پرونده های ویژه خبری
۴۸ پرونده
انتخابات؛ ایران مقتدر
یازدهم اسفندماه 1402 ملت ایران دو انتخابات مهم و سرنوشت ساز مجلس خبرگان رهبری و مجلس شورای اسلامی را پیش رو دارد. انتخاباتی که دشمنان قسم خورده ایران اسلامی با بوق های تبلیغاتی و هجمه های رسانه ای از مدت ها قبل راهبرد نا امید سازی مردم را در دستور کار قرار داده و هرچه به موسم برگزاری انتخابات نزدیک می شویم، این هجمه ها و حملات شدت بیشتری پیدا می کند. پرونده ویژه «انتخابات؛ ایران مقتدر» تلاش همکاران سرویس های مختلف خبرگزاری رسا است در جهت تحقق مطالبه رهبر معظم انقلاب و دلسوزان نظام مبنی بر شکل گیری انتخاباتی پرشور و حماسی با حضور اقشار مختلف مردم که اقتدار و امنیت ملی و بین المللی جمهوری اسلامی و ملت ایران تنها بخش کوچکی از دستاوردهای آن خواهد بود. ان شاءالله.
صدور انقلاب اسلامی
با نظر به جایگاه رفیع انقلاب اسلامی، ماهیت جهانی و فرا امتی آن هویدا می شود. انقلاب اسلامی گرچه با نام ایران درآمیخته است، اما هرگز محدود به مرزها نخواهد بود و همواره ندای بی صدایی در سراسر جهان است که گوش پاک طینتان و انسانیت را به خود متوجه خواهد کرد. امام خمینی رضوان الله علیه، خود اولین شخصی بود که مساله‌ صدور انقلاب اسلامی ایران را مطرح نمود و آن را وظیفه ای همگانی امت اسلام دانست. پرونده «صدور انقلاب اسلامی» لبیکی به فرمان ولایت است که به بررسی ابعاد مختلف صدور انقلاب اسلامی در اندیشه امامین انقلاب پرداخته است.
با پژوهشگران حوزوی
از نگاه رهبر معظم انقلاب پیشرفت علمی، پایه و لازمه‌ی قطعی پیشرفت همه‌جانبه و اقتدار یک ملت است و تنها با دستیابی به قدرت و اقتدار است که می‌توان از هویت و حیثیت و استقلال و عزت یک ملت در مقابل زورگویان و مستکبرین حفاظت کرد و منافع ملی را حفظ نمود. مقوله پژوهش در حوزه های علمیه از دیرباز همواره مورد توجه بزرگان و علما بوده و اساساً دستیابی به افق های علمی منوط به آن دانسته شده و اخیراً نیز پژوهش به سایر هویت های صنفی حوزه اعم از تبلیغ، آموزش، تهذیب و ... ضمیمه شده و بحث آموزش پژوهش محور و ... مطرح می شود. خبرگزاری رسا در جهت تبیین دغدغه های پژوهشگران حوزوی و در راستای تحقق مطالبات رهبر انقلاب اسلامی در این زمینه، پرونده «با پژوهشگران حوزوی» را راه اندازی کرده است.
طوفان الاقصی
هفتم اکتبر 2023؛ روزی که صهیونیست ها هیچ گاه آن را از یاد نخواهند برد. در چنین روزی رزمندگان مقاومت اسلامی فلسطین با طراحی عملیاتی مهم و با نفوذ به عمق شهرک های صهیونیست نشین، ضرباتی جبران ناپذیر بر پیکره این رژیم پوشالی وارد ساختند و هیمنه آنان را در هم شکستند و تعداد زیادی از صهیونیست های غاصب و جنایت کار را به هلاکت رسانده و صدها نفر را به اسارت گرفتند. این عملیات را باید قاطع ترین و بی نظیرترین پاسخ مقاومت به ده ها سال جنایت و آدم کشی رژیم اشغالگر قدس دانست. مقامات رژیم صهیونیستی بعد از این اتفاق و برای جبران بخشی از آبروی از دست رفته خود، در اقدامی دیوانه وار دست به جنایتی جنگی زده و با با بمباران بیمارستان المعمدانی غزه، صدها کودک، زن و مرد و پیر و جوان را به خاک و خون کشیدند و بار دیگر ثابت کردند "رژیم کودک کش" برازنده این دولت غاصب است.
