۰۵ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۳:۰۲
کد خبر: ۶۱۷۸۰۷
تیجانی در گفت و گو با رسا مطرح کرد؛

جمهوری اسلامی، پیشگام وحدت اسلامی|گرایش روزافزون نخبگان اهل سنت به تشیع

جمهوری اسلامی، پیشگام وحدت اسلامی|گرایش روزافزون نخبگان اهل سنت به تشیع
مستبصر و اندیمشند تونسی با اشاره به تلاش های جمهوری اسلامی برای وحدت جهان اسلام، گفت: آموزه های اصیل تشیع عاملی در گرایش نخبگان سنی مذهب به سوی تشیع است.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اهواز، اقتدار روزافزون شیعیان و روشنگری های علمای آن علی رغم همه توطئه ها و صرف هزینه های میلیاردی از سوی وهابیت، عاملی در بیداری ضمیرهای خفته نخبگان و متفکران اهل سنت شده است تا آنجا که روز به روز بر تشیع گری قشر فرهیخته سنی مذهب افزوده می شود؛ در این باره با دکتر محمد تیجانی، مستبصر و اندیشمند تونسی پیرامون چالش‌های پیش روی جهان تشیع، گسترش روزافزون تشیع در جهان، مدیریت حرمین شریفین، دیدگاه اهل تسنن درباره ولی فقیه و شیعیان، سنت نبوی و اموی، نقش و جایگاه ولی فقیه در به سرانجام رساندن انقلاب‌ها و تلاش جمهوری اسلامی برای ترویج وحدت اسلامی سخن گفتیم که در ادامه مشروح این گفت و گو تقدیم می‌شود.

رسا ـ به عنوان سؤال نخست بفرمایید با توجه به اینکه جهان تشیع روز به روز در حال گستراندن قدرت نظامی و معنوی خود به فضل جمهوری اسلامی است، اکنون چالش‌های پیش روی جمهوری اسلامی و جهان تشیع را در چه می‌دانید؟

گروه‌های سنی پس از پیروزی نظام اسلامی احساس خطر کردند؛ چرا که بسیاری از شخصیت‌های جمهوری اسلامی از انتشار و گستراندن انقلاب اسلامی در اقصی نقاط جهان خبر دادند و این اظهارات  ترس و دلهره را در دل حاکمان و پادشاهان کشور‌های عربی انداخت؛ از این رو به مقابله پرداختند.

انقلاب اسلامی در مقایسه با سایر انقلاب‌ها ۴۰ سال است که ادامه دارد؛ بنابراین دشمنان به این نتیجه رسیدند که با وجود همه توطئه‌ها و دسیسه ها، راه اندازی جنگ ۸ ساله و جنگ اقتصادی کنونی برای گرسنه کردن ملت ایران با هدف شورش علیه حاکمیت، این انقلاب از بین رفتنی نیست. این ویژگی ملت ایران است که اگر احساس خطر کند و متوجه شود نیرو‌های بیگانه قصد استیلاء بر کشور را دارند، در کنار دولتمردان می‌ایستد.

گرچه موانع سیاسی، نظامی و اقتصادی پیش روی جهان تشیع است، اما با این حال بسیاری از شخصیت‌های بلندمرتبه و متفکران نخبه اهل تسنن، حقیقت تاریخی را متوجه و روز به روز بر گرایش آن‌ها به مذهب تشیع افزوده می‌شود. گرایش نخبگان و متفکران اهل سنت به تشیع، خشم علمای اهل سنت را به همراه داشت، بیشتر از همه شاهدیم که وهابیت فریاد می‌زند: «ای اهل سنت، فرزندان تان را دریابید که دارند به تشیع گرایش پیدا می‌کنند».

جمهوری اسلامی کنفرانس‌های متعددی برای ترویج وحدت اسلامی برگزار می‌کند؛ با این حال ترس بر علما و حکام اهل سنت چیره شده است؛ زیرا می‌دانند که جمهوری اسلامی حامل اندیشه و پیام صحیح و اسلام محمدی اصیل است.
                                 
