۱۸ فروردين ۱۳۹۰ - ۱۰:۵۶
کد خبر: ۱۰۱۴۹۷
رییس قوه قضاییه:

همه مسؤولان نظام دست در دست هم بدهند تا جهاد اقتصادی محقق شود

خبرگزاری رسا ـ رییس قوه قضاییه گفت: امیدواریم که همه مسئولان نظام و قوای مختلف کشور و همه نهادهایی که به نحوی در این امر دخیل هستند، دست به دست هم بدهند و بتوانند جهاد اقتصادی را در کشور محقق کنند و منویات مقام معظم رهبری در این مسئله ان شاء الله به تحقق بنشیند.
آيت الله صادق آملي لاريجاني
به گزارش خبرگزاری رسا، آیت الله آملی لاریجانی در اولین جلسه مسئولان عالی قضایی در سال جدید اظهار داشت: امروز اولین جلسه مسئولان عالی قضایی در سال جدید است، حلول سال جدید را تبریک و تهنیت عرض می‌کنم خدمت همه دوستان و همه مسئولان کشور و همه ملت عزیز. این جدید شدن سالها اسباب تنبه است برای همه ما. اگر چشم بصیرت باز کنیم سالی گذشته است با اعمالی و سال نویی وارد می‌شود که همه قابل برای ارزیابی است؛ در سال گذشته چه کرده‌ایم و در سال آینده چه می‌خواهیم بکنیم و اگر این عین بصیرت گشوده‌تر باشد هر ماه این چنین است و اگر باز انسان عمیق‌تر نگاه کند، گذشت هر روز این چنین است، که انسان احساس می کند روزی گذشت و روز نویی پدید آمد و چه کرده است و چه باید بکند. بلکه برای انسان متنبه متوجه هر لحظه این چنین است. اهل الله هر لحظه را نو شونده می‌بینند لحظه ها دائماً نو می شوند و ما هستیم که باید ببینیم که با لحظه ها نو می شویم یا درجا زده‌ایم و در مسیر کمال و تعالی قدمی برنداشته‌ایم. ان شاء الله مردم و مسئولان بیش از پیش به وظایف خویش توجه کنند و حلول سال نو را بهانه ای برای ارزیابی مجدد اعمال و رفتار خود قرار دهند.

رییس قوه قضاییه افزود: بی‌شک شادی انسان‌ها، صله ارحام و دستگیری از مستمندان و امثال اینها که از سنتهای خوب این ایام است، همگی مطلوب و محبوب است ولی اینها ربطی به تقدس این ایام ندارد و نباید مثل نوروز را با اعیاد واقعیه‌ای که در شریعت اسلام موجود بوده مثل عید ولایت در غدیر یا عید فطر خلط کنیم. این ایام ذاتاً دارای تقدس هستند. خصوصیت زمانی و مکانی خاص که برخی زمانها و مکانها را مقدس می‌کند، نباید با یک سری امور جعلی و اعتباری خلط شوند. لحظه تحویل سال جز یک امر قراردادی چیزی نیست.

آیت الله آملی لاریجانی با انتقاد از تقدس بخشیدن به برخی از اوقات قراردادی توسط عده‌ای اظهار داشتند: من حتی شنیده‌ام که برخی ادعا کرده‌اند که در نوروز شیطان در غل و زنجیر است همان تعبیری که برای لیالی قدر آمده است. اینها سخنان من‌عندی و باطلی است که گاهی جریانهای انحرافی بدانها دامن می‌زنند. این سخنان باطل برخلاف مذاق دینی است. هر چیزی باید بر اساس صحیح خودش استوار باشد نه اینکه ما خودمان را جای وحی بنشانیم. هر وقت دلمان خواست شیطان را در غل و زنجیر کنیم و هر وقت نخواست، آزاد! علی ای‌حال ما امیدواریم که همه لحظات ما چه ایامی که ذاتاً مقدس هستند و چه ایامی که ما به اعتبار خودمان آنها را موقعیت‌هایی برای اعمال نیک قرار داده‌ایم، همه در اصلاح باطن ما و در تعالی ما ان‌شاء الله موثر و مفید بیفتد.