بیست و چهارمین نمایشگاه رسانه های ایران
رسانه و سواد رسانه امروزه از اهمیت بالایی برخوردار است و یکی از بسترهای توجه به این موضوع گردهمایی رسانه ها و خبرگزاری ها در نمایشگاه مطبوعات است که فرصتی برای هم افزایی، تعامل و ایجاد زمینه برای آشنایی هرچه بیشتر آحاد جامعه با فضای رسانه ای کشور است. از این رو خبرگزاری رسا با توجه به اهمیت این موضوع ضمن حضور در نمایشگاه مطبوعات اقدام به ایجاد پرونده خبری اخبار نمایشگاه مطبوعات کرده تا اخبار و آخرین تحولات بیست و چهارمین نمایشگاه بین‌المللی مطبوعات را در اختیار علاقه مندان قرار دهد.
جنگی که بود، جنگی که هست
ارزش ایستادگی در ملت ایران، با چشیدن طعم مقاومت در دفاع مقدس، بیش‌ازپیش برای مردم شکوفا شد. دفاع مقدس، حماسه‌ای باشکوه با نقش‌آفرینی همه اقشار و اصناف کشور بود، روحانی و ارتشی و سپاهی در کنار بسیجی دانشجو یا راننده ماشین سنگین و تعمیرکار و پرستار و پزشک و... هم عهد شدند تا وجبی از خاک ایران کم نشود. حماسه‌ای که هزاران شهید و جانباز، گواه جان‌فشانی و فداکاری بی‌نظیری است که در تاریخ ایران، نمونه ندارد. «جوان‌های عزیز! بچه‌های عزیز من! فردا مال شماست، آینده مال شماست؛ شما هستید که باید این تاریخ را با عزتش محفوظ نگه دارید؛ شما هستید که این بار مسئولیت را بر دوش دارید؛ خرمشهرها در پیش است. نه در میدان جنگ نظامی. بلکه در یک میدانی که از جنگ نظامی سخت‌تر است... اینکه گفتیم جوان‌های مومن و حزب‌اللهی و انقلابی کارهای فرهنگی خودجوش را رها نکنند و دنبال بکنند... این جهاد بزرگ است. این جهاد اکبر است.» بیانات رهبر انقلاب در تاریخ3/3/۱۳۹۵ خبرگزاری رسا به مناسب هفته دفاع مقدس با پرونده " جنگی که بود، جنگی که هست" به تبیین ارزش های دفاع مقدس و امتداد آن تا به امروز پرداخته و نگاهی به نقش و رسالت روحانیت، بزرگداشت شهدا، تحلیل مبانی فکری و زیرساختی جهاد مقدس و... می پردازد.
فتنه خاکستری
سید محمد موسوی خوئینی‌ها؛ فردی که روزگاری افکار عدالت‌گرایی بر مبنای مارکسیستی داشت و امروز به دنبال دموکراسی‌خواهی آمریکایی است و سخن آنان را با رنگ اسلامی تکرار می‌کند. روحانی متولد سال ۱۳۲۰ در روستای خوئین زنجان که پیش از پیروزی انقلاب اسلامی در مسجد مهدیه واقع در جوزستان جماران در خیابان نیاوران قدیم، اقدام به برگزاری جلسات سخنرانی و تفسیر قرآن می‌کرد. تفسیری که به اعتقاد بسیاری از جمله شهید مطهری و شهید بهشتی مادی و بر مبنای نگاه مارکسیستی بود. اکبر گودرزی از جمله افرادی بود که در جلسات سخنرانی و تفسیر قرآن او شرکت می‌کرد و از اندیشه‌های او تاثیر می‌پذیرفت تا جایی که برخی موسوی خوئینی‌ها را مایل به چپ و مارکسیست می‌دانند و حتی وی را پدر معنوی گروه فرقان نیز نامیده‌اند. شخصیت مرموزی که از جمله مخالفان رأی عدم کفایت سیاسی بنی‌صدر بود و هر از چندگاهی انگشت اتهام را به سمت شخصیت‌های نظام نشانه می‌گیرد و از یاد می‌برد که پاسخگوی مواضع، اندیشه‌ها و مهره‌چینی‌هایش باشد. در پرونده ویژه فتنه خاکستری به واکاوی مواضع، اندیشه و سیر تطور سید محمد موسوی خوئینی‌ها می‌پردازیم.