بسیاری از جریان‌ها و گروه‌های سست و ضعیف اهل تسنن به ویژه در عقاید و احادیث متناقض، در برابر روشنگری‌ها و پیام‌های صحیح جمهوری اسلامی، نسبت به تاج و تخت شان احساس خطر دارند؛ از این رو با تنفر، به فرافکنی و شایعه پراکنی علیه جمهوری اسلامی و بزرگان آن روی آوردند.

رسا ـ در خلال صحبت هایتان از گرایش بسیاری از نخبگان اهل تسنن به تشیع سخن گفتید، آیا زمان وحدت اسلامی فرا نرسیده است؟

امت اسلام به وحدت دست پیدا نمی‌کند. جمهوری اسلامی ۴۰ سال است که برای وحدت اسلامی تلاش می‌کند، کنفرانس‌های متعددی از قبیل کنفرانس‌های وحدت اسلامی، تقریب مذاهب، ائمه جمعه و جماعات و صاحبان فکر و اندیشه برگزار کرد، اما دستاورد بسیار کمی به همراه داشت.

از نخستین اقدامات امام خمینی (ره) دعوت به وحدت مسلمانان تحت پرچم «لا اله الا الله محمد رسول الله» بود، اما دشمنان اسلام و امت اسلام نه تنها یهود و نصاری بلکه وهابیت و سلفی‌ها هستند که مسلمانان شیعی و سنی را کافر می‌دانند. اهل تسنن همچون شیعیان به توسل و شفاعت و واسطه اعتقاد دارند با این حال وهابیت هر دو را تکفیر می‌کند؛ خطر وهابیت بیشتر از یهود و نصاری است.
                                          جمهوری اسلامی، پیشگام وحدت اسلامی/گرایش روزافزون نخبگان سنی مذهب به تشیع
حقیقت و ماهیت خبیث وهابیت پنهان بود، اما ترامپ، هویت واقعی آن‌ها را برملا و عنوان داشت که بدون ما یک هفته بر تخت سلطنت باقی نخواهند ماند. وهابیت به صهیونیسم بین الملل کمک می‌کند، اموال بسیاری را در اختیار صهیونیست‌ها و اروپایی‌ها قرار می‌دهد تا جنگی علیه جمهوری اسلامی انجام دهند، اما تاکنون هیچ اقدامی صورت نگرفته است؛ البته در این میان نباید عنایت و فضل الهی را در شکست توطئه‌های وهابیت علیه نظام اسلامی فراموش کرد.

رسا ـ فتاوا و جنایت‌های متعدد و عجیب داعش را جهانیان دیدند، حال این سؤال پیش می‌آید که فتاوای مضحک داعش از کجا نشأت می‌گیرد و سؤال دیگر آن است که آیا شیعه توانست عقاید بر حق خویش را در مدت زمان ظهور داعش بر جهانیان عرضه کند؟

داعش به اعتراف کاندولیزا رایس و باراک اوباما از سوی آمریکا تأسیس شد. از سوی دیگر داعش نسبت به تاریخ اسلام ناآگاه است؛ البته عده بسیار کمی از اهل تسنن به مطالعه تاریخ اسلام می‌پردازند در حالی که غرب و مستشرقانش نقطه ضعف امت اسلام را که همانا اختلافات فرقه‌ای و مذهبی است، متوجه شدند.

سنت مطرح شده امروزی در میان اهل تسنن نه تنها سنت نبوی نیست بلکه سنت اموی محسوب می‌شود؛ سنتی که تاریخ اسلام را منحرف کرد و بسیاری از متون را دستخوش تغییر قرار داد. خلفای پیش از علی (ع) که افعال و گفتار‌های مغایر با آموزه‌های اسلامی و قرآنی انجام دادند، می‌گویند بنی امیه در توجیه کارهایش، آن‌ها را به رسول خدا (ص) نسبت می‌داد تا آنجا که امروزه اتباع شان، جهاد نکاح را به حضرت ختمی مرتبت (ص) نسبت و گفتند، چون آن حضرت با زنان و دختران نکاح داشت.

