۰۱ آبان ۱۴۰۰ - ۱۷:۴۱
کد خبر: ۶۹۳۲۰۷
جدیدترین اسم رمز بازی سیاسی غربگرایان؛

حکمرانی خوب

حکمرانی خوب
ضرورت دارد رسانه‌های منتسب به بیت امام (ره) تکلیف خود را با افرادی مانند آقای صادق زیباکلام روشن کنند، چرا که وی صراحتاً معتقد است که اساساً دین برای ایجاد حکومت نیامده.

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری رسا،اواسط مهرماه تنی چند از چهره‌های دانشگاهی و رسانه‌ای میزگردی را برگزار کردند با عنوان: «حکمرانی خوب از منظر اسلام و مدرنیته». میزگردی که در کلاب هاوس تشکیل شد و در آن مفاهیمی همچون جمهوری اسلامی، حکومت دینی و حکومت اسلامی مطرح و به بحث گذاشته شد. عجیب آنکه برای چنین بحثی نه از صاحب‌نظران حوزوی و دانشگاهی، بلکه از چهره‌هایی همچون سید حسن آقا میری! مهدی نصیری! صادق زیباکلام! فیاض زاهد! و مسعود بهنود!! و ... دعوت شده بود.

نقد مطالب مطرح شده در این میزگرد یادداشت جداگانه‌ای می‌طلبد، اما برای کسانی که با اسامی یاد شده آشنایی دارند و یا در آن میزگرد شرکت کردند، مسلم است که غرب‌گرایان و بعضی اصلاح‌طلبان در پذیرش اصل حکومت دینی و اسلامی دچار تردید، تشکیک و یا مخالفت هستند. حال که این آقایان نه محبوبیت و مقبولیت عمومی دارند و نه قدرت اثرگذاری بالا، با تحریف معارف و حقایق بر پیکر جمهوری اسلامی و حکومت دینی می‌تازند، وای به روزی که میان بدنۀ جامعه مجال میدان‌داری پیدا کنند! لذا اگر چنین میزگردهای التقاطی رواج یابد، اما اساتید خبرۀ حوزوی و دانشگاهی با جهاد تبیین سد راه تحریف نشوند، و علی الإسلام و السلام!

چند روز پس از این میزگرد موضوع حکمرانی خوب دوباره توسط تولیت حرم مطهر امام خمینی (ره) مطرح شد. وی گفت: «حکمرانی خوب آن است که مردم در آن آسایش داشته باشند». این تیتر را خبرگزاری ایسنا و سایت خبری جماران برای خبر دیدار مسئولان سازمان ملی استاندارد با حجت‌الاسلام والمسلمین سید حسن خمینی درج کرده‌اند. خبری که هفته‌نامه حریم امام نیز در آخرین شماره خود (473) آن را پوشش داد.

گرچه مطرح شدن این بحث توسط چهره‌ای حوزوی جای تقدیر دارد، اما آنچه در پوشش این خبر جای تأمل داشت، توجه به تاکتیک خبری کانتکست (زمینه) و گزینشگری است. در تاکتیک خبری کانتکست، رسانه‌ها اجزای خبر (تیتر، جملات، تصاویر و ...) را با توجه به زمینه‌های بافت سیاسی، فرهنگی یا اجتماعی خاصی انتخاب می‌کنند، به گونه‌ای که در بطن خبر موضوعات و اخبار دیگری در ذهن خواننده تداعی شود. همچنین تاکتیک گزینشگری یا دربانی یعنی رسانه مانند یک فیلتر، از میان انبوهی از اخبار، واژه‌ها، تصاویر و ... آنچه مد نظر دارد گزینش و در زمان و مکان مناسب، با سبک و قالب متناسب منتشر کند.

از این رو گرچه تولیت محترم حرم امام (ره) در میزگرد اصلاح‌طلبان شرکت نداشت و از زاویه‌ای نو به بحث «حکمرانی خوب» پرداخت، اما در شرایطی که اذهان بخشی از جامعه دربارۀ «حکمرانی خوب» سابقۀ ذهنی پیدا کرده و درگیر مباحث میزگرد یاد شده است، تکرار موضوع «حکمرانی خوب» در همان چارچوبی قرار می‌گیرد که پیشتر توسط اصلاح‌طلبان ساخته شده است. برجسته کردن عنوان «حکمرانی خوب» تداعی‌کنندۀ همان میزگرد و مطالبی است که در آن مطرح شد. اگر پای سابقه و جهت‌گیری سیاسی افراد در میان نبود، این تحلیل منصفانه نمی‌نمود و چه بسا سخنان آن جناب مثبت و در جهت کمک فکری به حکومت اسلامی و جمهوری اسلامی ارزیابی می‌شد، اما تجربه نشان داده است که ایشان با جریان غرب‌گرا قرابت فکری دارد و در موج‌های رسانه‌ای با آنها همسویی نشان می‌دهد.