بلاغ مبین
رهبر معظم انقلاب سخنان نغز و تعابیر بسیار حکیمانه و جالبی درباره رسالت تبلیغی روحانیت و حوز های علمیه دارند؛ از جمله خطاب های ایشان به طلاب و علما در دیدار مبلغین و طلاب حوزه‌های علمیه سراسر کشور در تاریخ 21/4/1402 این است «اِنَّ العُلَماءَ وَرَثَةُ الاَنبیاء»؛ شماها هم که ورثه‌ی انبیا هستید، اُسّ و اساس وظیفه‌ی شما عبارت است از تبلیغ؛ باید تبلیغ کنید؛ باید پیام دین را، پیام خدا را به دلها و گوشها برسانید» « در حوزه‌های علمیّه از اوّل، از هزار سال پیش، سنّت تبلیغ وجود داشت» « تبلیغ صرفاً پاسخگویی به شبهه نیست، موضع دفاعی نیست» این جملات، فرازهایی از بیانات رهبر انقلاب اسلامی در این دیدار تاریخی است؛ دیداری که با شوق و اشتیاق زاید الوصف طلاب روبرو شد و طلاب و فضلای حاضر در این جلسه، دلنوشته ها و وقایع نگاری های مختلفی از این دیدار منتشر کردند. دیداری که اساتید و فضلا و مبلغین پس از آن گفتگوها و بحث های مختلفی درباره آن انجام داده و البته وظیفه نهادهای عالی حوزوی و کنشگران تبلیغ و رسانه، تبیین و تحلیل و پرداختن به زوایای مختلف آن و برنامه ریزی در جهت تحقق منویات رهبر انقلاب اسلامی است. اینکه تبلیغ جهادی چیست و ارتباط با مخاطب چگونه حاصل می شود؟ چگونه می توان به مبانی فکری طرف مقابل، موضع تهاجمی داشت؟ خطرات غفلت از امر مهم تبلیغ چیست؟ استحاله فرهنگی چیست و چه خطراتی برای جامعه دینی به همراه دارد؟ چگونه می توان با نسل نوجوان و جوان ارتباط مناسب برقرار کرد؟ چگونه می توان با انبوه شبهه در ذهن جوانها مواجه شد و.... سوالات مختلفی است که در این پرونده بحث و بررسی خواهد شد. همچنین یادداشت ها و دلنوشته های طلاب از این دیدار به یادماندنی، زینت بخش این پرونده خواهد بود. خبرگزاری حوزوی رسا در جهت تعمیق تحلیل و گسترش تبیین دغدغه های رهبر انقلاب اسلامی در حوزه تبلیغ و در راستای تحقق مطالبات رهبر انقلاب اسلامی و بسط اقدامات جهادی طلاب و روحانیت، پرونده"بلاغ مبین" را راه اندازی کرده است.
هیئت تراز انقلاب
اجتماعات دینی به عنوان یکی از امتیازات جامعه شیعی نسبت به دیگر ادیان و ملت‌ها شناخته می شود که به صورت چهره به چهره و نفس به نفس تشکیل می‌شود. نقطه قوتی که به تعبیر مقام معظم رهبری در جاهای دیگر دنیا و ادیان دیگر مانندی ندارد. این اجتماعات در جامعه شیعی، برگرفته از اراده و خواست ایمانی مردم ،به نام هیئت شناخته می‌شود . به تعبیر رهبر معظم انقلاب ارتباط هیئت با ایمان مردم و عشق مردم و جاذبه و گیرایی خود هیئت عامل اصلی گسترش فرهنگ اسلامی در بین مردم و نهادینه کردن آن بوده است. جایگاه هیئت به عنوان مرکزی گسترده به پهنای جغرافیای شیعی و با اهمیت از لحاظ تولید و تبلیغ محتوای دینی اجتماعی سیاسی مطلوب مورد توجه جامعه دیندار می باشد. مسائلی از قبیل همراهی شعور و شور ،هیئت سکولار ،ماهیت ارکان هیئت، آراء امامین انقلاب در مردمی بودن هیئت، هیئت صنعتی فرهنگی یا سنتی و بسیاری از موارد دیگر خبرگزاری رسا را بر آن داشت تا در راستای اهداف خود در تقویت حوزه انقلابی پرونده ویژه با عنوان هیئت تراز را ایجاد کرده و از نقطه نظرات کارگشای اهالی دین و رسانه و متخصصین تبلیغ و ترویج دین، وعاظ ، پیرغلامان و ستایشگران اهل بیت استفاده نموده و با ارائه محصولات متنوع خبری و نشست و مصاحبه الگوی هیئت تراز انقلاب اسلامی را ترسیم نماید.
