۲۸ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۱:۲۵
کد خبر: ۶۱۵۸۰۳
رییس انجمن اقتصاد حوزه در گفت وگو با رسا:

مشکلات مردم ناشی از ساختار معیوب اقتصاد کشور است| ساختارهای غلط اصلاح شود

مشکلات مردم ناشی از ساختار معیوب اقتصاد کشور است| ساختارهای غلط اصلاح شود
حجت الاسلام محقق نیا با بیان اینکه دولت برای اصلاح ساختار اقتصادی کشور نیازمند کار انقلابی و جهادی است، مشکلات امروز را ناشی از ساختار معیوب اقتصاد کشور دانست.

حجت الاسلام محمدجواد محقق نیا رییس انجمن اقتصاد حوزه در گفت وگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری رسا، با اشاره به اینکه بسیاری از مشکلات اقتصادی موجود از معیوب بودن ساختار اقتصادی حاکم بر کشور ناشی می شود، گفت: مسؤولان کشور از همان ابتدا باید ساختار اقتصادی کشور را اصلاح می کردند تا امروز شاهد بروز مشکلات در معیشت مردم نمی بودیم.

وی با بیان اینکه کشور ما از لحاظ مواد اولیه کشوری بسیار غنی است، اظهار داشت: به عنوان مثال ما در بخش کشاورزی بسیار غنی هستیم، اما متأسفانه از همان ابتدا توجه چندانی به آن نداشته و برای شکوفاسازی آن اهتمام نورزیده ایم.

حجت الاسلام محقق نیا خاطرنشان کرد: جای تعجب دارد هنگامی که می دانیم «گوسفند ایرانی» در خارج از کشور بسیار مشتری دارد، از صادرات آن جلوگیری می کنیم؛ ما در چندسال قبل باید اقدام به تأسیس مجتمع های بزرگ دامپروری می کردیم و با شکوفاسازی این بخش هم اکنون می توانستیم ارزآوری کافی داشته باشیم.

استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه امروز در سراسر منطقه مشتریان بسیار زیادی برای فراورده های گوشتی کشورمان وجود دارد، تأکید کرد: این یک فرصت بسیار خوب برای کشور تلقی می شد در حالی که امروز به یک تهدید تبدیل شده است؛ علت این امر نیز آن است که ما در سال های گذشته در رابطه با این فرصت بسیار بزرگ برنامه ریزی نکرده ایم و به پیامدهای مثبتی که دارد توجهی نداشته ایم.

شکوفاسازی صنعت صادرات گوشت ارزآوری بسیار خوبی را در پی خواهد داشت

وی با اشاره به اینکه شکوفاسازی صنعت صادرات گوشت ارزآوری بسیار خوبی را در پی خواهد داشت، عنوان کرد: اگر ما تنها به همین بخش توجه ویژه و راهبردی می کردیم، امروز می توانستیم جلوی وابستگی اقتصاد به نفت را بگیریم، زیرا همه کشورهای همسایه حاضر هستند مواد غذایی خود را از ایران تهیه کنند، اما متأسفانه به علت سوء تدبیرها در جایگاهی قرار گرفته ایم که مواد غذایی مورد نیاز خود کشور را هم نمی توانیم به صورت کامل تأمین کنیم و با مشکل مواجه می شویم.

حجت الاسلام محقق نیا با بیان اینکه پس از جنگ بسیاری از فرصت هایی که برای اصلاح ساختار اقتصادی وجود داشت هدر رفت، خاطرنشان کرد:  3 دهه از جنگ تحمیلی گذشته است و و دولت های پس از جنگ فرصت بسیاری برای اصلاح ساختار اقتصادی داشته اند، اما بسیار کم به آن توجه کرده اند.

رییس انجمن اقتصاد حوزه با اشاره به اینکه امروز بسیاری از کشورهایی که صادر کننده مواد غذایی هستند از استان مازندران کوچک تر هستند، گفت: ما بیش از 30 استان در کشور داریم که هر کدام از آنها مزیت های نسبی قابل عرضه ای در سطح منطقه دارند، اما متأسفانه به آنها توجه چندانی نمی شود.

هر روز با مسأله ای مواجه هستیم که سبب عصبانیت مردم می شود

وی با بیان اینکه ما هر روز با مسأله ای مواجه هستیم که سبب عصبانیت مردم می شود، ابراز کرد: روزی مسأله چای، روزی مسأله نخود و لوبیا و روزی مسأله گوشت و مرغ  مطرح می شود و ما هر روز و هر هفته شاهد مسائلی هستیم که با اعصاب مردم بازی می کند؛ هیچ هفته ای را نمی توان نام برد که گذشته باشد و ما در آن شاهد بحران در یک بخش و یا زمینه نبوده باشیم.

