۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۰ - ۱۵:۳۶
کد خبر: ۱۰۲۸۹۳
استاد حوزه علمیه قم:

جمهوری اسلامی ایران ظرفیت ارائه الگوی اقتصادی در جهان را دارد

خبرگزاری رسا ـ معاون فرهنگی و تربیتی مجتمع آموزش عالی فقه قم گفت: دیدگاه‌های مقام معظم رهبری در حوزه اقتصاد، نقشه راهی مطمئن و سیاستی راهبردی برای گذر از سد چالش‌های اقتصادی است.
سال جهاد اقتصادي


حجت‌الاسلام سیدمحمدجواد حسینی‌تبار، معاون فرهنگی و تربیتی مجتمع آموزش عالی فقه قم در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، رویکرد نامگذاری سال 90 به جهاد اقتصادی را بسیار حکیمانه توصیف کرد و گفت: این رویکرد به معنای عدم استفاده مطلوب از منابع عظیم خدادادی کشور و فرصت‌ها و ظرفیت‌ها نیست.

وی با بیان این‌که اکنون با وضعیت مطلوب مورد انتظار مقام معظم رهبری فاصله داریم و این زیبنده نظام نیست، افزود: رهبر معظم انقلاب در سخنان خود حرکت طبیعی را کافی ندانستند و تصریح کردند که در این میدان باید حرکتی جهشی و مجاهدانه داشت.

حجت‌الاسلام حسینی‌تبار ابراز داشت: رهبر معظم انقلاب با تبیین دقیق مفهوم جهاد اقتصادی، تفاوت آن را با تلاش اقتصادی مورد توجه قرار داده و می‌فرمایند «جهاد اقتصادی با توجه به حضور دشمن در عرصه مقابله با پیشرفت کشور و ملت معنا پیدا می‌کند و مبارزه‌ای است که آحاد ملت و مسؤولان در آن سهیم هستند».

وی با بیان این‌که دیدگاه‌های مقام معظم رهبری در حوزه اقتصاد، نقشه راهی مطمئن و سیاستی راهبردی برای گذر از سد چالش‌های اقتصادی است، تصریح کرد: با جهادی شدن فعالیت‌های اقتصاد، کشور می‌تواند با گذر از سد رکود اقتصادی جهانی و مشکلات جهانی، به تأمین الزامات یک اقتصاد شکوفا و حرکت در مسیر تعالی حتی در شرایط تحریم‌ها نائل شود.

معاون فرهنگی و تربیتی مجتمع آموزش عالی فقه در ادامه به نقش اساسی و سازنده علما و حوزویان در این عرصه اشاره کرد و با بیان این‌که حکمت عملی بدون حکمت نظری ممکن نیست، گفت: برای تحت تأثیر قراردادن جامعه و بسیج توده‌های میلیونی پیش از هرچیز نیازمند تئوری و پشتوانه نظری هستیم.

وی با بیان این‌که مقام معظم رهبری ویژگی‌های جهاد اقتصادی را به روشنی ترسیم کرده و فرموده‌اند که این حرکت و اقدام باید جهادی و انگیزه آن هم باید الهی باشد، اظهار داشت: فرهنگ‌سازی و بسیج عمومی از سوی حوزویان در سال جهاد اقتصادی بسیار کارساز و مؤثر خواهد بود.

حجت‌الاسلام حسینی‌تبار اظهار داشت:‌ مقام معظم رهبری طی چند سال گذشته با تأکید بر انسجام ملی و وحدت اسلامی، اصلاح الگوی مصرف، همت مضاعف و کار مضاعف و امسال با طرح جهاد اقتصادی پیوسته سعی کرده‌اند تا مسؤولان اجرایی و برنامه‌ریزان اقتصادی را به احیای ظرفیت‌های پیدا و پنهان اقتصادی کشور ترغیب کنند.