مو به مو
‌پرونده خبری "مو به مو" روایتی است از ویژگی های شخصیتی، سیره حکومتداری و بازخوانی اندیشه های معمار کبیر انقلاب حضرت روح الله موسوی خمینی که به تعبیر رهبر فرزانه انقلاب اسلامی، حضرت آیت الله خامنه ای: دوران امام خمینی ادامه دارد و خواهد داشت. راه او راه ما، هدف او هدف ما، و رهنمود او مشعل فروزنده‌ ماست. عنوان این پرونده از کتابی با همین عنوان در واکاوی سیره حضرت امام خمینی و حضرت آیت الله العظمی خامنه ای در امامت و رهبری، اقتباس شده است. این پرونده خبری ویژه به تبیین سیره حکمرانی امام خمینی (ره) از منظر صاحب نظران حوزوی و امتداد این سیره با توجه به شرایط روز در طول زعامت حضرت آیت الله العظمی خامنه ای به عنوان پرچمدار امتداد اهداف عالی نهضت امام خمینی پرداخته است‌. توصیف سیره و تبیین اندیشه های والای این دو شخصیت رفیع، امری خطیر و در خور تلاشی اندیشمندانه است، اما استفاده از ظرفیت های خبری رسانه صدای رسای حوزه های علمیه در این مجال، تلاشی برای ادای تکلیف، رعایت امانت و بجا آوردن شکر این نعمت عظیم است.
تبیین حجاب
ایرانیان از دیرباز پایبند به سنت ها و ارزش ها بوده اند و پوشش در راس این سنت ها در ادوار مختلف تاریخی بوده است. با پیروزی انقلاب اسلامی زنان با حفظ ارزش های دینی و پوشش اسلامی، به عرصه های مختلف ورود کرده و موفقیت های بی نظیری را بدست آوردند. اما امروز دشمن با جنگ ترکیبی و بهره گیری از ابزارهای مختلف تبلیغی درصدد هستند تا مسائل فرهنگی و دینی که همواره مایه قوام و تحکیم خانواده بوده را با مهندسی معکوس به چالش تبدیل کنند. پرونده ویژه " تبیین حجاب" از منظر سیاسی، فقهی و اجتماعی به بررسی مبانی فقهی و قرآنی حجاب و آسیب شناسی این موضوع پرداخته و به پرسش های متعددی پاسخ گفته است.
راز ماندگاری
خبرگزاری رسا، به مناسبت چهل و چهارمین سالگرد پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی، دستاوردها و پیشرفت های نظام اسلامی را در ویژه‌نامه «راز ماندگاری» بررسی می‌کند.
نظریه پردازان آشوب
نظریه پردازان آشوب محصول هدفمند مجموعه سرویس ها و گروه های خبری خبرگزاری رسا است که تلاش می کند پاسخ های عالمانه و مستدل فقهی، حقوقی و تاریخی به شبهه افکنانی بدهد که با ژست علمی برای آشوب و اغتشاش تئوری پردازی می کنند و برخورد قاطع دستگاه قضا با اغتشاشگران قمه کش، معرکه گیران فحاش، قطاع طریق، متعرضان به نوامیس مردم و ضاربان ماموران حافظ امنیت را زیر سؤال می برند.
صداي پای فرقانیسم
گروهک فرقان که در آغاز با عنوان گروه کهفی ها مشهور بود، در دهه 1350 از 50 عضو مرکب از چپ‌گرایان، راست‌گرایان و افراطیون با شعارهایی مانند تحقق جامعه‎ بی‌طبقه، رفع تبعیض و برداشتن ظلم ناروا از طبقه محروم، گرد خرده گفتمان سطحی تندرو و جزوات تفسیری فرقان و شرح صحیقه سجادیه و دعای عرفه توسط افکار التقاطی و مغالطه‌آمیزاکبر گودرزی تشکیل شد. فرقانی‌ها با سوء استفاده از آموزه‌های عبادی، جوانان را در جلسات تفسیر قرآن جذب می‌کردند. چگونگی عضویابی، ساختار تشکیلاتی، تبلیغ، گفتمان تکفیر و انحراف این گروهک شباهت زیادی به الگوی برخی از مدعیان عدالتخواهی و سوپر انقلابی‌های حوزوی دارد. از این‌رو برای هشدار درباره خطرات بروز نو فرقانیسم و ترویج چنین تفکرات و گفتمان‌های انحرافی در حوزه‌های علمیه پرونده «صدای پای فرقانیسم» راه‌اندازی شد تا نظرات شخصیت‌های برجسته و فضلای انقلابی را در این خصوص جویا شویم.
در خط تحول
تغییر و تحولات جدید آموزشی حوزه محل بحث و نقد و نظرهای متفاوتی از سوی اساتید و فضلای حوزه بوده است. «در خط تحول» تلاش کرده تا ضمن ارزیابی دقیق این تحولات به سؤالات، پاسخ علمی داده و جزئیاتی دقیق از تغییرات صورت گرفته را در اختیار حوزویان و طلاب قرار دهد.
