۱۲ فروردين ۱۳۹۰ - ۱۵:۵۹
کد خبر: ۱۰۱۱۵۵
مدیرکل ارشاد آذربایجان شرقی:

مسجد بالاترین ظرفیت موجود در نظام جمهوری اسلامی ایران است

خبرگزاری رسا ـ مدیرکل فرهنگ ارشاد اسلامی آذربایجان شرقی در سخنرانی قبل از خطبه های نماز جمعه تبریز گفت: ایجاد کانون فرهنگی در 25 درصد از مساجد، زمینه بسیار گسترده فرهنگی در کشور را ایجاد می کند.
داننده، مديرکل فرهنگ و ارشاد اسلامي آذربايجان شرقي
به گزارش خبرگزاری رسا از تبریز به نقل از اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان شرقی، مدیرکل فرهنگ ارشاد اسلامی آذربایجان شرقی با اشاره به نقش مهم کانونهای فرهنگی و هنری مساجد در تعمیق و توسعه فرهنگی دینی و قرآنی اظهار داشت: ایجاد کانون فرهنگی هنری در 25 درصد از مساجد بر اساس مصوبه اخیر مجلس، زمینه بسیار گسترده فرهنگی در کشور ایجاد می کند.

دبیرهیئت نظارت برکانونهای فرهنگی و هنری مساجد استان تأسیس کانونها و کتابخانه های مسجدی بر اساس مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی در سال 1371 را اقدام بسیار مهم و آینده نگر دانست و گفت: این مراکز با انجام فعالیتهای اصولی و منطقی، پویایی خاصی به مساجد بخشیده و موجب جذب جوانان و تربیت نیروهای کار آمد شده اند.

مدیر کل فرهنگ ارشاد اسلامی آذربایجان شرقی اظهار کرد: در کنار فعالیت های کمی بر توسعه کیفی کانونهای فرهنگی و هنری مساجد استان نیز برنامه ریزی شده و قرار است تعداد این کانونها تا اردیبهشت سال 89 به 450 باب و تا پایان برنامه پنجم توسعه به بیش 1100 باب افزایش یابد.

وی با بیان اینکه امسال بیش از 120 کانون فرهنگی هنری در مساجد آذربایجان شرقی تاسیس شده، افزود: از سال 1384 تاکنون تعداد این کانونها در استان چهار برابر شده و از 77 باب به 350 باب افزایش یافته است.

داننده خاطر نشان کرد: باید در راستای تعامل افزایی میان نیروهای فرهنگی در مساجد و نشان دادن اهمیت کار فرهنگی تلاش بیشتری صورت گیرد و در این راستا چاره اندیشی ضروری و لازم است.

وی سطح کیفی فعالیتهای کانون های فرهنگی هنری مساجد استان را مطلوب دانست و با اشاره به فعالیتهای مختلف قرآنی، آموزشی، تربیتی گفت: در این کانونها و کتابخانه های مسجدی بیش از 40 هزار نفر عضو بوده و از خدمات طرحهای تابستانی ، کتابخانه و قرائتخانه ای و قرآنی این مراکز بهره مند می شوند .

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان شرقی با بیان اینکه در دولت های قبلی توجه گسترده به برخی تشکل های مردم محور به صورت NGO صورت گرفت، اظهار کرد: باید در شرایط کنونی به نقش مساجد و کارکرد آن در جامعه بهای بیشتری بدهیم.

وی کانون های فرهنگی هنری مساجد را یک بستر بسیار مناسب و مطمئن برای تمرکز امکانات در مساجد برای به ثمر رساندن طرحها و برنامه های فرهنگی دانست و گفت: مسجد بالاترین ظرفیت موجود در نظام جمهوری اسلامی ایران است و باید با توجه خاص به این حوزه گسترده بتوانیم بهره وری فعالیت های فرهنگی را بالا ببریم.

داننده اظهار کرد: در حال حاضر و با توجه به فعالیت دولت فرهنگی محور امکان کارهای بزرگ در حوزه مسجد فراهم است و باید از این ظرفیت استفاده کرد.

علی داننده با امید بخش دانستن رویکرد دولت و مجلس در حمایت از کانون‌های فرهنگی هنری مساجد اظهار داشت: این کانون‌ها نقش بسزایی در آگاهی بخشی و بصیرت افزایی نوجوانان و جوانان و تحول فرهنگی در جامعه دارند.

مدیر‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان شرقی گفت: کانونهای فرهنگی و هنری ضمن تولید فکر دینی و افزایش بصیرت اسلامی و تفکر ولایی، در بحث الگو دهی به جوانان و تربیت اسلامی و اخلاقی آنان اقدامات ارزشمند انجام داده اند.

علی داننده افزود : یکی از برنامه ها و اهداف محوری کانونهای فرهنگی و هنری این است که با آگاهی بخشی و بصیرت افزایی، مسیر سعادت و سلامت جوانان و نوجوانان جامعه را هموار کرده و برای انقلاب نیرو سازی کنند.

وی افزود: کانونهای فرهنگی و هنری مساجد بایستی در مقابل NGO هایی که درسالهای اخیر قارچ گونه با مبنای فکری التقاطی ایجاد شده اند، تقویت و حمایت شوند.

دبیر هیئت نظارت برکانونهای فرهنگی و هنری مساجد استان افزود از این کانونها نیز انتظار داریم طرح های ابتکاری و تحول آفرین در زمینه های دینی، قرآنی و فرهنگی ارائه کرده و برنامه های ارزشمند و موثر و ماندگار را عملی سازند.

مدیر‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان شرقی در ادامه با اشاره به گسترش انقلاب‌های مردمی در کشورهای عربی اظهار داشت: امروز صدور انقلاب به کشورهای عربی و تحقق مصداق عینی پیش‌بینی امام راحل درباره گسترش ارزش‌های اسلامی را شاهد هستیم.

داننده با بیان این‌که ملتهای منطقه خواستار حاکمیت ارزشهای اسلامی هستند، افزود : این ملتها با الگوپذیری از مبنای فکری انقلاب اسلامی، دریافته اند که فقط دین ضامن سعادت بشر خواهد بود. داننده افزود: در مبنای تفکر دینی، دین را باید محور توسعه قرار داده و این تفکر را در برابر اندیشه‌های سکولار و افکار التقاطی تقویت نماییم./935/د102/ص
ارسال نظرات