۱۸ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۲:۵۴
کد خبر: ۶۶۲۷۴۵

بررسی صحت و سقم یک پروژه حوزوی در اصفهان

بررسی صحت و سقم یک پروژه حوزوی در اصفهان
اصفهان - یک منبع آگاه با تکذیب اعداد و ارقام ذکر شده در گزارشی پیرامون حوزه علمیه لاکچری اصفهان گفت: این مکان به هیچ وجه حوزه علمیه لاکچری نیست و یک پروژه جامع حوزوی است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، اخیرا در برخی کانال‌های تلگرامی مطلبی در خصوص حوزه علمیه ای لاکچری با هزینه‌های میلیاردی در خیابان حافظ اصفهان منتشر شد، مجموعه ای که نزدیک به یک دهه از آغاز عملیات اجرایی آن می‌گذرد. اوایل گفته می‌شد این محل قرار است ساختمانی برای تجمیع مجموعه های اداری حوزه علمیه اصفهان از جمله مرکز مدیریت حوزه علمیه اصفهان باشد. اما طولانی شدن پروژه ساخت این مجموعه و حواشی که به دنبال داشت و همچنین تکذیب احتمال جابجایی مرکز مدیریت حوزه علمیه اصفهان، اینکه این محل حوزه علمیه جدیدی باشد را قوت بخشید.

این پروژه ساختمانی اگرچه بیش از ده سال است در دست احداث می‌باشد و گاهی تا نزدیک دو سال تعطیل بوده است، همواره مورد انتقاد برخی در حوزه علمیه اصفهان به دلیل محل نامناسب برای احداث چنین ساختمان عظیمی بوده است، چرا که خیابان حافظ از خیابان‌های کوچک، شلوغ و به دلیل منتهی بودن به میدان امام اصفهان بن بست است و چنین محلی با ظرفیت و گنجایش کم رفت و آمد نمی‌تواند محل خوبی برای چنین پروژه بزرگ و جامع حوزوی باشد.

گفتنی است مناقشاتی نیز مسؤولان این پروژه با دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان به دلیل مجاورت آن با ساختمان دفتر تبلیغات و تخریب‌هایی که برای احداث این پروژه در ساختمان دفتر تبلیغات باید صورت می‌گرفت داشتند که بعد از مدتی ظاهرا به مصالحه رسیدند.

در این خصوص به بررسی میدانی و پرس‌وجو از افراد محلی پیرامون این ساختمان پرداختیم، طلبه آگاهی پیرامون ماهیت این حوزه علمیه در دست احداث، گفت: حقیقت این است که چندین سال است شاهد ساخت این ساختمان هستیم، روند ساخت به طور مشهودی کند است و هربار هم گفته می‌شود این ساختمان قرار است یک کاربری داشته باشد.

وی ادامه داد: زمانی می‌گفتند قرار است مرکز مدیریت حوزه علمیه اصفهان و مرکز خدمات حوزه علمیه اصفهان و چند ساختمان اداری مربوط به حوزه علمیه که به صورت غیرمتمرکز هستند در اینجا تجمیع شوند، بعد از آن گفته می‌شد یک دانشگاه مذهبی وابسته به دفتر تبلیغات است که البته خیلی زود تکذیب شد، حالا هم به آن می‌گویند حوزه علمیه لاکچری، البته کسی هنوز داخل آن را ندیده است و ما نمی دانیم واقعا با چه ساختمانی مواجه خواهیم شد اما هرچه هست جایگزینی مناسبی برای آن در نظر گرفته نشده است.

همچنین یکی از خواهران طلبه حوزه علمیه خواهران اصفهان در خصوص این ساختمان و شایعاتی که پیرامون آن مطرح است، شنیده هایی دارد؛ وی با اعتقاد بر اینکه نباید یک حوزه علمیه در دست ساخت تا این حد دور از دسترس عموم و حتی خبرنگاران باشد، گفت: همه جا حتی قبل از اینکه برخی در فضای مجازی مطرح کنند، گفته می‌شد اینجا یک حوزه علمیه لاکچری است، باید درهای این ساختمان را به روی مردم باز کنند یا حداقل اجازه دهند خبرنگاران از واقعیت ماجرا گزارشی تهیه کنند، تکذیبیه چیزی را درست نخواهد کرد.

یکی از مغازه داران که در نزدیکی این ساختمان چندین سال است مغازه دارد و خواست نام و نشانی از وی منتشر نشود، با اشاره به عظمت و بزرگی این پروژه گفت: قطعا 11 هزار متر مربع مساحت اینجا نیست و اینکه شما می‌گویید برخی شایعه کرده‌اند 100 میلیارد تومان هزینه نازک کاری اینجا است هم صحیح نیست این مبلغ بسیار زیادی است اما من نشانه هایی از ورود و خروج مصالح مربوط به تزئینات شیک و گران قیمت را در اینجا مشاهده نکرده‌ام، چیزهای چوبی تزئینی و همینطور ابزار و لوازمی که برای تزئینات داخلی و امثال اینها را دیده ام که به داخل می‌برند.