آیت الله آملی لاریجانی اعلام سال جدید به عنوان سال جهاد اقتصادی را از سوی مقام معظم رهبری بسیار مهم ارزیابی نمود و اظهار داشت: البته هر ملتی که بخواهد مستقل و سرافراز باشد و در مسیر تعالی گام بردارد طبیعتاً باید هزینه‌هایی را بپردازد. برای ملت ایران که سربلندی‌اش و استقامتش و صلابتش در راه عقیده‌های صحیحش بر همه آشکار شده و اکنون الگویی است برای تمام جوامع اسلامی در سرتاسر دنیا، خصوصاً خاورمیانه و شمال آفریقا، این امر یعنی جهاد اقتصادی یک ضرورت است. ملت ما برای ادامه این مسیر و برای تعالی کشور و برای فراهم آوردن مقدمات و بسترهای لازم برای تکامل علمی و اقتصادی نیازمند این جهاد اقتصادی است.

وی در همین زمینه افزود: امیدواریم که همه مسئولان نظام و قوای مختلف کشور و همه نهادهایی که به نحوی در این امر دخیل هستند، دست به دست هم بدهند و بتوانند جهاد اقتصادی را در کشور محقق کنند و منویات مقام معظم رهبری در این مسئله ان شاء الله به تحقق بنشیند.

رییس قوه قضاییه با تشریح اوضاع کشورهای اسلامی گفت: در این کشورها جریانات مهم، سریع و عجیبی رخ داده است. خیزش اسلامی در کل این کشورها از شمال آفریقا تا همسایه‌های ما یک امر طبیعی نیست .

وی تصریح کرد: گرچه تحلیل این مسئله خودش یک کار بزرگ و پروژه تحقیقاتی عظیم است که شاید به زودی هم این کار امکان نداشته باشد ولی آنچه که روشن است خود این حادثه است که الان استمرار پیدا کرده و مردم آگاهی پیدا کرده‌اند و بر علیه نظام‌های جائر شوریده‌اند.

آیت الله آملی لاریجانی ضرورت آگاهی عمومی از دخالت‌های کشورهای استعمارگر در حوادث اخیر را گوشزد نموده و اظهار داشت: از امور بسیار مهمی که همه مسلمان‌ها باید متوجه باشند دخالت کشورهای استعمارگر خصوصاً آمریکا و اروپا در این جریانات است که در مقابل مردم به خصوص ایستاده‌اند منتها در عین حال ندای توجه به نفوس و سرنوشت انسان‌ها را هم می‌دهند . در بحرین با آمدن نمایندگان آمریکا به این کشور صفحه را عوض کردند و به جان مردم افتادند و مردم را به گلوله بستند و به خاک و خون کشیده‌اند و عربستان هم به این کشور لشکر کشیده است در لیبی و یمن هم به همین طریق عمل می‌کنند و عجیب است که در عین حال کشورهای غربی ادعای حقوق بشر هم سر می‌دهند.

رئیس قوه قضاییه اقدامات کشورهای غربی خصوصاً آمریکا در موضوعات حقوق بشر را دوگانه و منافقانه خواند و افزود: انسان تعجب می‌کند که این کشورها با چه رویی در عالم سخن می‌گویند. ایران را متهم کرده‌اند که برخلاف حقوق بشر عمل می‌کند درحالی که خودشان اعمالشان در همه دنیا مشهود و ملموس است و چه طور می شود در بحرینی که یک کشوری است کوچک و با تمام وجود مردم به صحنه آمده‌اند و از حاکمانشان اعلام انزجار کرده‌اند، مردم را به گلوله ببندند و با دیکتاتوری بخواهند بر آنجا حکومت کنند در همین حال مورد تأیید آمریکاست چون در آنجا پایگاه دارد و حاکمان آنجا را تشویق به برخورد می‌کنند، در یمن هم همین حادثه رخ داده است.