وی خاطرنشان کرد: حرکت در مسیر نقطه نظرات اقتصادی رهبر معظم انقلاب و ارائه سیاست‌های مدیریتی صحیح می‌تواند راهگشای بسیاری از مشکلات و گرفتاری‌های کشور و منجر به رفع مشکلات اقتصادی مردم، ریشه‌کنی فقر و بیکاری، توسعه عدالت اجتماعی و حضور پررنگ در بازارهای جهانی شود.

این استاد حوزه علمیه قم با اشاره به توانمندی‌های اقتصادی کشور، اظهار داشت:‌ جمهوری اسلامی ایران همان‌طور که در فرهنگ، دانش و مردمسالاری دینی به عنوان یک الگوی تأثیرگذار مطرح است، در حوزه اقتصاد هم این ظرفیت را دارد که به عنوان یک الگو در سطح جهان بدرخشد.

معاون فرهنگی و تربیتی مجتمع آموزش عالی فقه هم‌گرایی و درک درست از محیط ملی را زمینه‌ساز این جهاد ملی دانست و گفت: حوزه این پتانسیل را دارد که با فرهنگ‌سازی و تشویق مردم به سرمایه‌گذاری در تولید و مصرف درست به کمک دولت بشتابد و دولت هم در زمینه‌های تولید، توزیع عادلانه و مصرف صحیح، جامعه اسلامی ایران را به یک قطب بزرگ اقتصاد سالم جهانی برساند.

وی با اشاره به روایتی از امام محمدباقر‌(ع) که فرموده‌اند «دورترین مردم به رحمت خدا کسی است که به او امکانات داده شده اما استفاده بهینه نمی‌کند و نیازمند مردم است»، ابراز داشت: حوزویان با ایجاد انگیزه کار و تلاش، عشق و نشاط در سال جهاد اقتصادی، هم‌دوش سایر مسؤولان به ایفای نقش اساسی خود که خواست دین اسلام است، بپردازند.

حجت‌الاسلام حسینی‌تبار با بیان این‌که اگر به تاریخ سی سال گذشته بنگریم، خواهیم دید که نیاز به یک حرکت جهادی در زمینه اقتصاد داریم، افزود: اگر در هشت سال دفاع مقدس در مقابل تمام استکبار جهانی ایستادیم و مبارزه کردیم به دلیل برخورد جهادی بود که البته نقش بی‌بدیل حوزه و رزمندگان حوزوی در این عرصه بر افراد منصف پوشیده نیست.

وی با بیان این‌که امروز بسیاری از کشورهای منطقه و جهان با وضعیت بحرانی روبرو هستند و شاهد خیزش‌های بیداری اسلامی در سطح جهان اسلام هستیم، افزود: اگرچه دشمن نمی‌خواست انقلاب اسلامی به عنوان الگویی مطرح شود، ظهور و بروز پیدا کند، اما این الگو مطرح شد و قیام ملت‌های مسلمان نیز با الهام از آن شکل گرفت.

حجت‌الاسلام حسینی‌تبار خاطرنشان کرد: ملت‌های مسلمان پس از پیروزی به طور قطع برای مدیریت اقتصادی کشور خود نیاز به یک مدل موفق اسلامی دارند که البته کشور اسلامی ایران می‌تواند در همه عرصه‌ها از جمله فرهنگی، علمی، دفاعی، فناوری، مردمسالاری دینی و اقتصادی برای آنان الگویی کارآمد و موفق باشد.

وی، وضعیت بحرانی بسیاری از کشورهای منطقه و جهان و بیداری مسلمانان را یکی از عوامل نامگذاری امسال به نام جهاد اقتصادی از سوی رهبر معظم انقلاب برشمرد و اذعان داشت: حوزویان در همه عرصه‌ها به عنوان سربازان حضرت ولی‌عصر‌‌(عج) مطیع و گوش به فرمان مقام معظم رهبری هستند تا دوش به دوش دولت خدمتگزار و مسؤولان نظام، منویات معظم له را جامه عمل بپوشانند. /920/ت302/ع

ارسال نظرات