۳۱ فروردين ۱۳۹۰ - ۱۱:۵۰
کد خبر: ۱۰۲۵۱۰
معاون تبلیغ حوزه علمیه گلستان:

فعالیت مبلغان دینی در مناطق گوناگون کشور خنثی کننده دسیسه دشمنان است

خبرگزاری رسا ـ معاون تبلیغ حوزه علمیه گلستان با بیان این که دشمنان نظام مقدس جمهوری اسلامی در سه دهه گذشته همه تلاش خود را برای تضعیف جایگاه روحانیت به کار گرفتند، ادامه داد: هجرت روحانی و خانواده‌اش به یک روستا و زندگی در شرایطی سخت، پایانی بر همه اظهار نظرهای بی‌اساس دشمنان علیه روحانیت است.
تبليغ ديني


حجت الاسلام محمد علی فارقی، معاون تبلیغ و آموزش های کاربردی حوزه علمیه گلستان، در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در گرگان، مسأله هجرت را سنت حسنه پیامبر و ائمه اطهار(ع) دانست و گفت: پیامبر گرامی اسلام به منظور تبلیغ دین اسلام و رساندن پیام الهی به مردم از مکه به مدینه هجرت کردند و ائمه معصومین(ع) نیز در دوران حیات خود این سنت حضرت خاتم را ادامه دادند.

وی با بیان این که هجرت مراجع و علمای بزرگ اسلام برای تبیین ارزش های اسلامی برای دیگر نقاط این کره خاکی هیچ گاه از یادها نخواهد رفت، افزود: علمای بزرگ دینی با توجه به مسؤولیت خطیر خویش، رنج سفر و مشکلات بی شمار آن را به جان خریده با هجرت به مناطق مختلف منشأ آثار گرانقدری شده اند که با گذشت صد ها سال از آن دوران همچنان بر اهمیت و شکوه خدمات آنان افزوده می شود.

معاون تبلیغ و آموزش های کاربردی حوزه علمیه گلستان در ادامه سخنان خود طرح هجرت بلند مدت را برگرفته از رهنمودهای رهبرمعظم انقلاب اسلامی در یکی از سفرهای با برکت ایشان به قم دانست و گفت: این طرح ارزشمند تاکنون توانسته در محوریت‌زدایی حوزه دینی و فرهنگی نقش تأثیرگذاری ایفا کند.

حجت الاسلام فارقی با بیان این که رهنمود مقام معظم رهبری در این خصوص فضای تبلیغی را متحول کرد، بیان داشت: اعزام روحانی به منظور تبلیغ شریعت محمدی یکی از ماندگاری‌ترین اقدامات صورت گرفته در نظام مقدس جمهوری اسلامی بوده که تأثیرگذاری گسترده ای داشته است.

وی در ادامه سخنان خود فراگیری معارف و احکام اسلام، اعم از اصول و فروع را تفقه در دین بیان کرد و گفت: با توجه به این که تفقه در دین یک واجب کفایی برای مسلمانان است، لازم است افرادی با تحصیلِ در رشته فقه و آشنایی با مباحث فقهی بتوانند مسائل مورد ابتلای مردم را پاسخ گویند.

معاون تبلیغ و آموزش های کاربردی حوزه علمیه گلستان، تفقه در دین و ابلاغ و انذار را دو وظیفه و رسالت اصلی حوزه و روحانیت دانست و خاطرنشان کرد: حوزه های علمیه و روحانیت آگاه همواره در عرصه تفقه در دین حضوری چشمگیر و تأثیر‌گذار داشتند و این نقش آفرینی همچنان ادامه دارد.

حجت الاسلام فارقی در تعریف معنای لغوی تبلیغ گفت: تبلیغ رساندن پیام به دیگری از طریق برقراری ارتباط بمنظور ایجاد دگرگونی در بینش و رفتار او و بر سه عنصر اصلی پیام دهنده، پیام گیرنده و محتوای پیام مبتنی است.

وی با بیان این که ابزار و هدف تبلیغی تأثیر‌گذاری این سنت اسلامی را دو چندان خواهد کرد، بیان داشت: امروز یکی از مهم‌ترین مسائلی که باید مورد توجه برنامه ریزان باشد، ابزار و هدف تبلیغ است که بدون این دو پشتوانه مهم نباید به فکر تأثیرگذاری تبلیغی باشیم.

معاون تبلیغ و آموزش های کاربردی حوزه علمیه گلستان به مسأله تبلیغ در دین مبین اسلام اشاره کرد و گفت: تبلیغ اسلامی همان رساندن پیام الهی به شیوه‌ روشنگرانه از طریق ایجاد ارتباط و تشویق به پذیرش محتوای مورد نظر با استفاده از ابزارهای مشروع هر عصر است.

حجت الاسلام فارقی همچنین به دیدگاه امام خمینی(ره) در خصوص تبلیغ اشاره کرد و ادامه داد: امام راحل در صحیفه نور می فرمایند که ‌تبلیغات که همان شناساندن خوبی‌ها و تشویق به انجام آن و ترسیم بدی‌ها و نشان دائن راه گریز از آن است از اصول بسیار مهم اسلام عزیز است.