آیت الله آملی لاریجانی در این جلسه همچنین با ارزیابی عملکرد یک‌سال گذشته قوه قضاییه در برخی بخش‌ها اظهار داشت: دستگاه قضایی دستگاه بزرگی است و امور بسیار مختلفی را متکفل است خصوصاً با توجه به وظایف سازمان‌های تابعه آن. ولی وظیفه اصلی‌اش بر همگی روشن است. مهمترین وظیفه رسیدگی به تظلمات و مرافعات مردم و رفع خصومت و رفع مرافعات و اجرای عدالت است که البته اجرای عدالت خودش مجاری و مظاهر مختلفی دارد.

رییس قوه قضاییه در خصوص مبارزه با مفاسد اقتصادی در دستگاه قضایی اظهار داشت: از جمله مطالبی که در سال قبل بر آن تاکید کردیم بحث برخورد با مفاسد اقتصادی بود. بحمدا... قوه قضاییه در این مسئله با صلابت عمل کرد و هیچ‌گاه از مسیری که شروع کرد عقب‌ ننشسته است. البته ما دستگاه تبلیغاتی نیستیم که هر روز اعلام کنیم که چه کرده‌ایم. دستگاه قضایی باید رسیدگی عادلانه داشته باشد. اینکه برخی توقع دارند هر روز گزارش کنیم که این پرونده در چه مرحله‌ای است این توقع نادرستی است. قوه قضاییه وظایفی دارد که در حد وسع و انجام این وظایف پرداخته و ان شاء ا... نتایجش در هر بخش در اولین فرصت به ملت عزیز اعلام خواهد شد.

آیت الله آملی لاریجانی در همین زمینه به موارد متعددی از برگرداندن اموال عمومی اشاره نمود و اظهار داشت: در منابع طبیعی و در اموال عمومی و اموال خصوصی مخصوصاً بحث بانک‌ها، اموال و مطالبات استیفا شده و در یافتن کسانی که مفسده اقتصادی داشته‌اند و در کشور کلاهبرداری می‌کرده‌اند، جرائمی را مرتکب می‌شده‌اند و یا از رانت‌ها استفاده می‌کرده‌اند اقدام شده و موارد مختلفی منتهی به حکم شده است که اخبار آن در سایت قوه قضاییه هم اعلام شده‌است.

رییس قوه قضاییه برخورد با اشرار و برهم‌زنندگان امنیت اجتماعی را یکی از کارهای اصولی قوه‌قضاییه در سال قبل دانست و افزود: قاطعیت قوه قضاییه در این زمینه هم بر مردم آشکار شد و بنای ما بر این است که این کار را ادامه بدهیم، البته تا رسیدن به نقطه مطلوب خیلی فاصله داریم ولی در عین حال تلاشی شروع شده و امیدواریم که تلاش‌های متواضعانه دستگاه قضایی مقبول مردم منصف و مردم حق طلب ما باشد.

آیت الله آملی لاریجانی با تشریح بحث نظارت در دستگاه قضایی اظهار داشت: بحث تقویت نظارت در دستگاه قضایی به شدت دنبال شده و البته نظارت در دستگاه قضایی مختلف است برخی از این نظارت‌ها معطوف به خود دستگاه قضایی است و برخی هم مربوط به خارج از دستگاه قضایی مثل قوه مجریه است. سازمان بازرسی کل کشور برنامه بسیار خوبی داشته که در مورد بازرسی از دستگاه‌های اجرایی کشور، برخی از آن به نتیجه رسیده و برخی نیز در جریان است و امیدواریم که سازمان بازرسی کل کشور با قوت کار خودش را انجام دهد.