اگر خوش‌بینانه به موضوع بنگریم این همسویی عامدانه نیست، بلکه حلقۀ رسانه‌ای نزدیک به ایشان سخنان او را دستمایۀ منافع سیاسی غرب‌گرایان می‌کنند و ایشان توجه کافی به این مسأله ندارد؛ چه بسا حتی روحش هم از این شیطنت‌ها خبر نداشته باشد. بدین معنا که فعالیت‌های وی به گونه‌ای پوشش خبری داده می‌شود که در بافت سیاسی مد نظر غرب‌گرایان قرار گیرد. همچنین از طریق مدیریت واژگان، سخنان ایشان گزینش می‌شود و رسانه‌های منتسب به ایشان بخش‌هایی از بیانات ایشان را به جامعه عرضه می‌کنند که منافع جریان یا اندیشه‌ای خاص را تقویت می‌کند.

نکتۀ دیگر آنکه از بیت امام (ره) همواره باید صدای رسای دفاع از ولایت فقیه و جمهوری اسلامی شنیده شود، نه نوای همراهي با ليبرال‌ها. اینکه جامعه احساس کند رسانه‌های منتسب به بیت امام (ره) چارچوب و پازل تردید در ضرورت حکومت اسلامی، ولایت فقیه و حقانیت نظام جمهوری اسلامی را تکمیل می‌کنند، تغییر رویۀ بزرگان این بیت را می‌طلبد.

از این رو ضرورت دارد تولیت محترم بیت امام (ره) و رسانه‌های منتسب به این بیت شریف تکلیف خود را با افرادی مانند آقای صادق زیباکلام روشن کنند، زیرا او نیز از حکمرانی خوب سخن می‌گوید، در حالی که صراحتاً به لیبرال بودنش افتخار می‌کند و معتقد است که اساساً دین برای ایجاد حکومت نیامده. بزرگان بیت امام (ره) حتماً می‌دانند که ایشان سخت‌ترین مواضع را در برابر لیبرال‌ها اتخاذ می‌کرد تا جایی که فرمود: «تا من هستم نخواهم گذاشت حکومت به دست لیبرال‌ها بیفتد». موضوعی که سبب می‌شد لیبرال‌ها و طرفداران آنها هیچگاه جرأت سوء استفاده از بیت امام راحل عظیم الشأن (ره) را نداشته باشند.

البته رویۀ بزرگان این بیت چه اصلاح شود و چه نشود، آنچه قابل پیش‌بینی است، مطرح شدن دوبارۀ موضوع حکمرانی خوب توسط جریان غرب‌گراست. جریانی که با به راه انداختن چنين ميزگردها و سخنراني‌هايي در كوتاه مدت به دنبال تضعيف دولت و مجلس انقلابي فعلي است، در بلند مدت نيز نقش آنتی‌تز انقلاب را ایفا می‌کند. جرياني كه با سوء استفاده از سخن خواص غافل يا معارض، پایه‌های اعتقادی آحاد جامعه را سست می‌کند و آنان را از حمایت از جمهوری اسلامی و حکومت دینی منصرف می‌گرداند.

گرچه اين جريان تهدیدی بزرگ است، اما بهترین و بزرگترین فرصت را برای جهاد تبیین آماده می‌کند. هر کس، هر اندازه می‌تواند، بسم الله ...

مجید پاک‌نیت، کارشناس ارشد علوم ارتباطات اجتماعی

ارسال نظرات
نظرات بینندگان
محمد مهدی اسلامی
Iran, Islamic Republic of
۰۲ آبان ۱۴۰۰ - ۱۲:۲۸
خوب است که آقای زیبا کلام این پرسش ساده را پیش خود مطرح کند که چه تخصصی در دین دارد ؟ چرا به خود اجازه میدهد که پا در کفش علماء دین کند ؟ خوب است که قبل از هر کسی خودش راه خردمندان را بر گزیند و مردانگی کند و بگوید اشتباه کرده است .و در کاری که ربطی به او ندارد بیجهت مداخله کرده است . عاقل آن باشد که قبل از هر کسی __کارهایش را کند خود بر رسی __بر طرف سازد ز کار خویش عیب __تا فرو نآرد سر از شرمش به جیب __
4
1
موسی روح الامینی
Iran, Islamic Republic of
۰۶ آبان ۱۴۰۰ - ۰۰:۲۲
درباره پاسدار علیزاده که سیلی زد بر گونه استاندار آذربایجانشرقی چیزی ننوشتید... ایشان گفتند خانمش را مرد واکسن زده اعتراض داشت...
گویا علیزاده گفته فرمان آتش به اختیار رهبر علیه اختلاس را اجرا کرده
1
1
محمد مهدی اسلامی
Iran, Islamic Republic of
۰۷ آبان ۱۴۰۰ - ۲۱:۴۱
با سلام و احترام بر دوست عزیزی که یک منفی خوشگل به این بنده ی حقیر داده است ، عرض می کنم که کاش دلیل مردودیت نظر را نیز بیان کردند تا در صورت درست بودن بنده به اشتباهم پی ببرم و از ایشان سپاسگزار باشم گرچه فعلاََ فکر میکنم باید عرض : ای که دادی نمره منفی بنده را __بد عوض کردم اگر من دنده را ___ سر مده جانم ، عزیزم خنده را __ رهنمائی کن من شرمنده را __ ور درست گفتم پذیرا باش حق __خوش نباشد بودن اصلاََ کله شق __ با عرض ادب و احترام ، محمد مهدی اسلامی
0
0