۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۰ - ۰۸:۳۰
کد خبر: ۱۰۲۸۳۹
امام جمعه بابل:

توجه بعد اخلاقی در دانشگاه‌های کشور مهجور مانده است

خبرگزاری رسا ـ امام جمعه بابل با تأکید براین که بازنگری علوم انسانی مراکز دانشگاهی باید با یک روحیه جهادی دنبال شود، تصریح کرد: امروز تحقق منویات رهبرمعظم انقلاب اسلامی در این خصوص سبب شکوفایی و بالندگی این عرصه می شود.
امام جمعه بابل
حجت الاسلام مجتبی روحانی، امام جمعه بابل، در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در بابل، با اشاره به سالروز تأسیس شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: در دوم اردیبهشت امام راحل تعدادی از عزیزان را به عنوان بررسی کننده شورای انقلاب فرهنگی در نظر گرفتند تا این هیأت زمینه انقلاب و تحول فرهنگی را در جامعه به خصوص دانشگاه ها فراهم کنند.

وی، انقلاب شکوهمند اسلامی ایران را انقلابی کاملاً فرهنگی برشمرد و با بیان این که انقلاب ملت ولایت‌مدار ایران اسلامی از دیگر انقلاب های دنیا متمایز است، افزود: تغییر و تحول در بستر فرهنگ یکی از اهداف انقلاب اسلامی ایران است.

امام جمعه بابل با اشاره به این که انقلاب اسلامی ایران اهداف فرهنگی متعالی را در سرلوحه برنامه های خود دارد، ادامه داد: امروز توجه به فرهنگ باید یک اصل مهم در بخش های مختلف نظام باشد.

حجت الاسلام روحانی با بیان این که دستور انقلاب فرهنگی از سوی امام راحل، انقلاب خاص فرهنگی در دانشگاه ها بوده است، تصریح کرد: دانشگاه ها در هر نظامی از اهمیت ویژه ای در رشد و توسعه کشورها برخوردار هستند.

وی در ادامه سخنان خود با اشاره به تلاش های صورت گرفته در دانشگاه ها، این اقدامات را ناکافی دانست و خاطرنشان کرد: برای رسیدن به اهداف مهم انقلاب فرهنگی که مد نظر امام راحل بوده باید گام های بیشتری برداشته شود.

حجت الاسلام روحانی با بیان این که هنوز هم علیرغم تلاش های صورت گرفته نظر رهبر معظم انقلاب اسلامی و مراجع بزرگ تقلید در خصوص دانشگاه ها تحقق نیافته است، ادامه داد: متأسفانه کتاب های دانشگاهی در عرصه علوم انسانی ریشه اسلامی ندارند و برگرفته از تفکرات غربی است.

مسؤول حوزه علمیه خاتم الانبیای بابل با تأکید براین که بازنگری علوم انسانی مراکز دانشگاهی باید با یک  روحیه جهادی دنبال شود، تصریح کرد: امروز تحقق منویات رهبرمعظم انقلاب اسلامی در این خصوص سبب شکوفایی و بالندگی این عرصه می شود.

امام جمعه بابل با اشاره به این که متون دانشگاهی در عرصه علوم انسانی به تدریج سبب تردید در مبانی دینی دانشگاهیان می شود، گفت: بسیاری از شخصیت های ارزشمند دانشگاهی و غیر دانشگاهی در این خصوص اظهار نگرانی کردند.

مسؤول حوزه علمیه خاتم الانبیا، تحقق منویات مقام معظم رهبری در خصوص اصلاح علوم انسانی در دانشگاه ها را یک ضرورت مهم دانست و خاطرنشان کرد: تغییر متون دانشگاهای باید سریع و جدی صورت بگیرد.

حجت الاسلام روحانی تأکید کرد: نظریه پردازان در این زمینه و نهادهای مربوط به تدوین کتاب های درسی وارد عمل شوند تا این کتاب ها زهر خود را به تدریج در دل دانشجویان ما وارد نکنند.
 
امام جمعه بابل در ادامه برخی تغییرات در حوزه رفتاری در دانشگاه ها را ضروری دانست و گفت: باید به گونه ای فضای دانشگاه ها مدیریت شود و روابط و آداب تنظیم شود که اسلام در دانشگاه های ما به تعبیر مقام معظم رهبری غریب نباشد.
 
وی ادامه ادامه داد: ارزش های اسلامی در مجموعه روابط به وجود آمده در دانشگاه ها چنان حاکم شود که ابعاد ایمان و رفتار مؤمنانه را در بخش های مختلف و زمینه های متنوع در دانشگاه شاهد باشیم.

حجت الاسلام روحانی با اشاره به این که متأسفانه نگرانی هایی در این خصوص وجود دارد، گفت: به ویژه برخی مراکز خصوصی به وجود آمده دانشگاهی وضعیت مناسبی ندارند که متولیان امر باید به صورت جدی این مسائل را دنبال کنند.

مسؤول حوزه علمیه خاتم الانبیای بابل تصریح کرد: جای تأسف است به صرف این که برخی مؤسسات دانشگاهی و تحصیلات علمیه عالی مجوز بگیرند و تحت عنوان غیر انتفاعی تنها به معلومات دانشجویان بپردازند؛ اما در زمینه های فرهنگی و تربیت و تحول انسانی نپردازند و بی اعتنایی شود.

امام جمعه بابل با تأکید براین که تربیت دینی در سطح دانشگاه ها نیازمند یک جهاد همه جانبه است، ادامه داد: نباید تنها در دانشگاه های ما به بعد علمی توجه شود، بلکه بعد اخلاقی نیز باید در کنار مباحث علمی رشد کند تا کشور ما شاهد خروج یک فارغ التحصیل باسواد و دیندار باشد./950/ت302/س
ارسال نظرات