۰۳ شهريور ۱۳۹۸ - ۲۳:۱۴
کد خبر: ۶۱۷۸۴۴
پژوهشگر و نویسنده حوزوی مطرح کرد؛

مقتل نگاری نوین شیوه ای جدید در حوزه تدوین مقاتل

مقتل نگاری نوین شیوه ای جدید در حوزه تدوین مقاتل
حجت الاسلام قرائتی ستوده با اشاره مقتل نگاری نوین به عنوان شیوه ای جدید در حوزه تدوین مقاتل تأکید کرد که در این نوع از مقتل ارتباط بین وقایع مختلف کشف می‌شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، کارگاه آموزشی یک روزه «فن رثا» به همت کارگروه هنرهای آسمانی معاونت تبلیغ حوزه های علمیه که از صبح امروز در سالن همایش های دارالشفاء برگزار شده بود، ظهر امروز به کار خود پایان داد.

حجت الاسلام احسان قرائتی ستوده پژوهشگر و نویسنده کتب مذهبی در کارگاه مقتل نگاری نوین ضمن معرفی کتاب خویش با عنوان «ذبح عظیم» اظهار داشت: وقتی سخن از مقتل نگاری به میان می آید منظور تنها چند ساعت روز عاشورا نیست بلکه در یک دوره تاریخ از زمان مرگ معاویه تا ورود کاروان اهل بیت(ع) به مدینه بعد از شهادت امام حسین(ع) را شامل می‌شود.

وی افزود: مقتل نگاری نوین به این معنا نیست که دیگران هرچه نوشته اند و تحقیق و پژوهش کرده اند را کنار بگذاریم بلکه ما کتاب های گذشتگان را قبول داریم و از آنها بهره می گیریم ولی در این نوع مقتل تلاش می‌شود تا ارتباط بین وقایع در مقام عمل نیز گنجانده شود.

این استاد حوزه علمیه در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به این که همه ما قیام امام حسین(ع) را سرچشمه یک بیداری بزرگ می دانیم، گفت: این مطلب درست است ولی به همین سادگی نبود که امام حسین(ع) در روز عاشورا به شهادت برسد و بعد قیام های دیگری مثل زید برپا شود، اصلا باید این مطلب نیز در مقتل مشخص شود که چطور شد بنی عباسی که به انگیزه خون خواهی امام حسین(ع) قیام کردند درنهایت دشمن اهل بیت(ع) شدند.

وی اضافه کرد: یا برخی می‌گویند: این قیام امام حسین(ع) بود که موجب تشکیل یک حوزه علمیه بزرگ در زمان امام محمد باقر(ع) و امام جعفر صادق(ع) شد، خب این مطلب درست است ولی ارتباط بین این دو واقعه را نیز باید روشن کنیم به همین جهت در مقتل نگاری نوین به این مطالب توجه می‌شود.

حجت الاسلام قرائتی ستوده رمز ماندگاری قیام عاشورا را قرار داشتن امام معصوم در رأس قیام دانست و تأکید کرد: تا به حال از خود پرسیده ایم که چه شد اندیشه حسینی باقی ماند و اندیشه های مخالف محو و نابود نشد، در تاریخ داریم عبدالله بن زبیر به مراتب شدیدتر از شیوه قتل امام حسین(ع) کشته شد ولی چرا امروز کسی برای او روضه نمی خواند؟ یا در مورد  عثمان خلیفه سوم ما مقتل داریم، اما آیا کسی روضه عثمان می خواند؟

وی تصریح کرد: وقتی امام معصوم در رأس یک حرکت باشد ماندگار می‌شود، چراکه امام حسین(ع) به امر خدا قیام کرد همچنانکه صلح امام حسن مجتبی(ع) نیز به امر خدا بود؛ وقتی امام جلو دار باشد قیامش نه تنها  در تاریخ بلکه در قلب ها و دل ها ماندگار می‌شود به همین جهت است که امام حسین(ع) و یارانش بر دل ها حکومت می‌کنند.

این نویسنده کتب مذهبی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به این که برخی به بیان نکات سیاسی و طرح موضوعات مربوط به انقلاب اسلامی در سخنرانی های ماه محرم ایراد می گیرند، اظهار داشت: ما انقلابی هستیم و این مسأله وظیفه ما است که از انقلاب و رهبر عزیزمان بگوییم و دفاع کنیم البته باید بدانیم طرح مسائل سیاسی به معنای سیاسی کاری و سیاسی بازی نیست.

وی در پایان بیان داشت: وجود چنین رهبری حقیقتا برای ما نعمت بزرگی است که اگر او را نداشتیم معلوم نبود چه بلایی امروز سر ما و کشورمان می آمد، نعمت وجود این مرد بزرگ را همه درک می‌کنند مگر کسانی که بیماری روحی یا عقلی داشته باشند./1330/پ202/ب

گزیده ای از خبر را می توانید در کلیپ صوتی زیر بشنوید

تعداد بازدید : 13
ارسال نظرات