۰۶ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۵:۲۱
کد خبر: ۵۹۸۸۱۷
مدیرعامل خبرگزاری رسا خبر داد؛

نشست"نقش حوزه در گام دوم انقلاب" برگزار می شود| لبیک حوزویان به رهبر انقلاب

نشست
حجت الاسلام محققی از برگزاری نشست "نقش حوزه در گام دوم انقلاب" از سوی خبرگزاری رسا با مشارکت نهادهای حوزوی و با سخنرانی شخصیت های برجسته حوزه خبر داد.

حجت الاسلام محمدمهدی محققی در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، با گرامیداشت سالروز صدور منشور روحانیت از سوی حضرت امام خمینی(ره) گفت: امام راحل سوم اسفندماه سال 67 مطالبی را به عنوان دغدغه های خود خطاب به حوزه و روحانیت نوشتند که به دلیل میزان اهمیت آنچه که فرمودند به عنوان "منشور روحانیت" مشهور شد.

وی با اشاره به فرازهای مهم این منشور افزود: حضرت امام درباره القائات طیف هایی که برخوردهای دوگانه دارند هشدارهایی می دهند و با پسوند"نما" از آن ها یاد می شود، هشدارهای بنیانگذار انقلاب اسلامی نسبت به روحانی نماها، مقدس نماها، انقلابی نماها و عاقل نماها است.

مدیرعامل خبرگزاری رسا با اشاره به تأکید امام راحل مبنی بر این که نظام اسلامی برای هیچ فرد و صنفی امتیازی قائل نیست، اظهار داشت: حتی ایشان در بخشی از منشور می فرمایند که برای خود و اطرافیانشان ذره ای مصونیت قائل نیستند. امام خود را در برابر قانون مانند دیگران می دانند، اگر امام که در رأس قرار داشتند و مقبول همگان بودند چنین می فرمایند به تبع بقیه مسؤولان که در درون نظام تعریف می شوند باید الگو بگیرند و حجت بر آنان تمام می شود.

وی به فراز دیگری از منشور روحانیت در زمینه احترام متقابل طلاب انقلابی و اعاظم حوزه اشاره کرد و ادامه داد: امروز باید احترام متقابل بین طلاب انقلابی و اعاظم، مدرسان و بزرگان حوزه وجود داشته باشد.

حجت الاسلام محققی با نگاهی تطبیقی به منشور روحانیت نسبت به شرایط امروز حوزه های علمیه ابراز داشت: طلاب انقلابی و جریان انقلابی گری در حوزه در تقابل با چند جریان قرار دارد، یک جریان تحجر است که همچنان باقی مانده های اندیشه و جریان متحجران در حوزه وجود دارند.

وی یکی از خطرهای مورد توجه حوزه و روحانیت را محافظه کاری عنوان و خاطرنشان کرد: تقابل دیگر تقابل جریان انقلابی با محافظه کاری است، بر اساس آنچه که امام راحل تأکید کردند امروزه برخی ویژگی های اسلام آمریکایی در جریان محافظه کار و عافیت طلب دیده می شود.

مدیرعامل خبرگزاری رسا در تبیین ویژگی های جریان محافظه کار در حوزه عنوان کرد: جریان محافظه کاری از صحنه کنار می کشد، نسبت به مسائل اجتماعی روز اظهار نظر نمی کند، از مسؤولیت پذیری شانه خالی می کند و در مسائل اجتماعی روحانیت کمتر حضور دارد.

وی جریان غربزدگی را نیز در تقابل با جریان انقلابی در حوزه های علمیه دانست و اضافه کرد: جریان دیگر مربوط به قانون شکنی می شود که در این زمینه گاهی سوءتدبیرها، حرکت های خارج از قواعد و هنجارها و ضوابط قانونی صورت می گیرد. امروزه رسانه های دشمن مترصد هستند که از اقدام های مغایر با قوانین در حوزه سوء استفاده کنند.

حجت الاسلام محققی با بیان این که خروج از ضوابط و انضباط قانونی باعث تقابل عده ای از جوانان مخلص و طلاب انقلابی دارای انگیزه پاک با مسیر قانونی و بخش هایی از نظام می شود، گفت: طلاب انقلابی باید فعالانه مطالبه گری کنند اما وقتی اقدام های هیجانی یا سوء تدبیرهایی وجود داشته باشد منجر به قانون شکنی خواهد شد.