حجت الاسلام فارقی با تأکید براین که در تبلیغ صرف رسانیدن یک ایده منظور نیست؛ بلکه اقناع یا ترغیب در تبلیغات نهفته است، خاطرنشان کرد: یک مبلغ نباید تنها به دنبال ادای یک پیام باشد، بلکه باید همه تلاش خود را کند تا مخاطب خود را قانع کرده و تمایل او را به هدف مورد نظر بیشتر کند و  احساس و گرایش او را برانگیزاند.

حجت الاسلام فارقی با بیان این که معنا و مفهوم تبلیغ در اسلام با دیگر تعاریف عامیانه متفاوت است، ادامه داد: در تبلیغ اسلامی، انگیزه‌های الهی، معنوی، تکلیف شرعی و از روی عشق به هدایت انسانیت است.

وی با اشاره به این که در تبلیغ عامیانه ممکن است یک مبلغ مطالبی را ذهن و استنباط خود بر محتوای تبلیغی اضافه کند، گفت: اما  در تبلیغ الهی پیام‌رسان از خود چیزی بر پیام نمی‌افزاید و بدون کم و کاست محتوای پیام را برای پیام‌گیرندگان نقل و بیان می‌کند و بر پذیرش آن اصرار می‌ورزد و در این نوع تبلیغ از ابزارها و وسیله‌های نامشروع، ترفندها و حیله‌ها کمک گرفته نمی‌شود بلکه ابزار همانند هدف باید مشروع باشد.

معاون تبلیغ و آموزش های کاربردی حوزه علمیه گلستان در ادامه سخنان خود با اشاره به شرایط حاکم بر جهان، گفت: متأسفانه در زمانی به سر می بریم که بحران‌های فرهنگی درصدد تهی کردن انسان از معنویت هستند و ضرورت عقلی و دینی تبلیغ ارزش های اسلامی را بیشتر می کند.

حجت الاسلام فارقی، تبلیغ ارزش های دینی به منظور هدایت بشر را یکی از مهم ترین مأموریت های انبیاء الهی عنوان کرد و بیان داشت:  در عصر غیبت ولی عصر(عج) نیز باید این جایگاه رفیع حفظ شود و مسأله تبلیغ دین و ارزش های اسلامی به طور جدی در دستور متخصصان این امر قرار گیرد.

وی، رسالت مکتب اسلام را جهانی و همیشه ماندگار دانست و خاطرنشان کرد: امروز تبلیغ دین مبین اسلام و ارزش های حاکم در آن محدود نیست، بلکه گستره پیام رسانی ارزش های اسلامی جهانی است.

معاون تبلیغ و آموزش های کاربردی حوزه علمیه گلستان در بخش دیگری از سخنان خود، خنثی شدن توطئه های دشمنان اسلامی را یکی ازمهم ترین آثار تبلیغ دین از سوی روحانیان طرح هجرت دانست و تصریح کرد: هجرت یک روحانی به همراه خانواده اش به نقطه ای دور دست و محروم در کشور خود به تنهایی پاسخ روشنی به تبلیغات منفی و رسانه ای دشمنان علیه اسلام و روحانیت است.

حجت الاسلام فارقی با بیان این که دشمنان نظام مقدس جمهوری اسلامی در سه دهه گذشته همه تلاش خود را برای تضعیف جایگاه روحانیت به کار گرفتند، ادامه داد: هجرت روحانی و خانواده اش به یک روستا و زندگی در شرایطی سخت، پایانی به همه اظهار نظرهای سخیف و گزاف دشمنان علیه روحانیت است.

وی از روحانیت به عنوان یکی از ارکان مهم نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران یاد کرد و گفت: دشمنان برای ضربه زدن به نظام به دنبال تضعیف این ستون خیمه انقلاب اسلامی هستند.

معاون تبلیغ و آموزش های کاربردی حوزه علمیه گلستان، احیای معارف دینی، رونق  مساجد، تقویت فعالیت‌های فرهنگی، توسعه امکان مذهبی و فرهنگی و عمران آبادی روستا را تنها بخشی از مهم‌ترین آثار و برکات حضور روحانیان طرح هجرت در مناطق محروم و روستایی اعلام کرد و ادامه داد: استقبال مردم نیز از عملکرد طرح هجرت هر سال افزایش پیدا می کند.

حجت الاسلام فارقی در ادامه سخنان خود، فعالیت فرقه های ضاله و گروه های انحرافی یکی از مسائل خطرناک در سطح جامعه عنوان کرد و گفت: متأسفانه این گروه ها مورد حمایت استکبار جهانی هستند و با همه توان خود تلاش می کنند، نسل جوان جامعه را نسبت به نظام اسلامی بیگانه کنند.

وی، تبلیغ دینی با ابزار مناسب را یکی ازمهم‌ترین راه‌های خنثی‌سازی توطئه‌های این فرقه‌های منحرف اعلام کرد و ادامه داد: مبلغان باید افزون بر پاسخگویی به شبهات ایجاد شده در سطح جامعه مانع از فعالیت این فرقه‌های انحرافی در سطح جامعه شوند./950/ت301/س

ارسال نظرات