۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۰ - ۰۲:۲۳
کد خبر: ۱۰۳۳۶۹
خطیب مسجدالاقصی ضمن استقبال از سازش دو جنبش فتح و حماس:

وحدت تنها راه پایان بخشیدن به اشغالگری است

خبرگزاری رسا ـ شیخ یوسف جمعه سلامه با استقبال از برقراری صلح و امضای توافقنامه میان دو جنبش فتح و حماس، این رخداد فرخنده را به ملت فلسطین تبریک گفت.
شيخ يوسف جمعه سلامه
به گزارش خبرگزاری رسا، شیخ یوسف جمعه سلامه، خطیب مسجدالاقصی و معاون اول رییس هیات اعلای اسلامی بیت المقدس، روز گذشته با استقبال از برقراری صلح و سازش و امضای توافقنامه میان دو گروه فلسطینی فتح و حماس در قاهره، پایتخت مصر، این رخداد فرخنده را به ملت فلسطین تبریک گفت.

وی این اقدام را موجب بازگشت محبت، دوستی و وحدت میان گروه های فلسطینی و هم سو با منافع فلسطین دانست و از تلاش های مخلصانه مقامات دو جنبش فلسطینی فتح و حماس برای دستیابی به این توافق و برقراری صلح و سازش قدردانی و ابراز امیدواری کرد که این گام مبارک موجب پایان یافتن چنددستگی و تجدید روحیه فلسطینی ها گردد.

شیخ یوسف سلامه همچنین با قدردانی از مصر و نقش برجسته این کشور در این اتفاق فرخنده، گفت: میهن ما فلسطین، نیازمند تلاش تمامی فلسطینی ها برای بازسازی کشور و پاسداری از آن در برابر دشمن است و این توافق نیز گامی مثبت در راستای آبادسازی بخش های گسترده خاک فلسطین که به دست اشغالگران صهیونیستی به هنگام جنگ علیه غزه، ویران شده است، خواهد بود.

وی وحدت و همبستگی را رمز قدرت و توانمندی ملت فلسطین و اختلاف و چنددستگی را عامل ضعف و ناتوانی این کشور دانست و تاکید کرد: وحدت، تنها راه پایان بخشیدن به اشغالگری و آزادسازی بیت المقدس و مسجدالاقصی و پاسداری از فلسطین، سرزمین اسراء و معراج است.

گفتنی است که توافقنامه اولیه درباره آشتی ملی میان مقامات فتح و حماس که پیش از این و در پی پیروزی جنبش حماس در انتخابات پارلمانی، روابط‌شان به تیرگی گراییده بود، روز گذشته در قاهره به امضا رسید و بر اساس آن این دو جنبش فلسطینی بر تشکیل دولت وحدت ملی(انتقالی) متشکل از شخصیت های مستقل و ادامه گفت و گوها برای حل اختلاف ها و نیز برگزاری انتخابات همزمان ریاست تشکیلات خودگردان و شورای قانون گذاری فلسطین به توافق رسیدند.

عزام الاحمد، رییس گروه مذاکره کننده فتح در قاهره و عضو ارشد جنبش فتح به ریاست محمود عباس، رییس تشکیلات فلسطینی با اعلام اینکه ما با جنبش حماس موافقت کردیم دولتی متشکل از شخصیت های مستقل تشکیل دهیم که مقدمات انتخابات ریاست جمهوری و پارلمانی را فراهم خواهد کرد، افزود: بر اساس این توافق، انتخابات حدود هشت ماه دیگر برگزار خواهد شد.

محمود الزهار، عضو ارشد جنبش حماس نیز در این مذاکرات در قاهره از توافق حماس و فتح برای آزادسازی زندانیان تحت اختیار یکدیگر خبر داد و با تایید توافق دو گروه برای حل اختلافات، گفت: این توافقنامه نکاتی چون برگزاری انتخابات؛ تشکیل دولت موقت و ترکیب نیروهای امنیتی را تحت پوشش قرار داده است.

طاهر النونو، سخنگوی جنبش حماس در غزه هم در این باره گفت:دو طرف همه اختلاف های خود را پشت سر گذاشته اند و مقام های مصری به زودی رهبران دو جنبش را برای امضای توافقنامه به قاهره دعوت خواهند کرد.

این توافق دو گروه فلسطینی فتح و حماس برای پایان دادن به اختلافات داخلی و موافقت آنها با تشکیل دولت وحدت ملی با استقبال جمهوری اسلامی ایران روبرو شد و از سوی دیگر، آمریکا در واکنش به توافق آشتی ملی فلسطین، حماس را سازمانی تروریستی خواند و از آن خواست تا موجودیت رژیم صهیونیستی را به رسمیت‌ بشناسد.

وزیر امور خارجه رژیم صهیونیستی نیز پس از توافق فتح و حماس درباره آشتی ملی، تشکیلات خودگردان فلسطین را به اتخاذ تدابیر انتقام جویانه، تهدید کرد.

به گزارش خبرگزاری فلسطین ، صدها نفر از ساکنان باریکه غزه شامگاه چهارشنبه با تجمع در میدان سرباز گمنام شهر غزه توافق فتح و حماس را در مصر، برای پایان دادن به همه اختلاف های داخلی و نیز تشکیل دولت وحدت ملی جشن گرفتند و شعار «وحدت وحدت ملی» سر دادند./981/ب902/گ
ارسال نظرات