وهابیت معتقد به عمل کردن به سنت نبوی است و هر آنچه را صحابه انجام دهند، چون خلف صالح هستند، پس درست است. در این میان حسن بن فرحان مالکی یکی از علمای اهل تسنن سعودی که اخیرا زندانی شده اعتراف می‌کند: «علمای وهابیت برخی اعمال و افعال خلفا را به رسول خدا (ص) نسبت دادند حال آنکه پیامبراکرم (ص) از چنین اعمالی مبرا است».

داعش به دستور وهابیت، جنایت‌های متعدد را جهت ترساندن مردم انجام داد. پس از قتل کودکان و به بردگی گرفتن زنان در سوریه شاهد مهاجرت و فرار بیش از ۴ میلیون سوری بودیم؛ در حالی که شبکه‌های ماهواره‌ای به دروغ بیان می‌کنند که مردم از دست بشار اسد فرار می‌کنند.

اسلام دین رحمت است که دشمنان تلاش کردند با داعش، آن را تحریف سازند، اما جمهوری اسلامی، شیعه و اهل تسنن منصف و دادگر به خوبی می‌دانند که جنایت‌های داعش ارتباطی با اسلام اصیل ندارد و رسول خدا، رسول رحمت برای جهانیان است. بسیاری از علمای الازهر اکنون به خود آمده و نسبت به بسیاری از احادیث جعلی وضع شده در دوران بنی امیه از جمله اینکه «بعثت لاقاتل الناس علی ان یشهدوا لااله اله الله محمد رسول الله» آگاه شدند؛ چرا که چنین حدیثی با آیه‌های «لا اکراه فی الدین قد تبین الرشد من الغی»، «لکم دینکم، ولی دین»، «انما انت منذر لست علیهم بمصیطر» تعارض دارد.

بنی امیه، هر آنچه را مغایر با اسلام است، انجام و سپس به اسلام منتسب کرد. مسلمانان باید بدانند که اسلام برای کشتار انسان‌ها و تحمیل خود نیامده و هر آنچه در این باره از سوی داعش مشاهده شد ارتباطی با اسلام اصیل ندارد، بلکه این وهابیت است که تلاش می‌کند خود را بر همه مسلمانان تحمیل کند و در صورت مخالفت، به قتل می‌رساند.

وهابیت، افق دید و تفکر توسعه یافته ندارد، تا آنجا که براساس نام افراد نیز به کشتار می‌پردازد، به عنوان نمونه اگر کسی به صرف اینکه نامش «عبدالحسین» است، کشته می‌شود. وهابیت داعشی یک فرقه شیطانی و استعماری کوته خردانه که در راستای اغراض خاصی تأسیس شده است.

رسا ـ آیا در ۴۰ سال اخیر دیدگاه اهل تسنن نسبت به ولی فقیه تغییر کرده است؟

نگاه اهل تسنن به ولی فقیه در حال تغییر است نه اینکه تغییر یافته باشد؛ از سوی دیگر اهل تسنن متوجه شدند که مذهب حقیقی در پیروی از اهل بیت (ع) و بسیاری از شایعات و خرافات درباره شیعه نادرست است. هر چند که تا پیش از پیروزی انقلاب اسلامی و ظهور شبکه‌های اجتماعی و اینترنت چنین باوری در میان اهل تسنن ریشه دوانده بود که شیعیان، قرآنی دیگر دارند و علی (ع) را عبادت می‌کنند.

پس از روی کار آمدن جمهوری اسلامی و فراخوان‌های متعدد برای وحدت اسلامی، شاهد آغاز تغییر دیدگاه‌های اهل تسنن نسبت به شیعه و ولی فقیه هستیم؛ البته چنین تغییری با توجه به پیشینه ۱۴ قرن شایعه سازی علیه تشیع، نیازمند زمان است.
                                               جمهوری اسلامی، پیشگام وحدت اسلامی/گرایش روزافزون نخبگان سنی مذهب به تشیع
جمهوری اسلامی با وجود همه مشکلات و محاصره صورت گرفته، هزینه‌های بسیاری برای وحدت مسلمانان در قالب کنفرانس‌های متعدد، تأسیس مجمع تقریب مذاهب می‌پردازد. متهم کردن ایران به ترویج تشیع در کشور‌های عربی، بهانه‌ای بیش نیست و تنها برای ترساندن عموم اهل تسنن از جمهوری اسلامی است؛ حال آنکه با توجه به شیعه شدن بسیاری از متفکران اهل تسنن، به ناچار علما و صاحبان تاج و تخت کشور‌های عربی به طرح چنین بهانه‌های واهی می‌پردازند.