وی افزود: طبق ماده 609 قانون مجازات اسلامی هتک حرمت نسبت به رؤسای قوا و مسؤولان عالی نظام جرم محسوب می شود، گاهی طلاب می خواهند مطالبات انقلابی به حقی داشته باشند که باید این مطالبات صورت گیرد اما نباید دست به اقدامات غیر قانونی زد؛ چرا که راه های قانونی فراوانی وجود دارد و رسانه ها در اختیار جریان انقلابی حوزوی است.

مدیرعامل خبرگزاری رسا با تجلیل از روحیه انقلابی و مطالبه گری طلاب تأکید کرد: خبرگزاری رسا و سایر رسانه های انقلابی آماده هستند که نظرات انقلابی حوزه و روحانیت را به جامعه و مسؤولان منتقل کنند، می توان مطالبات انقلابی را از طریق برگزاری نشست ها، مناظره ها و همایش ها در مراکز حوزوی و علمی یا مراکز دینی پیگیری کرد.

وی ادامه داد: طلاب از این طریق می توانند نظرات و مطالبات خود را به گوش مسؤولان برسانند؛ طلاب انقلابی باید مراقبت کنند در دام رسانه های دشمن که می خواهند جوانان مخلص انقلابی را در برابر نظام اسلامی قرار دهند گرفتار نشوند.

حجت الاسلام محققی با اشاره به انتخابات سال آینده مجلس شورای اسلامی ابراز داشت: با توجه به این که سال آینده کشور وارد شرایط انتخابات می شود، لازم است ضمن وجود شور و ایجاد رقابت و حرارت انتخاباتی، نظم و آرامش نسبی در جامعه حاکم باشد و از آشوب و جنجال جلوگیری شود.

وی عنوان کرد: با توجه به 30 سالگی منشور روحانیت، در جمعی از موسسات انقلابی تشخیص داده شد که برای پاسداشت، بازخوانی و تطبیق منشور روحانیت با وضعیت امروز همایشی داشته باشیم که هم زمان با صدور بیانیه راهبردی گام دوم انقلاب از سوی رهبر معظم انقلاب اسلامی شد.

مدیرعامل خبرگزاری رسا بیانیه گام دوم انقلاب را خط مشی کلان برای آینده نظام و سند راهبردی آینده انقلاب دانست و خاطرنشان کرد: این بیانیه راهبردی محصول دهه ها اندیشه، تکامل نظری و تجربه رهبر معظم انقلاب است که راهگشای نسل فعلی و سرمایه ای برای آیندگان خواهد بود.

وی اضافه کرد: رهبر معظم انقلاب در این بیانیه مهم بر مبارزه با فساد در 3 عرصه اقتصادی، اخلاقی و سیاسی و مطالبه گری عدالت خواهانه تأکید دارند و می فرمایند که حرکت عدالت گری نباید خاموش شود، تأکید معظم له در این بیانیه راهبردی بر میدان داری جوانانِ کاربلد است و به مسؤولان توصیه فرمودند تا به جوانان برای ورود در عرصه های مدیریتی اعتماد کنند.

حجت الاسلام محققی تضمین ادامه مسیر صحیح انقلاب را در گرو اجرای سند گام دوم انقلاب اسلامی دانست و گفت: بسیاری از مسؤولان فعلی در دهه های دوم و سوم عمر خود مسؤولیت را در نظام اسلامی پذیرفتند و در حال حاضر با کوله باری از تجربه و دغدغه می توانند در کنار جوانان باشند.

وی افزود: رهبر معظم انقلاب نسبت به آینده بسیار خوشبین هستند و در سند گام دوم آینده روشنی را برای ملت ایران  ترسیم کردند، توکل بر خدا، نترسیدن از دشمن، ناامید نشدن و تکیه بر توان داخلی مورد تأکید رهبری در این بیانیه است، نگاه ما نباید به غرب و نسخه های فراسوی مرزها باشد بلکه باید با تکیه بر توان داخلی به آینده ای روشن برسیم.

نشست

مدیرعامل خبرگزاری رسا بیانیه گام دوم را مایه امیدواری به آینده و باعث مباهات به انقلاب و نظام اسلامی دانست و اظهار داشت: امیدواریم که سایه رهبر معظم انقلاب همچنان بر سر ملت ایران و نسل های آینده مستدام باشد و انقلاب مسیر صحیح خود را با قدرت ادامه دهد و به انقلاب جهانی حضرت مهدی موعود(عج) متصل شود.