رییس قوه قضاییه نظارت در خود دستگاه قضایی را از دیگر اقدامات عملی قوه قضاییه در سال گذشته دانست و افزود: نظارت در خود دستگاه قضایی توسط دیوان عالی کشور برای اولین بار در قوه قضاییه عملی شد و معاونتی در دیوان عالی کشور تاسیس شد و با وجود اینکه امکانات و عِده و عُدّه در دیوان عالی کم است، با همین وصف دیدیم که چند مورد نظارت‌های بسیار موثر و خوبی در دیوان عالی صورت گرفت و گزارش‌های رسیده حکایت از نتایج مطلوب آن دارد و قضات فاضل و با اراده این گزارش‌ها را تهیه کردند. در دادسرای انتظامی قضات هم برنامه‌ نظارتی بسیار خوبی اجرا شد.

آیت الله آملی لاریجانی با اشاره به ضرورت تقویت اصل نظارت و لزوم تشویق و تنبیه در سیستم مدیریتی دستگاه قضایی اظهار داشت: نتایج نظارت‌هایی که سال گذشته نسبت به قضات و وضعیت دستگاه ها از ناحیه دادسرای انتظامی قضات انجام گرفت بسیار خوب بود. ما برخی از قضات را تشویق کردیم و نسبت به برخی هم توبیخ‌هایی صورت گرفت. امیدواریم که این جریان نظارتی برای سلامت خود این دستگاه به صورت دائمی انجام بگیرد و من مطمئنم که نتایج بسیار خوبی عائد خواهد شد.

رییس قوه قضاییه بار دیگر بر ضرورت تقویت استفاده از فن‌آوری‌های نوین در دستگاه قضایی تأکید نمود و افزود: یکی از کارهای بسیار خوبی که در سال گذشته ادامه پیدا کرد و مورد تاکید قرار گرفت استفاده از فن‌آوری‌های نو در دستگاه قضایی بود. مرکزی که به عنوان مرکز آمار و فن‌آوری اطلاعات تأسیس شد، پیشرفت چشمگیری داشت. با وجود کمبود بودجه که بسیار محسوس بود اما با پیگیری و تلاش و جدیت خود دوستان کارهای بسیار خوبی انجام گرفت و تقریباً بجز چند نقطه، کل کشور زیر پوشش cms قرار گرفته است.

آیت الله آملی لاریجانی جذب نیروی قضایی را از اولویت‌های اقدامات دستگاه قضایی برشمرد و اظهار داشت: یکی از کارهای مهمی که باز در سال گذشته انجام گرفت بحث جذب قاضی با انجام مراحل جذب، آموزش و کارآموزی قضایی از طریق معاونت آموزش بود. واقعاً کار بسیار مفیدی صورت گرفت و برخی ایده‌های نو در آنجا اجرا شده است. اساتید مختلف به همراه قضات به استان‌های مختلف سفر کردند و در اختبار این افراد تلاش خوبی به عمل آمده و در نتیجه عده قابل توجهی از کسانی که در رشته حقوق تحصیل کرده‌ ‌بودند در مرحله جذب برای قوه قضاییه هستند و همینطور عده‌ای از فضلا در حوزه‌های علمیه که به حمدالله آماده ورود به دستگاه قضایی هستند.

رییس قوه قضاییه تشکیل معاونت پیشگیری از وقوع جرم را از دیگر اقدامات صورت گرفته در قوه‌‌قضاییه در سال گذشته دانست و افزود: با تشکیل معاونت پیشگیری از وقوع جرم بحث پیشگیری از وقوع جرم مورد تأکید بیشتری قرار گرفت. البته نفس رسیدگی‌های قوه قضاییه به نحوی پیشگیری است ولی واضح است که بر حسب قانون اساسی وظایف دیگری هم وجود دارد و امیدواریم بحث لایحه پیشگیری از جرم در مجلس هر چه سریعتر اصلاح و این لایحه انجام خوبی پیدا کند.

در ادامه این جلسه مقرر شد کمیته‌ای به ریاست حجت الاسلام والمسلمین رئیسی با بررسی زمینه‌های تحقق جهاد اقتصادی، نقش قوه قضاییه در این مسئله را تبیین و ظرف مدت یک ماه گزارش نهایی آن را به جلسه مسئولان عالی قضایی ارائه کنند./ 901/د102/ج

ارسال نظرات