در جامعه المصطفی قم که تدریس می‌کردم با بسیاری از جوانان اهل تسنن روبه رو می‌شدم که می‌گفتند کسی مذهب تشیع را بر ما تحمیل نمی‌کند و ما آزادانه و بدون هیچگونه محدودیتی به درس اشتغال داریم. جمهوری اسلامی به صورت مجانی به اهل تسنن درس می‌دهد و هیچ فشاری برای گرایش آن‌ها به تشیع نمی‌آورد.

رسا ـ تفاوت انقلاب اسلامی در مقایسه با انقلاب‌های صورت گرفته در کشور‌های عربی چیست؟

هر انقلابی باید یک رهبر و مقتدا داشته باشد که در عین زهد، تقوا، دانش، آگاهی، پاکدست و مبرا از ریختن خون مسلمانان، اسلام را بشناسد. چنین رهبری در جهان عرب یافت نمی‌شود و بیشتر رهبران کشور‌های عربی یا ستمکار و ظالم هستند که در این باره علمای دین جهان عرب دچار ترس شده و برای حفظ جان خود و خانواده در برابر جنایت‌های حاکمان سکوت می‌کنند و یا اینکه جیره خوار حکومت‌ها هستند؛ از این رو شاهدیم که هر گونه انقلاب در کشور‌های عربی به شکست می‌انجامد.

برای امام خمینی (ره) که دارنده صفات ذکر شده و بیش از آن‌ها به صحابه مؤمن و صادق رسول خدا (ص) شباهت داشت، فرصت مهیا شد و در نوفل لوشاتو و از طریق نوار کاست و وسایل ارتباطی آن زمان به رهبری انقلاب اسلامی پرداخت؛ از سوی دیگر ملت ایران همراه و خوشبین به وی بود که نتیجه چنین همراهی و خوشبینی، پیروزی انقلاب اسلامی بود.

انقلاب‌ها در کشور‌های عربی به بهار عربی تغییر نام داد، اما در نهایت بهار عبری درآمد؛ زیرا توطئه و دسیسه چینی‌ها از تونس آغاز و تا سوریه رسید. از تونس بیش از ۱۲ هزار جنگجو به سوریه رفتند؛ هر روز توطئه و برنامه ریزی علیه امت اسلام صورت می‌گیرد و این امت غافل است و واکنشی نشان نمی‌دهد؛ از این رو نیازمند رهبری هوشیار و آگاه برای مقابله با توطئه‌ها و دسیسه‌ها علیه امت اسلام هستیم.

رسا ـ جایگاه دین در کشور‌های عربی کجا چیست و استقبال جوانان جهان عرب از فرقه‌های دینی و مذهبی چگونه است؟

تعریف و مفهوم دین در نزد مسلمانان متفاوت است و در هر کشور عربی شاهد وجود مذاهب مختلف هستیم. با توجه به این که رژیم سعودی با دلارهایش حاکمان کشور‌های عربی را خریده است؛ بنابراین کابوس این رژیم بر جهان عرب تسلط دارد. حضور ۱۲ هزار جنگجوی تونسی در سوریه تنها با پول‌های سعودی صورت گرفت. عربستان به جنگجویان تونسی متعهد شد که در صورت کشته شدن حقوق و مزایایی برای خانواده هایشان در نظر می‌گیرد. تعهدات آمریکایی، سعودی و صهیونیستی سبب شد تا ۱۲ هزار تونسی با عضویت در داعش به قتل عام مسلمانان سوریه بپردازند.