مرتجعین خرابکار
انگلیسی‌ها از جمله مردمان باهوشی هستند که همیشه با توپ استعمار، کشورهای دیگر را تخریب کرده و برای طول عمر خود بهره برده‌اند. بدتر از انگلیسی‌ها، تربیت شدگان مکتب‌ها و دانشگاه‌های آن هستند. افرادی که به‌راحتی تمام هست و نیست یک کشور را به‌خاطر منافع یک سلطنت به‌خطر می‌اندازند. دزدان لباس روحانیتی که لباس روحانیت را به کناری انداخته یا می‌اندازند، کراوات رنگ روباهی را به گردن می‌اندازند، کارتابل تکنوکراسی را زیر بغل می‌گیرند و برای جریان محافظه‌کاری جهان، انقلابی‌گری و هر چیزی را که در کشور متعلق به انقلاب باشد تخریب می‌کنند.
ایران جوان
هنوز از زمانی که سیاست های جمعیتی در ایران به اجرا درآمد زمان زیادی نگذشته و امروز شاهد آن هستیم که این سیاست ها در آمارهای جمعیت و فرزندآوری به خوبی خود را نشان داده است. رهبر معظم انقلاب اسلامی در پیامی به فعالان حوزه جمعیت بیان داشتند که، تلاش برای افزایش نسل و جوان شدن نیروی انسانی کشور و چاره‌جوئی برای نجات کشور از آینده‌ی هولناک پیری جمعیت، یکی از سیاست های حیاتی و از ضروری‌ترین فرائض است. حال رصد تحولات جمعیتی در ایران که با بازنگری جامع سیاست‌های جمعیتی کشور در سال‌های اخیر در قالب سیاست‌های کلی جمعیت، از اهمیت ویژه‌ای برخوردار شده و ضرورت شناخت صحیح، دقیق و جامع از تغییرات و حرکات جمعیتی و عوامل مؤثر بر آن بسیار ضروری به نظر می رسد. در این بین سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا در ضمن پرونده ای با نام «ایران جوان» در قالب یادداشت، مصاحبه، گفت و گو و خبر به بررسی وضعیت جمعیت و فرزندآوری و راهکارهای مبارزه با پیری جمعیت پرداخته است.
خانواده سالم، جامعه سالم
رهبرمعظم انقلاب در موضوع خانواده فرمودند: اگر در جامعه‌ای خانواده مستحکم شد و زن و شوهر حقوق یکدیگر را رعایت کردند و با هم اخلاق خوش داشته و سازگاری نمودند و با همکاری هم مشکلات را بر طرف نموده و فرزندان را تربیت کردند، جامعه‌ای که این طور خانواده‌ها را داشته باشد، به صلاح خواهد رسید و نجات پیدا خواهد کرد و اگر مصلحی در جامعه باشد می‌تواند این طور جوامع را اصلاح نماید. اگر خانواده‌ای نبود، بزرگترین مصلحین هم بیایند نمی‌توانند جامعه را اصلاح کنند. هر کشوری که در آن بنیان خانواده مستحکم باشد، بسیاری از مشکلات آن کشور، بخصوص مشکلات اخلاقی و معنوی آن به برکت خانواده‌ی سالم و مستحکم برطرف می‌شود یا اصلاً بوجود نمی‌آید. به همین خاطر سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا، در راستای تعالی خانواده پرونده ویژه ای با نام «خانواده سالم، جامعه سالم» آماده کرده که به بررسی قوانین و عملکرد دستگاه های مختلف در حمایت از خانواده بر اساس فقه شیعه بپردازد
ردای سرخ
سلام بر حماسه سازان همیشه‌ جاوید روحانیت که رساله علمیه و عملیه خود را به دم شهادت و مرکب خون نوشته‌اند و بر منبر هدایت و وعظ و خطابه ناس از شمع حیاتشان گوهر شب‌چراغ ساخته‌اند. افتخار و آفرین بر شهدای حوزه و روحانیت که در هنگامه نبرد رشته تعلقات درس و بحث و مدرسه را بریدند و ...
قرآن کتاب مبین
به مناسبت ماه مبارک رمضان سلسله نشست های علمی "قرآن؛ کتاب مبین" در موضوعات مختلف با هدف بررسی مفاهیم و مضامین قرآنی با نگاه جهاد تبیین در ماه مبارک رمضان توسط معاونت تحقیقات کاربردی خبرگزاری رسا با حضور اساتید برتر و پژوهشگران قرآنی حوزوی در 9 جلسه برگزار می شود. این جلسات به صورت حضوری در سالن نشست شهید دهقانی و مجازی در بستر پخش هیات آنلاین و آپارات در ماه مبارک رمضان ساعت 14 الی 15:30 برگزار می شود.