یکی از روحانیون حوزه علمیه اصفهان که نخواست نامی از وی برده شود در خصوص این پروژه اظهار کرد: قطعا این پروژه بسیار بزرگ است و شاید همین 11 هزار متر مربع باشد، اما بررسی‌های بنده و پرس‌وجویی که از افراد صاحب اطلاع داشته ام نشان می‌دهد آنطور که برخی مدعی هستند اینجا یک مکان لاکچری نیست.

وی به کمبود فضا و ظرفیت‌هایی نظیر سالن اجتماعات در حوزه علمیه اصفهان اشاره کرد و گفت: حوزه علمیه اصفهان همواره مشکل سالن اجتماعات و فضاهای اینچنینی دارد که ظاهرا دست اندرکاران این پروژه سعی کرده‌اند این مشکل را برطرف کنند، در حقیقت اینجا تلاش شده است تا جامع نیازهای حوزه علمیه اصفهان در نظر گرفته شود اگرچه برخی معتقد هستند می شد جای بهتری برای چنین ساختمانی در نظر گرفت تا هم حساسیت‌ها کمتر شود و هم از نظر دسترسی و امکانات ساختمان بهتری احداث شود.

این روحانی حوزه علمیه اصفهان با تأکید بر اینکه این حوزه علمیه قرار نیست یک ملک شخصی باشد یا اینکه افراد خاصی از آن منتفع شوند، گفت: قطعا اینجا یک محل برای عموم طلاب حوزه علمیه اصفهان است.

همچنین یکی از مسؤولان حوزوی استان در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، با بیان اینکه شایعات مطرح شده در کانال ها تمام کذب است و تمام اعداد و ارقام مطرح شده دروغ می‌باشد، گفت: تمام آنچه ذکر شده است دروغ محض و شاید غرض ورزی یا تلاشی برای دیده شدن بوده است.

وی با بیان اینکه هنوز سالن آمفی تئاتر این مجموعه شکل نگرفته و به مرحله اساسی در ساخت نرسیده چه برسد به اینکه بخواهد معرق کاری شده و هزینه های معرق کاری های آن هم تا این حد سنگین باشد، چنین هزینه هایی برای ساخت کاخ است و آنچه ذکر شده با مسائل فنی و مهندسی هم همخوانی ندارد.

وی با بیان اینکه این محل قرار است حوزه علمیه و مجموعه ای حوزوی باشد اظهار کرد: احداث این محل براساس آمایش سرزمینی صورت گرفته است و نیاز حوزه علمیه اصفهان موجب شده تا این ساختمان در دست احداث قرار بگیرد و این در حالی است که بعضی خیرین در محل هایی زمین هایی برای احداث حوزه علمیه اهدا می‌کردند ولی برای احداث آن اقدام نشده است به این دلیل که در آن منطقه نیازی به حوزه علمیه نبوده است.

وی در ادامه افزود: تمام آنچه در مطلب مذکور می‌بینید کذب است و حتی حاضر نشده‌اند دروغ و راست را باهم درآمیزند، چنین هزینه هایی اصلا در توان ما نیست و حتی ابعاد و متراژ این پروژه و مسائلی نظیر نازک کاری لاکچری یا هر اتاق یک کولر گازی ویژه همگی کذب است.

وی با اشاره به اینکه گاهی برخی اخبار را نباید از حریم حوزه علمیه خارج کرد، گفت: کانالهایی درست شده که مدعی مؤلفه های ارزشی هستند اما به هیچ چیز پایبند نیستند و هرچه بتوانند منتشر خواهند کرد، فکر نمی‌کنند چه بهره برداری سوئی از این اطلاعات خواهد شد.

گفتنی است، وی با بیان اینکه ممکن است مسببان انتشار این موضوع تحت پیگیرد قرار بگیرند، هرگونه جوابیه و تکذیبیه را عامل تقویت شایعات و کانال منتشر کننده این شایعه دانست و از برگزاری یک بازدید در آینده ویژه اصحاب رسانه از این پروژه خبر داد./1304/گ402/ب1

متین فیروزآبادی
ارسال نظرات
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۸ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۵:۲۲
گزارش خوبی تهیه شده، کی بازدید عمومی میذارن؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
1
1
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۸ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۵:۲۵
چندتا عکس از این حوزه علمیه می گرفتید
1
0