۲۴ اسفند ۱۳۸۹ - ۱۷:۲۰
کد خبر: ۱۰۰۶۳۴
پژوهشگر حوزه علمیه:

دخیل ندانستن ارزش‌های دینی در علوم برآمده از نگاه سکولار است

خبرگزاری رسا ـ محقق حوزه علمیه قم اظهار داشت: در بررسی تاثیر علم کلام در علوم انسانی باید تاثیر متدولوژی حاکم بر علم کلام را بررسی کرد.
حجت الاسلام شاکرين


به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام حمیدرضا شاکرین، گروه منطق فهم دین پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی در نشست تخصصی تاثیر علم کلام در علوم انسانی اظهار داشت: پالایش علوم انسانی و اسلامی کردن آن دارای اهمیت ویژه‌ای است و آثار آن محدود به مرزهای جغرافیایی ایران نخواهد بود.

وی بیان داشت: تاثیر علم کلام در بازسازی علوم انسانی از مسائل مهم و بنیادین است که باید مسائل آن به خوبی تحلیل و بررسی شود.

این محقق حوزه علمیه قم اظهار داشت: در بررسی تاثیر علم کلام در بازسازی علوم انسانی تنها نباید به جزئیات این علم و اثرگذاری موضوعات این علم در علوم انسانی بپردازیم بلکه باید به کلیت این علم هم توجه داشته باشیم.

وی ادامه داد: علم کلام تنها یک سری گزاره‌های معرفتی نیست بلکه مجموعه ای از گزاره های منسجم پیرامون یک موضوع است که دارای هدف و متدولوژی خاصی است.

این استاد حوزه و دانشگاه اظهار داشت: در بررسی تاثیر علم کلام در علوم انسانی باید تاثیر متدولوژی حاکم بر علم کلام را هم مورد بررسی قرار دهیم و به نگاه بخشی و مساله اکتفا نکنیم.

وی اظهار داشت: در تاثیر علم کلام بر علوم انسانی باید بین مقام تجویز و توجیه و مقام تحلیل و توصیف تفاوت گذاریم که در این صورت می توانیم از تاثیراتی که محقق به آن توجه ندارد مصون بمانیم.

این پژوهشگر علوم اسلامی، گفت: اگر نسبت به مبانی تنقیح دقیقی داشته باشیم می توانیم از تاثیرات مخل جلوگیری کنیم.

وی با تاکید بر اینکه فرایند تاثیر گذاری علم کلام بر علوم انسانی باید به روشنی مدون شود، گفت: فرایند تاثیر گذاری می تواند مراحل گوناگون و گونه های متعددی داشته باشد که باید به صورت جزئی بحث و بررسی گردد.

این محقق علوم اسلامی، گفت: اگر مسیر راه مشخص باشد، آسیب پذیری به سادگی امکان پذیر است و به خوبی می توان تاثیرات را ارزیابی کرد و جلوی تاثیرات مضر و مخل را گرفت.

وی با انتقاد از افرادی که تاثیر علم کلام را در علوم انسانی را منحصر در مقام گردآوری می دانند، بیان داشت: ارزش ندادن به وحی و آموزه های دینی برآمده از نگاهی سکولار است و در نگاه دنی برای مبانی ارزشی دینی باید به مقام داوری قائل شد. /909/ پ202/ع

ارسال نظرات