افق فرهنگی در ایران قوی
خبرگزاری رسا تلاش دارد تا در پرونده «افق فرهنگی در ایران قوی» به بررسی نقش فرهنگ و اولویت‌های فرهنگی دولت سیزدهم بپردازد که می‌تواند چه نقشی را در قوی شدن کشور عزیزمان، ایران اسلامی ایفا کند.
سیاست گذاران تبلیغ
در طول تاریخ همواره اولیای الهی در پی تبلیغ دین و هدایت مردم همت گماشتند و در طرف دیگر در تقابل با کسانی بودند که در پی ضلالت و گمراهی مردم گام بر می داشتند. امروزه با گسترش تبلیغ دین و همچنین روش های نوین آن، نیازمند مدیریت صحیح، پویا و کارآمد در زمینه امر بسیار مهم تبلیغ هستیم. این مدیریت صحیح در آنجا خود را نشان می دهد که هنوز که هنوزه مدیریتی یکپارچه برای این امر مقدس وجود ندارد و آشفتگی و دخالت نهادهایی که شاید امر تبلیغ به آنها هیچ ارتباطی ندارد به این امر لطمه های فراوانی زده است. سرویس فرهنگی و اجتماعی بنا دارد برای شناخت مشکلات پیش آمده در امر مدیریت تبلیغ به این موضوع مهم پرداخته و راهکارهای برون رفت از این وضعیت آشفته را در پرونده ای با نام «سیاست گذاران فرهنگ» ارائه دهد.
اخلاق در سینما
در پی افشاگری‌های یکی از دستیاران کارگردانی کشور در مورد آزار و اذیت‌های جنسی در سینما و توسعه پیدا کردن این افشاگری توسط برخی دیگر از عوامل سینما و بیانیه جمعی از بازیگران زن مطرح در محکومیت این اقدام، سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا برخود لازم دید طی پرونده ای با نام «اخلاق در سینما» به بررسی تأمین اخلاقی و محیط عفیفانه برای بانوان در سینمای ایران بپردازد.
امام امت
سیره نگاری یکی از دانش های اصیل مسلمانان بوده و تاریخ نگاران در هر دوره سعی در گزارش منطبق با ارزش ها درباره برجستگان از عالمان و بزرگان اسلام داشته باشند. در همین راستا سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا، در پرونده ای اختصاصی به نام «امام امت» به مقدار توان و با اذعان به دارایی اندک خود از دریای عظیم فضایل اخلاقی امام راحل، به ابعاد اخلاقی آن شخصیت کبیر بی پیرایه پرداخته است. در این پرونده علاوه بر مصاحبه با شخصیت های مطرح حوزوی و دانشگاهی در ضمن چند یادداشت گوشه کوچکی از مطالب برجسته زندگی و شخصیت پیر جماران معرفی شود.
هدایتگران فرهنگ
سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا، در راستای اعتلای فرهنگ و به مناسبت سالروز تشکیل شورای عالی انقلاب فرهنگی در پرونده ای ویژه با نام «هدایتگران فرهنگ» به تشکیل شورای عالی انقلاب فرهنگی پرداخته است. در این پرونده سعی شده به بررسی ابعاد تغییر ساختار فرهنگی، اهمیت فرهنگ و رسانه و تبیین خواست رهبر معظم انقلاب از این شورا پرداخته شود.
ارزیابی عملکرد دفتر تبلیغات اسلامی حوزه
دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم یکی از مهم ترین و قدیمی ترین نهادهای تبلیغی حوزه و نظام به شمار می آید. فعالان حوزه انقلابی در نشستی صریح، دیدگاه ها و نقطه نظرات خود درباره عملکرد این نهاد را با حجت الاسلام والمسلمین واعظی در میان گذاشتند. پرونده مذکور مروری است بر آنچه در این نشست مطرح شد.
میراث هاشمی
پرونده خبری «میراث هاشمی» تلاش دارد به واکاوی عملکرد مواضع و اندیشه‌های اکبر هاشمی رفسنجانی در دوران دفاع مقدس، سازندگی و دوره‌های بعدی بپردازد. از آن جا که استمرار اندیشه و انتقال تجارت دوران مدیریت وی موجب کوتاه آمدن از آرمان‌های انقلاب اسلامی خواهد شد، در این مجموعه خبری تلاش داریم با تجلیل از خدمات وی در دوران مبارزه و پس از انقلاب اسلامی، در برابر توسعه الگوی لیبرالی، نهادینه سازی تکنوکراسی و تحریف انقلاب به سوی فرایند سکولارسازی داخلی نظرات اندیشمندان انقلابی حوزوی را منعکس کنیم.
