۰۳ شهريور ۱۳۹۸ - ۲۳:۲۱
کد خبر: ۶۱۷۸۵۰
حجت الاسلام واضحی آشتیانی خبر داد؛

تولید کتاب آموزشی «فن رثا ۱» به همت کارگروه هنر‌های آسمانی + فیلم

تولید کتاب آموزشی «فن رثا ۱» به همت کارگروه هنر‌های آسمانی + فیلم
مدیر کارگاه فن رثا از تولید کتاب آموزشی «فن رثا ۱» به همت کارگروه هنر‌های آسمانی معاونت تبلیغ خبر داد و گفت: این کتاب به صورت درسنامه به همراه سی دی آموزشی تولید شده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، کارگاه آموزشی یک روزه «فن رثا» به همت کارگروه هنرهای آسمانی معاونت تبلیغ حوزه های علمیه که از صبح امروز در سالن همایش های دارالشفاء برگزار شده بود، ظهر امروز به کار خود پایان داد.

حجت‌الاسلام جعفر واضحی آشتیانی مدیر کارگاه آموزشی رثا در کارگاه نغمه خوانی با اشاره به این که برخی از مبلغان با شیوه متن خوانی در عرصه مرثیه مشکل دارند، گفت: برای طنین انداز کردن و تکیه به صوت یکی از آسان ترین روش ها این است که شما از شیوه شعر به شیوه متن ورود پیدا کنید.

وی افزود: در این روش شما همان نغمه ای که برای شعر استفاده می کنید اگر درست آموزش ببینید و تمرین کنید به راحتی در متن مرثیه هم با همان آهنگ ورود پیدا می‌کنید و می توانید از همان سبک استفاده کنید، به عنوان مثال شعر «مدینه شهر پیغمبر...» سبکی دارد که غالب شما با آن آشنا هستید و می توانید از این طریق وارد متن هم بشوید.

استاد حوزه علمیه قم در ادامه بیان داشت: وقتی این شیوه یادگرفته بشود یک مرثیه خوان در جملاتی که می‌گوید، در جاهایی که باید مد بدهد یا تحریر کند راحت ترین راه این است که از شعر استفاده کند، یعنی شما با همان شیوه ای که شعر می خوانید به متن هم سرایت بدهید.

وی در بخش دیگری ازسخنان خود از تدوین کتاب آموزشی «فن رثا 1» به همت کارگروه هنرهای آسمانی معاونت تبلیغ خبر داد و یادآور شد: در مجموعه ای که با همت اساتید و دوستان و معاونت تبلیغ شکل گرفته است درس نامه ای با عنوان فن رثا به همراهی گروه علمی تدوین شده است که در این درسنامه درسی تحت عنوان سبک داریم که روش های خوبی ارائه شده است.

حجت الاسلام آشتیانی در ادامه با بیان این که برای مهارت در مرثیه خوانی، دعا خوانی، مولودی خوانی و به طور کلی مداحی دو راهکار وجود دارد، خاطرنشان کرد: یک راه آموزش کلاسیک است یعنی مبلغ و روحانی ما دستگاه های آوازی و موسیقی را به صورت فنی یاد بگیرد که این هم زمان بر است و برخی اوقات خیلی کاربردی نیست؛ یعنی لازم نیست که طلبه یکی دو سال این گونه وقت بگذارد مگر برای کسانی که در این عرصه تجربه دارند و کار کرده اند.

وی اضافه کرد: راهکار دوم همان یاد گرفتن از طریق گوش است که از آن تحت عنوان روشی تجربی یاد می‌شود، در این راهکار شما با شیوه گوش دادن یک نغمه از آن روی اشعار دیگر استفاده کنید؛ ما در این درسنامه چند شعر را نوشته ایم سبک های آن را در سی دی که آماده می‌شود آموزش داده ایم، شما این اشعار را گوش می کنید و روی نغمات دیگر استفاده می کنید./1330/پ202/ب1

تعداد بازدید : 6

گزیده ای از خبر را می توانید در کلیپ صوتی زیر بشنوید

تعداد بازدید : 12
ارسال نظرات
نظرات بینندگان
طلبه
Iran, Islamic Republic of
۰۴ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۰:۳۴
احسنت به معاونت تبلیغ که برای روضه خواندن طلاب اقدامی کرده.
فن رثا و روضه خوانی مهجور شده است.
2
0
کاشانی
Iran, Islamic Republic of
۰۴ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۰:۳۶
لطفا محتوای دوره فن رثا در سایتتان منتشر شود تا ما که نمیتوانیم در کلاسها شرکت کنیم و روحانیون مبلغ از آنها استفاده کنند.
1
0
سلمان
Iran, Islamic Republic of
۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۱:۵۴
معاونت تبلیغ و امور فرهنگی حوزه های علمیه منتشر کرد:
کتاب روش های روضه خوانی
یکی از دغدغه‌‌های مهم مبلغان، یادگیری چگونگی ذکر مصیبت و یا همان روضه‌خوانی(نه مداحی) در پایان سخنرانی است و نیز انتظار عموم مردم از آنها، شنیدن روضه‌‌های دلنشین و زیبا بوده و هست. به تجربه ثابت شده است که مبلغان و سخنورانی می‌توانند در عرصۀ تبلیغ موفق‌‏تر عمل کنند که بتوانند خوب روضه بخوانند، این در حالی است که ضعف روضه‏ خوانی در میان برخی مبلغان، مسئلۀ قابل کتمانی نیست.
کتاب روش‏ های روضه خوانی در سه بخش چیستی، چرایی و چگونگی به تعاریف، انواع، اقسام روش‏ ها و شیوه ‏ها، اصول و فنون روضه خوانی می‏پردازد. در این کتاب بیش از 30 شیوه‏ی جذاب و متنوع پرورش روضه، به همراه نمونه‏ های اجرایی آن به تفصیل مورد بحث و بررسی قرار گرفته است.
0
0