بسیاری از جنگجویان تونسی که عازم سوریه شدند، انسان‌های ساده و ناآگاهی بودند که در اثر اغوا‌های رسانه‌ای و مالی به دام وهابیت گرفتار شدند و در واقع قربانیانی بیش نبودند؛ هر چند که برخی متعصبان خشک مذهب با فراگیری آموزش‌های وهابیت، تا کنون جنگ در سوریه را ادامه می‌دهند.

رسا ـ بن سلمان در راستای وعده‌های خود مبنی بر تغییر در عربستان سعودی، رویه زندانی کردن علمای دین را پیش گرفته است، هدف و مقصود بن سلمان از این حرکت چیست؟

بن سلمان را فقط از طریق ترامپ شناختم، گزارشی از CIA پس از ۶ ماه تحقیق و تفحص به ترامپ مبنی بر دست داشتن تیم حفاظتی و امنیتی بن سلمان در قتل جمال خاشقچی ارائه شد. ترامپ در پاسخ به این گزارش می‌گوید: «حتی اگر برای من ثابت شود بن سلمان در این قتل به صورت مستقیم دست دارد هرگز دست از او بر نمی‌دارم، چون اگر نبود تاکنون اسرائیل ساقط شده بود».

باید از ترامپ به خاطر برملا ساختن توطئه‌های بن سلمان و معرفی آن به عنوان دشمن واقعی امت اسلام تشکر کرد. بن سلمان با یدک کشیدن لقب خادم حرمین شریفین از درون به نبرد با مسلمانان می‌پردازد و با اسلام وهابی تقلبی به قتل مسلمانان و یاری رسانی به یهود و صهیونیست‌ها اقدام می‌کند.

بن سلمان بسیاری از بزرگان سعودی ثروتمند را با زور و ارعاب تهدید و بازداشت کرد تا ثروت‌های آنان را به دست آورد؛ از سوی دیگر چنین اقدامی به سود بسیاری از کشور‌های عربی بود؛ چرا که بسیاری از حملات تروریستی در تونس و بلاد عربی برای قتل شیعیان کاهش یافت و مردم متوجه شدند این بزرگان سعودی در حقیقت از گروه‌های منحرف و شبکه‌های ماهواره‌ای حمایت مالی می‌کردند.

بن سلمان مخالفان خود را به زندان می‌افکند. دیسکو را جایز دانست و به زنان آزادی داد. هم و غم او جلب رضایت آمریکا و غرب است تا از تاج و تختش حمایت کند.

رسا ـ حرمین شریفین متعلق به همه مسلمانان است؛ چرا ترتیبی اتخاذ نمی‌شود تا اداره آن‌ها به همه کشور‌های اسلامی واگذار شود؟

ایران در اوائل پیروزی انقلاب اسلامی چنین مطلبی را مطرح کرد. در این باره کنفرانسی در پاریس برگزار و عرض داشتم که حج برای همه مسلمانان است و آیه ۲۵ سوره حج بر چنین امری دلالت دارد. در اداره حج همه مسلمانان دخیل هستند و اختصاص به کشور و خاندان خاصی ندارد؛ رسول خدا (ص) همیشه از جزیره العرب یاد و خروج مشرکان را از آن خواستار شدند و هرگز نگفت از جزیره محمدی بیرون شان کنید، اما آل سعود آن را به نام خود نامگذاری کردند و در واقع جزیره را به تصاحب خود درآوردند.

از اینجا علت جنگ آل سعود با پیروان همه مذاهب و تلاش شان برای تحمیل وهابیت، و کمک کشور‌های استعمارگر از جمله آمریکا و اسرائیل را متوجه می‌شویم. آل سعود به هیچ وجه قبول نمی‌کند که مدیریت حرمین شریفین به دیگران واگذار شود یا اینکه هر سال یک کشور به مدیریت بپردازد و یا کمیته‌ای از همه کشور‌های اسلامی برای اداره حرمین شریفین و توزیع عواید حج در میان نیازمندان مسلمان شکل بگیرد.