مرجع بصیر
حضرت آیت الله لطف الله صافی گلپایگانی یار وفادار امام و رهبری بعد از یک قرن تلاش و مجاهدت بی وقفه علمی و عملی، در سن 103 سالگی دعوت حق را لبیک گفت. پیکر این مرجع تقلید قرار است طبق وصیت ایشان در حرم مطهر سیدالشهدا(ع) به خاک سپرده شود.
نفوذ در قلب اسلام
خبرگزاری رسا در پرونده« نفوذ در قلب اسلام» تلاش می کند ابعاد مختلف توطئه شوم نفوذ در حوزه و دستگاه مرجعیت را واکاوی و بررسی کند. خواندن محصولات این ویژه نامه را به همه اعاظم، محققان و طلاب حوزه توصیه می کنیم. برای فرجام بهتر این پرونده متواضعانه پذیرای نقطه نظرات و دیدگاه های اساتید و مخاطبان هستیم.
ایستگاه رسانه ای اسلام
خبرگزاری رسا با توجه به اهمیت نهضت عاشورا و جذابیت های پیاده روی اربعین پرونده ای به نام ایستگاه رسانه ای اسلام منتشر می کند.پیاده روی اربعین حادثه بی نظیر تاریخ اسلام است که بعد از گذشت قرن ها میلیون ها نفر از سرزمین های اسلامی به سمت یک مکان مقدس با عشق و شور و حال وصف نشدنی حرکت می کنند، حادثه ای که هر سال تنها در یک برهه زمانی کوتاه انجام می شود اما پیام های بی انتهایی را برای جهانیان صادر می کند.
تلنگری بر هنر هشتم
سرویس فرهنگی خبرگزاری رسا طی یک پرونده جامع تحت عنوان «تلنگری بر هنر هشتم»، به نقد و بررسی فضای بازی رایانه‌ای در ایران و وضعیت این صنعت می‌پردازد. برای همین، طی چندین یادداشت، مصاحبه‌های کوتاه و تفصیلی، گزارش، نقد بازی و اخبار کوتاه به بررسی وضعیت بازی سازی در ایران می‌پردازد و جایگاه صنعت بازی رایانه‌ای و بازی سازی را در جامعه ایرانی مورد نقد و بررسی قرار خواهد داد.
سیره امام
خبرگزاری رسا تلاش دارد در این پرونده به بررسی چرائی و نتایج تحریف اندیشه و شخصیت امام راحل بپردازد. همچنین در این پرونده به تبیین سیره بنیانگذار انقلاب اسلامی ایران پرداخته خواهد شد زیرا بازخوانی اندیشه، آرا و سیره حضرت امام یک ضرورت تاریخی برای حال و آینده است تا آحاد ملت بویژه نسل جوان جامعه با این مهم آشنایی پیدا کند.
نشسته در غبار
این پرونده با هدف بررسی ریشه‌های فکری انقلاب اسلامی، ویژگی‌های مکتب قم و بررسی اقدامات استحاله آمیز در دنیوی سازی و سکولار کردن حوزه های علمیه شامل بررسی فکری و عملیاتی جریان تشیع انگلیسی، منتظری، هاشمی و روشنفکری دینی طراحی و در چارچوب ضوابط و مقررات و به دور از توهین و با الگوی نقد عالمانه تهیه شده است. مطالب این پرونده در قالب گزارش، یادداشت، نقد مستند، معرفی و نقد کتاب، گفتگو و مصاحبه تقدیم مخاطبین محترم می‌شود.
صدقه جاریه
در چهلمین سالگشت تاسیس شورای عالی انقلاب فرهنگی برخی فرصت‌ها و تهدیدها را که متوجه این شورای عالی سیاستگذاری است، به همراه دغدغه ها و مطالبات اندیشمندان حوزوی و فعالان فرهنگی منعکس می کنیم.
حوزه محتوا فضای مجازی
قوی شدن در فضای مجازی و نیاز به سازوکار مدیریت محتوایی در کشور و از دغدغه‌های جبهه فرهنگی انقلاب است. حوزه علمیه قم به‌عنوان منبع و منشاء اصلی تفکر انقلاب اسلامی، با قدرت و توان بالای تولید محتوا که هر ساله، بخش قابل توجهی از چاپ و نشر کتاب و مقالات را به خود اختصاص داده و می تواند به عنوان چشمه ای جوشان به تولید محتوا، الگو و نظریه سازی در عرصه فضای مجازی بپردازد.