وی در جمع بندی سخنان خود با بیان این که تقارن 30 سالگی منشور روحانیت و صدور بیانیه راهبردی گام دوم رهبر انقلاب سبب احساس تکلیف بیشتر برای حوزویان و رسانه های انقلابی شد، ادامه داد: خوشبختانه از نظر رسانه ای در خبرگزاری رسا فعالیت های تبیینی و ترویجی در این زمینه صورت گرفت و همکاران خبری تولیدات خبری در قالب گفت وگو با اندیشمندان، یادداشت، اینفوگرافیک و ارائه محصولات چند رسانه ای داشتند اما به این اندازه اکتفا نشد.

حجت الاسلام محققی از برگزاری نشست لبیک حوزویان به بیانیه گام دوم رهبر انقلاب خبر داد و ابراز داشت: خبرگزاری رسا با همکاری جمعی از مؤسسات حوزوی با انگیزه های انقلابی تصمیم گرفتند که نشستی با حضور طلاب و حوزویان برای لبیک به بیانیه رهبر معظم انقلاب با عنوان " نقش حوزه در گام دوم انقلاب" داشته باشند.

نشست "نقش حوزه در گام دوم انقلاب" چهارشنبه 8 اسفند ماه ساعت 15 تا 18 برگزار می شود

وی زمان برگزاری این نشست حوزوی را چهارشنبه 8 اسفند ماه از ساعت 15 تا 18 در سالن همایش پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی واقع در خیابان معلم قم اعلام کرد و از خبرگزاری رسا، تشکل اساتید حوزه علمیه قم، مجمع نمایندگان طلاب، پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، پایگاه تخصصی فقه حکومتی وسائل، مؤسسه ولاء منتظر، اداره کل تبلیغات اسلامی قم، فرهنگستان علوم اسلامی قم، مؤسسه بعثت، مؤسسه تاریخ تطبیقی اسلام، مؤسسه فرهنگی لوح و قلم، مدرسه فقهی آل یاسین و مدرسه فقهی قائم(عج) به عنوان برگزارکنندگان این همایش نام برد و از مسؤولان این مؤسسه ها برای مشارکت در برگزاری تقدیر کرد.

مدیرعامل خبرگزاری رسا در تشریح جزئیات همایش خاطرنشان کرد: آیت الله کعبی، عضو هیأت رییسه مجلس خبرگان رهبری در این همایش سخنرانی خواهند کرد. همچنین برخی از مقاله های عالمانه که در این زمینه  ها از سوی اندیشمندان حوزوی نوشته شده، ارائه خواهد شد.

وی اضافه کرد: سعی داریم در این نشست از شعرخوانی طلاب پرشور و انقلابی در حال و فضای منشور روحانیت، بیانیه راهبردی گام دوم و وظایف و نقش های طلاب انقلابی بهره مند شویم، برای بخش دیگر همایش نیز کلیپ هایی چند رسانه ای درباره منشور خوانی توسط طلاب، فضلا و اندیشمندان حوزوی توسط خبرگزاری رسا تهیه شده است.

حجت الاسلام محققی همچنین با تسلیت ارتحال آیت الله مؤمن(ره) گفت: درباره زندگی، آثار علمی، تلاش ها و مجاهدت های حضرت آیت الله مؤمن قمی(ره) کلیپی آماده شده تا تجلیلی از این شخصیت والای حوزوی باشد.

وی آیت الله مؤمن را فقیهی تلاشگر و عالمی فرهیخته، مهذب، اخلاقی، انقلابی و مرید حضرت امام و رهبر معظم انقلاب دانست و افزود: ایشان تا پایان عمر خود در خدمت نظام اسلامی بودند و حوزه و نظام اسلامی شخصیت بزرگی را از دست دادند، باید قدردان بزرگانی که در سنگرهای مختلف مبارزه علمی و انقلاب حضور داشتند باشیم.

مدیرعامل خبرگزاری رسا از عموم طلاب، حوزویان و رسانه ها دعوت کرد که در این نشست حضور فعال داشته باشند.

محمد قمین
ارسال نظرات