه کانونی قرار دارد، اما بغیر از این، بانک ها و حتی موسسات غیربانکی، صندوق های قرض الحسنه خلق پول می کنند، بنابراین باید این پدیده به صورت دقیق شناسایی و بررسی شود.

عضو خبرگان رهبری خاطرنشان کرد: آنگونه که از نگاه برخی اقتصاددانان برمی آید خلق پول امری اجتناب ناپذیر است و بدون آن به هیچ روی نمی توان فعالیت های اقتصادی و توسعه ای را سامان داد ازين نظر، خلق پول امری معقول بلکه ضروری و اجتناب ناپذیر است؛ هرچند که رها کردن آن به حال خود و جریان پیدا کردن آن به صورت غیر منضبط، مشکلات اساسی ایجاد می‌کند و حتی ماهیت ظالمانه پیدا می نماید.

وی با اشاره به اینکه بانک‌ها با تجمیع پول در آن ها قدرتمند می شوند، گفت: بانک پس از قدرتمند شدن، دارای شأن تاثیر گذاری بر اقتصاد می‌گردد و محور تاثیرات اقتصادی عظیم بانک، خلق پول است.
* خلق فرایند خلق پول
حجت الاسلام و المسلمین مبلغی در ادامه خاطرنشان کرد: سوالی که پاسخ به آن ممکن است، صورتبندی موضوعی خلق پول را عوض کند، "اطراف خلق پول" است، باید بحث شود که آیا سپرده گذاران به عنوان یکی از اطراف خلق پول - که با عمل خود به "خلق فرایند خلق پول" کمک می کنند تا چه اندازه و پایه می توان به اراده، رضایت مندی و نقش آنها در جریان خلق پول به عنوان بخشی از موضوع شناسی تکیه کرد؟./1324/ج

مصطفی رستمی
ارسال نظرات
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۳ آذر ۱۳۹۸ - ۱۴:۲۴
در فضایِ جنگ اقتصادی نیز توان غلبه بر دشمن و ناکام گذاشتن او در پیشبرد اهداف استعماری و زیاده‌خواهانه‌اش کاملا وجود دارد به شرط آنکه مردم و مسئولان، بصیرت و موقع‌شناسی را با کار و فعالیت جهادی و مدبرانه توأم کنند: «هیچ بن‌بست و مشکل غیر قابل حلی در کشور وجود ندارد و ما به فضل الهی و با عزم و اراده‌ی مردم و مسئولان، و با استفاده از ظرفیت بی‌بدیل جوانان و نخبگان توانمند ایرانِ عزیز و با فعال کردن ظرفیت‌ها و منابع ممتاز کشور، یقیناً بر مشکلات درونی و تحمیلی فائق خواهیم آمد
1
0
محمد
Iran, Islamic Republic of
۰۳ آذر ۱۳۹۸ - ۱۴:۲۶
نقش حوزه در شناخت موضوع اندک است. مهم معرفی درست موشوع توسط نخبگان فن و تبیین اصطلاحات علمی است.
1
0
حکیمی
|
۰۳ آذر ۱۳۹۸ - ۱۴:۳۶
موضوع صحیح است. غلط املایی را درست نمایید.
طلبه ای از نسل سلمان
|
۰۳ آذر ۱۳۹۸ - ۱۴:۳۹
خلق پول بانکی برداشت از جیب مردم و اکل ما به باطل است.
امیریان
|
۰۳ آذر ۱۳۹۸ - ۱۴:۴۱
به نقل از استاد موسویان عرض می کنم که خلق پول بانک مشکل کشوره و بانک از جیب ثروتمندان برداشت می کنه.
ناشناس
|
۰۳ آذر ۱۳۹۸ - ۱۴:۴۴
در پاسخ آقای امیریان: برداشت بانک از ثروتمندان منطقی است.
بیانی
Iran, Islamic Republic of
۰۳ آذر ۱۳۹۸ - ۱۴:۳۷
خلق پول در یک اقتصاد را می‌توان ضریب تکاثری‌ای مطرح کرد که بر اساس آن تغییرات پایه پولی منجر به تغییر حجم (عرضه) پول می‌شود.
1
0
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۳ آذر ۱۳۹۸ - ۱۴:۴۱
پول ضعیف در اختیار مردم و پول قوی در اختیار ثروتمندان است.
مبنای اقتصاد اسلامی پول ثابت است.
1
0
رضوانیان
Iran, Islamic Republic of
۰۳ آذر ۱۳۹۸ - ۱۴:۵۲
وقتی بانک مرکزی با افزایش پایه پولی (مثلا با انتشار اسکناس) یک ریال منتشر می‌کند، بر اثر سپرده گذاری مردم در بانک‌های تجاری و اعطای وام بانکی، در واقع بیش از یک ریال پول ایجاد خواهد شد.
1
0
احمدزاده
|
۰۳ آذر ۱۳۹۸ - ۱۵:۱۳
وزانه هزار میلیارد ریال سیستم بانکی خلق پول می کند که به عبارتی روزی 12500 تومان از جیب هر ایرانی برداشته می شود.
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۳ آذر ۱۳۹۸ - ۱۵:۱۳
مسأله خلق پول واقعا یک مشکل برای کشور است، اما اینکه بحث عقود حل شده است، این هم باید گفت انصافاً مسأله عقود حل نشده و باید روی آن کار شود. موضوع دیگر ذلت اقتصادی و مسائلی نظیر تحریم است، در پول ملی موضوع تحریم مطرح نیست اما بحث پول بین المللی که در اختیار ما نیست و ما نمی‌توانیم دنیا را وادار به استفاده از طلا و پولطلا کنیم، اما در مسأله پول ملی ممکن است بتوانیم یک پول منضبط ایجاد کنیم و ربطی هم به تحریم نداشته باشد اما اگر دنیا طلارا به عنوان پول از ما نپذیرد همچنان مشکل تحریم در عرصه بین المللی باقی است.
1
0
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۳ آذر ۱۳۹۸ - ۱۵:۲۶
خش اعظم پول موجود در اقتصاد توسط دولت یا بانک مرکزی به وجود نیامده است، بلکه توسط بانک‌های تجاری خلق شده است. همین بانک‌هایی که هرروزه اشخاص و شرکت‌ها با آن‌ها سروکار دارند. درواقع، محل تولد و مرگ بخش اعظم پول موجود در اقتصاد، خود بانک‌های تجاری هستند.
0
0
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۳ آذر ۱۳۹۸ - ۱۵:۲۶
ظاهرا پول موجود در اقتصاد توسط بانک‌های تجاری خلق شده و بانک‌ها هنگام وام‌دهی، اقدام به خلق پول از هیچ می‌کنند.
0
0
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۴ آذر ۱۳۹۸ - ۱۲:۳۸
احسنتم
0
0