دین و زیست مجازی
دغدغه ‌های فراموش شده رهبر معظم انقلاب در عرصه فضای مجازی و توسعه سریع آن باعث شده است که خبرگزاری رسا به مطالبه گری این امر برای تغییر وضع موجود و طراحی الگوهای زیست مومنانه در فضای مجازی در قالب این پرونده اقدام نماید.
کابینه تراز
دولت قوی و مردمی برای تحقق وعده ها و حل مشکلات عدیده مردم نیازمند افرادی توانمند متعهد کارامد انقلابی و جهادی است از این رو کابینه دولت سیزدهم به مثابه موتور محرکه و پیش برنده اهداف دولت برای رسیدن به ایرانی قوی است. خبرگزاری با توجه به اهمیت تشکیل کابینه دولت سیزدهم نظرات اساتید علما و بزرگان حوزه را در قالب مصاحبه و خبر جمع آوری کرده تا همه با هم به تشکیل کابینه تراز کمک کنیم.
انتخابات و فضای مجازی
در این پرونده خبری به انعکاس حال و فضای شبکه های اجتماعی و کاربران درباره انتخابات 1400 می پردازیم. هم چنین تولید بسته های انتخاباتی با همین سرعنوان و تولید متون خبری یک صفحه ای الکترونیکی با عنوان «انتخابات پلاس» بسته خبری انتخابات سال 1400 خبرگزاری رسا در قالب PDF مورد استقبال مخاطبان قرار گرفت.
پاسدار قانون
همزمان با بررسی صلاحیت داوطلبان انتخابات ریاست جمهوری سیزدهم، هجمه ها از سوی جریان های معاند خارجی و مغرضان داخلی علیه شورای نگهبان شدت گرفته است. خبرگزاری رسا در پرونده ویژه "پاسدار قانون" به تبیین چرایی و پشت پرده این هجمه ها پرداخته است.
انتخابات 1400
همچنان كه شركت در انتخابات يك وظيفه است، گزينش خوب و آگاهانه هم يك وظيفه است.(مقام معظم رهبری)
تحریف یادگار
امروزه سوگمندانه شاهد برگزاری جلسات برخی از منتسبان به امام با برخی شخصیت های زاوبه دار با نظام، دگراندیشان و دل بستگان به جریان اصلاحات هستیم.
تحریف بنیانگذار
در این پرونده به بررسی چرائی، چگونگی، ابعاد، بازیگران و نتایج تحریف آرمان، اندیشه و شخصیت امام راحل از سوی جریان دگراندیش و حتی برخی افراد مدعی پیروی از خط امام می پردازیم.
آسیب شناسی عرصه تبلیغ
آسیب شناسی مشکلات تبلیغ، ناهماهنگی نهادهای فرهنگی و تبلیغی، کارهای موازی و تکراری را از آفت‌های این عرصه
تحریف امام خمینی
امام خمینی(ره) نه فقط در ایران بلکه در سراسر عالم به عنوان رهبری بزرگ شناخته می شود. امروزه زندگانی و افکار متعالی امام، الهام بخش حرکت های اصلاحی و انقلابی در جهت استیفای حقوق مظلومین و مستضعفین در سراسر دنیاست. چنین جایگاهی اقتضای آن دارد که این اسوه هدایتگری، به گونه ای معرفی شود که مخاطبان مشتاق بتوانند با حقیقت همیشه جاوید خمینی کبیر، اُنس بگیرند
مسیر گمراهی
پاسخگویی فضلای حوزه علمیه به اظهارت شاذ سید کمال حیدری
حال این این روزهای فرهنگ جامعه خوب نیست و به قول قدیمی ها "زمانه عوض شده". از تغییر در سبک زندگی مردم، تغییر در ذائقه موسیقایی، حتی تغییر در ذائقه غذایی مردم می توان فهمید که حال فرهنگ و جامعه خوب نیست. این مساله وقتی بیشتر محسوس می شود که سرعت این تحول را در فضای مجازی می بینیم. در این پرونده دغدغه ها و نظرات کارشناسان و فعالان رسانه ای را درباره مراحل و الزامات خط مشی گذاری رسانه ای نظام مقدس اسلامی درباره مسئله ساماندهی فضای مجازی و سبک زندگی مردم منعکس می کنیم.
فقیه بصیر
نکوداشت و تجلیل از خدمات عالم مجاهد مرحوم آیت الله یزدی
عمار انقلاب
نکوداشت و تجلیل از شخصیت و مجاهدت های علمی و انقلابی مرحوم آیت الله مصباح یزدی
  • 1