حجت الاسلام محقق نیا با اشاره به اینکه مشکل های موجود در اقتصاد کشور ناشی از معیوب بودن ساختار اقتصادی کشور است، گفت: به عنوان مثال دولت میلیاردها دلار ارز دولتی را به مسأله واردات گوشت تخصیص داده بود، این گوشت ها و یا گوسفندها با ارز دولتی وارد کشور شد، اما برخی سوء استفاده گران از رسیدن آنها به دست مردم مانع شده و آنها را قیمت ارز در بازار به کشورهای دیگر صادر کردند.

دولت با جدیت جلوی رانت خواری ها را بگیرد

استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه دولت باید جلوی رانت خواری ها را با جدیت بگیرد، عنوان کرد: دولت برای اصلاح ساختار اقتصادی کشور باید اطلاعات سفره خانوارهای ایرانی را به طور کامل رصد کند، زیرا این مسأله ضرورت اولیه کشورداری و حکومتداری است.

وی تأکید کرد: مگر می شود دولت آگاهی نداشته باشد که هر کدام از آحاد مردم چه مقدار درآمد دارند تا بر اساس آن سفره آنها را وسعت بخشیده و درآمدها و یارانه های آنها را شارژ کند؟ چندین سال است که مبلغ 45 هزار تومان به هر نفر یارانه پرداخت می شود، آن وقت سخنگوی دولت اخیراً می گوید ما حدود 5 میلیون نفر را غربال کرده ایم؛ آیا دولت توانایی این را ندارد که دهک های درآمدی را غربال کرده، آنها را سطح بندی کند و یارانه را به صورت پلکانی بپردازد؟

حجت الاسلام محقق نیا با تأکید بر اینکه امروز برخی از مردم با همان مبلغ 45 هزار تومان یارانه زندگی می کنند، ابراز داشت: دولت باید سطح آگاهی خود را تقویت کرده و با توجه به گرانی ها، یارانه این دسته از مردم را ارتقا دهد.

رییس انجمن اقتصاد حوزه خاطرنشان کرد: دولت به جای آنکه مبالغی همچون 14 هزار میلیارد دلار را به زمینه هایی همچون واردات گوشت اختصاص دهد و با این عمل راه را برای رانت خواران باز کند، باید تدابیر و مدیریت صحیح داشته باشد، اگر دولت 14 یا 15 هزار میلیارد دلار را به واردات گوشت اختصاص داده باشد، رانت ناشی از آن مبلغی حدود 60 هزار میلیارد تومان خواهد بود، از این جهت می تواند با ساماندهی سیستم توزیع کالاهای اساسی، این مبلغ را به حساب های مردم واریز کرده و یارانه های اقشار کم درآمد را افزایش دهد.

وی با تأکید بر اینکه دولت ها باید نسبت به سفره یکایک آحاد جامعه آگاهی کامل داشته باشند، اظهار داشت: دولت ها باید با کسب اطلاعات کافی از میزان درآمد مردم، قدرت و توانایی آنها را طبق نیازهایشان افزایش دهند؛ همه دولت های قدرتمند در سراسر جهان برای موفقیت خود همین کار را انجام می دهند.

دولت در زمینه اصلاح ساختار اقتصادی به صورت انقلابی و جهادی عمل کند

حجت الاسلام محقق نیا با بیان اینکه دولت باید در زمینه اصلاح ساختار اقتصادی به صورت انقلابی و جهادی عمل کند، تأکید کرد: دولت باید اطلاعات خود را از وضعیت معیشتی مردم تکمیل کند و جلوی کسانی که در حال رانت خواری و ویژه خواری هستند را بگیرد.

استاد حوزه و دانشگاه با تأکید بر اینکه برای اصلاح ساختار اقتصادی کشور نیازمند کار جهادی و انقلابی در بخش یارانه و مالیات هستیم، خاطرنشان کرد: ما در کشور خود اطلاعات پراکنده بسیاری داریم، بنابراین باید این اطلاعات را تجمیع، غربال و سطح بندی کنیم؛ این کار به اصلاح ساختار اقتصادی و مبارزه با رانت خواری ها و فرارهای مالیاتی را می گیرد./841/

حسین ثالث موید
ارسال نظرات
نظرات بینندگان
هادی یزدانی
Iran, Islamic Republic of
۲۸ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۲:۰۸
توصیه های خوب و دلسوزانه ای بود.
1
0
davood
Iran, Islamic Republic of
۲۸ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۴:۵۵
برای تحقق عدالت باید با هر نوع فساد اقتصادی، اخلاقی و سیاسی، و
زمینه های رشد بی عدالتی و تبعیض ها در توزیع منابع عمومی و میدان دادن به ویژه خواری و مدارا با فریب گران اقتصادی مبارزه کرد.
1
0