۲۲ فروردين ۱۳۹۰ - ۱۰:۰۲
کد خبر: ۱۰۱۸۰۵

دیدار هیئت علمی فرهنگستان علوم اسلامی با آیت الله مصباح یزدی

خبرگزاری رسا ـ آیت الله مصباح یزدی در دیدار هیئت علمی فرهنگستان علوم اسلامی گفت: تجربه 30 ساله ما نشان داده باید تحقیقات بنیادی را جدی بگیریم و تا این مباحث بنیادی حل نشده، بگذاریم تضارب آرا و افکار صورت پذیرد و تعصبی برخورد نکنیم.
دیدار هیئت علمی فرهنگستان علوم اسلامی با آیت الله مصباح یزدی


به گزارش خبرگزاری رسا، اعضای هیئت علمی و کمیته برگزاری همایش تحول در علوم انسانی با آیت الله مصباح یزدی دیدار و گفت و گو کردند.
 
آیت الله محمدتقی مصباح یزدی در این دیدار ضمن بزرگداشت یاد مرحوم حسینی، راه ایشان را همان راه انبیاء و اولیای خدا دانست و ضمن تقدیر از حجت الاسلام والمسلمین میرباقری، وی را نیز از شخصیت‌های ممتاز زمان خواند.

رییس موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) در ادامه سخنان خود ضمن برشمردن اهمیت بعد فرهنگی در انقلاب اسلامی، سابقه انجام اصلاحات فرهنگی را از ابتدای انقلاب دانست و اقدامات انجام شده را ابتدای راه این حرکت بزرگ عنوان کرد.
 
وی با ذکر برخی موانع این حرکت از ابتدای انقلاب تاکنون، ورود به علوم انسانی را نه حرکتی روبنایی و سطحی بلکه به دلیل تعارضات مبنایی با دین یک حرکت عمیق برشمرد.

آیت الله مصباح یزدی در ادامه در مورد ضرورت روش استخراج احکام و قوانین حکومت از آیات و روایات تأکید کرد و لازمه آن را در مرحله اول معرفت شناسی دانست.
 
وی از مهمترین مسائل در زمینه حکومت را تزاحم احکام با هم و در عین حال عدم توان ورود ولی فقیه به تمام موارد ریز و درشت برشمرد.

عضو مجلس خبرگان رهبری ادامه داد: تجربه 30 ساله ما نشان داده اولاً باید تحقیقات بنیادی را جدی بگیریم و دوم اینکه تا این مباحث بنیادی حل نشده، بگذاریم تضارب آرا و افکار صورت پذیرد و تعصبی برخورد نکنیم.
 
وی گفت: وقتی هنوز مسأله بحث و حل نشده روی چه چیز می خواهیم تعصب بورزیم، باید یک خط قرمزهایی را مشخص کرد که قابل اختلاف نظر و اجتهاد نیست، اما بقیه موارد را باید تا حل شدن موضوع کوتاه آمد. همه اینها شاهد بر این است که خیلی بیشتر و عمیق تر از آنچه تاکنون تلاش شده باید به مسأله نگاه کرد.

در ابتدای این دیدار حجت الاسلام والمسلمین سیدمحمد مهدی میرباقری، رییس فرهنگستان علوم اسلامی و دبیر علمی همایش تحول در علوم انسانی به ارائه گزارش کوتاهی از فعالیت های پژوهشی فرهنگستان علوم اسلامی در طول سه دهه گذشته پرداخت.

وی ضمن ارائه سه رویکرد نسبت به علوم انسانی در جامعه، مبنی بر رویکرد تهذیبی، رویکرد تولید فلسفه های مضاف و رویکرد فلسفه روش تحقیق، اقدامات انجام شده از سوی مرحوم استاد حسینی(ره) را حول رویکرد سوم و هدف ایشان را ایجاد یک وحدت رویه بین تفقه دینی و علوم کاربردی بر محور تعبد به وحی دانست.
 
حجت الاسلام والمسلمین میرباقری همچنین تأکید کرد: هماهنگی تحقیقات بر محور تعبد به وحی نیازمند یک نرم افزار شبکه تحقیقات است که مرحوم استاد حسینی(ره) این مطلب را نیز دنبال کرد.

وی افزود: البته دغدغه اصلی مرحوم استاد حسینی (ره) و تلاش ما این بوده که حرف به حجیت نرسیده‌ای در این زمینه زده نشود./916/د102/ع

ارسال نظرات