به وجود بن سلمان، هزینه حج دو برابر شده و بسیاری در تونس قادر به تأمین هزینه‌های حج نیستند؛ از سوی دیگر مشخص کردن تعداد حاجیان هر کشور شاهکار دیگر است که با چنین اقدامی به صورت علنی بسیاری از مسلمانان را برای حضور در حج منصرف کردند؛ متأسفانه رفتار‌های غیرمنطقی و غیراسلامی بن سلمان با سکوت و غفلت مسلمانان همراه است.

نیازمند انقلاب‌های مردمی برای بیداری مسلمانان هستیم تا حقیقت خادمین حرمین شریفین بر همگان آشکار و برای همیشه از شرشان رها شویم.

رسا ـ چرا امروزه شاهد گسترش اسلام در میان جوانان اروپایی و آمریکایی و ترس حاکمان غرب از گسترش اسلام هستیم؟

جوان متفکر و روشن بین غربی به دنبال یافتن حقیقت است و با مطالعه اسلام به جهانی بودن آن پی می‌برد که در آموزه‌های چنین دینی همگان برابر هستند و سیاه و سفید و فقیر و غنی مساوی هستند؛ بنابراین دل‌های پژوهشگران را جذب می‌کند.
                                     جمهوری اسلامی، پیشگام وحدت اسلامی/گرایش روزافزون نخبگان سنی مذهب به تشیع
از سوی دیگر اسلام تنها دینی است که همه انبیاء را قبول دارد؛ نه همچون یهودیت که عیسی را قبول نمی‌کند و فرزند غیرشرعی معرفی می‌کند و نه، چون مسیحیت که یهود را عامل قتل عیسی (ع) می‌داند و محمد (ص) را دروغگو و دجال می‌شمارد.

اسلام همه انسان‌ها را دور هم جمع می‌کند، انسان را آزاد معرفی می‌کند و مخالف بندگی انسان‌ها است؛ به هرحال با ظهور امام زمان (عج) آینده امت اسلام با وجود اختلاف و تفرقه کنونی، روشن خواهد شد و نه تنها وحدت اسلامی بلکه وحدت جهانی را شاهد خواهیم بود./۹۴۵۶/گ402/ب1
حاتم شرفی
ارسال نظرات
نظرات بینندگان
راغب مصطفی
Iran, Islamic Republic of
۰۵ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۴:۴۵
لطفا خبر درگذشت ناگهانی مستبصر مشهور فرانسوی را پوشش بدهید
یحیی بونو از شخصیت های صاحب نظر در رشته های علوم قرآنی، فلسفه و عرفان و یک مترجم و نویسنده گرانسنگ شیعی بود که مجاهدِ مدافع حریم اسلام، ولایت و انقلاب اسلامی ایران به شمار می رفت .
1
0
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۵ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۴:۴۶
کریستین (یحیی) بونو در سال 1957 میلادی در شهر "فرایبورگ" آلمان در خانواده‌ای فرانسوی‌ و مسیحی کاتولیک، دیده به جهان گشود.

وی به خاطر شغل پدر تا سن 10 سالگی در آلمان و الجزایر زیست و پس از آن راهی شهر "استراسبورگ" فرانسه شد.

در جوانی میل به آشنایی با ادیان شرقی در او به وجود آمد و سپس با آثار "رنه گنون" فیلسوف مسلمان فرانسوی آشنایی پیدا کرد. پس از مدتی مطالعه، در سال 1979 م. و تحت تأثیر آثار گنون به دین اسلام مشرف شد.

پس از آن در رشته های "زبان و ادبیات عرب" و "اسلام‌شناسی" به تحصیل پرداخت و در حین این تحصیلات دانشگاهی با آثار "هانری کربن" که عرفان شیعی را به غرب شناسانده بود آشنا شد.

وی سپس تحت راهنمایی‌های "احمد حمپاته با" – عارف آفریقایی و از شیوخ طریقت تیجانیه – به مذهب تشیع درآمد و نام خود را به "یحیی علوی" تغییر داد.

یحیی علوی در زمان گرویدن به مذهب اهل بیت(ع) 22 ساله بود.
وی بطور ناگهانی درگذشت
1
0
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۵ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۶:۵۴
سلام بر استاد تیجانی
1
0
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۷ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۱:۵۸
درود بر حق جویان
1
0