۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۰ - ۱۶:۱۶
کد خبر: ۱۰۲۸۹۶
نویسنده کتاب دولت قرآن:

با وجود بیست هزار تفسیر هنوز تمامی ابعاد قرآن مورد توجه قرار نگرفته است

خبرگزاری رسا ـ محقق حوزه علمیه قم گفت: کتاب دولت قرآنی به بحث و بررسی پیرامون خلاءهای قرآن پژوهی از صدر اسلام تا به حال پرداخته است و به حدود ده موضوع اشاره کرده که تا به حال مطالعه عمیقی پیرامون آن صورت نگرفته است.
قرآن کريم


حجت الاسلام محمدعلی کوشا، از قرآن پژوهان حوزه علمیه قم در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری رسا، بیان داشت: کتاب دولت قرآنی در رابطه با مطالعات علوم قرآنی منتشر شده است.

وی بیان داشت: در کتاب دولت قرآنی درباره مسائلی که در حوزه قرآن پژوهی مورد بررسی و تحقیق قرار نگرفته است، مواردی را مطرح کرده ام.

این محقق علوم قرآنی اظهار داشت: کتاب دولت قرآنی به بحث و بررسی پیرامون خلاء های قرآن پژوهی از صدر اسلام تا به حال پرداخته است و حدود ده موضوع مورد اشاره قرار گرفته است که تا به حال مطالعه عمیقی پیرامون آن صورت نگرفته است.

وی اظهار داشت: مساله اول، بحث رسم الخط رایج قرآن معروف به عثمان طه است که غلط های رایج آن را بررسی کرده ام.

این محقق حوزه علمیه قم بیان داشت: چرا با وجود این همه قاری و حافظ قرآن و دانشمندان قرآنی لجنه‌ای علمی برای ایجاد یک رسم الخط دقیق ایجاد نشده است؟

وی بیان داشت: محور دوم این کتاب، بحث پیرامون برخی کلمات قرآن است که دارای قرائت های گوناگون است و از بین قرائت های چهار گانه یا هفت گانه، قرائت صحیح تر معرفی شده است.

این محقق قرآن پژوه، محور سوم را بررسی روایت تفسیری عنوان کرد و گفت: احادیثی که به روایت تفسیری معروف است باید غربال شود و صحیح و ناصحیح آن معرفی شود.

وی ادامه داد: برخی روایات در مقام تفسیر نیست بلکه در صدد معرفی مصداق یا تشبیه و تمثیل است که باید مفسر به این نکته توجه داشته باشد.

حجت الاسلام کوشا گفت: تحقیق در کیفیت نزول قرآن به صورت تدریجی یا دفعی محور بعدی این کتاب است.

وی بیان داشت: تحقیق در کیفیت ترتیب سوره های آیات قرآن که توقیفی است یا اجتهادی محور پنجم این کتاب است.

این محقق حوزه علمیه قم با اشاره به اینکه محور ششم، بحث استناد به سیاق آیات است، ادامه داد: نباید نگاه بخشی به آیات بشود و نباید نظریات یک بام و دوهوایی ارائه شود.

وی بخش هفتم را تحقیق در مفاهیم لغات قرآن بیان کرد و گفت: لغات در طول تاریخ دچار تحولات معنایی شده است و زبان تطور و تکامل دارد که تحقیق درباره معنای کلمات در زمان نزول از اهمیت فوق العاده‌ای برخوردار است.

این محقق حوزوی اظهار داشت: بخش هشتم کتاب «دولت قرآن» پیرامون آیاتی است که بدون تفسیر مانده است که می توان به آیه 82 سوره نحل اشاره کرد. علامه طباطبایی می گوید مراد این آیه مشخص نیست و روایت پیرامون آن هم از نظر سند و دلالت با مشکل روبرو است.

وی بیان داشت: آثار نوشته شده در زمینه تفسیر قرآن مجموعه بی‌بدلی است که بیست هزار تفسیر را به خود اختصاص داده است اما هنوز تمامی ابعاد قرآن شکافته نشده است.

وی بخش نهم کتاب دولت قرآن را قصه های قرآنی عنوان کرد و بیان داشت: شانزده قصه را در این بخش بررسی کرده ام و به اسرائیلیاتی که با روایات مخلوط شده است اشاره کرده‌ام.

این محقق علوم انسانی بیان داشت: متاسفانه قصه های قرآنی به صورت موضوعی و تخصصی مورد تفسیر و تاویل قرار نگرفته است و نتیجه گیری های درستی گرفته نشده است.

حجت الاسلام کوشا محور دهم را تحقیق در مفردات قرآن، عنوان کرد و گفت: مفردات قرآن، فرهنگ قرآن را تشکیل می دهند اما متاسفانه هنوز فرهنگ قرآن مجمع علیهی نوشته نشده است.

وی ادامه داد: تاکنون مفردات زیادی همچون مفردات راغب تا فرهنگ قرآن دفتر تبلیغات اسلامی قم به رشته تحریر درآمده است اما مورد اجماع علما به عنوان پایه بحث قرار نگرفته است.

وی بیان داشت: مفردات قرآن از آنجا اهمیت دارد که معنای آیات را به کلی تغییر می‌دهد از باب نمونه آیه (لقد خلقنا الانسان فی کبد) به خلقت انسان در رنج تعبیر شده است در حالی که کبد در معنای صحیح‌تر به معنای تعادل است.

وی ادامه داد: اگر کبد به معنای تعادل باشد معنای این آیه با آیه ( لقد خلقنا الانسان فی الاحسن تقویم) هماهنگ خواهد بود.

حجت الاسلام کوشا بیان داشت: کتاب دولت قرآن به همراه کتاب پژوهشی در ترجمه‌های برتر قرآن کریم و پاسخ به شبهات قرآنی در اینترنت به تازگی توسط انتشارات کتاب مبین منتشر شده است. /909/ت302/ع

ارسال نظرات