۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۰ - ۱۸:۵۷
کد خبر: ۱۰۳۹۹۳

اموال فدک تغییری در روش زندگی امیرمومنان و حضرت زهرا بوجود نیاورد

خبرگزاری رسا ـ عضو گروه سیره نگاری موسسه دارالحدیث، بیان داشت: حضرت زهرا(س) اموال فدک را میان تهیدستان تقسیم و در راه ترویج دین اسلام خرج می‌کرد.
فاطمه زهرا س


حجت الاسلام مجتبی فرجی، عضو گروه سیره نگاری موسسه دارالحدیث با تسلیت سالروز شهادت حضرت زهرا(س) بیان داشت: در روزگاری که فرهنگ جاهلی، دختران را مایه ننگ و موجوداتی ضعیف می‌پنداشت، حضرت فاطمه(س) با زندگی سراسر درس خود خط بطلانی بر این عقیده کشید و پا به میدان گذاشت و با رفتار فردی و اجتماعی خود نمونه و تجسم ارزشی صفات یک زن در جامعه را ارائه کرد و با صبر، استقامت، شهامت، فداکاری و ایثار مقام زن را به خوبی نشان داد.

این محقق حوزه علمیه قم بیان داشت: زندگی حضرت زهرا(س) با تقوا درهم آمیخته شده و فصل فصل زندگی ایشان حکایت رعایت اخلاق الهی در رفتار و گفتار است.

وی بیان داشت : حضرت زهرا(س) در دارایی و ناداری کار را به اوج رساند به گونه‌ای که عمران بن حسین نقل می کند خدمت رسول خدا(ص) نشسته بودیم که فاطمه وارد شد و برابر ایشان ایستاد، پیامبر(ص) دید فاطمه از شدت گرسنگی چهره اش زرد شده است؛ پیامبر(ص) دو بار فرمودند: فاطمه جان نزدیک بیا، فاطمه(س) نزدیک آمد، پیامبر اکرم(ص) دست مبارکش را بر سینه آن حضرت گذاشت و فرمودند: ای خدایی که گرسنگان را سیر می کنی، هیچ گاه فاطمه ام را گرسنه نگذار.

این محقق حوزه علمیه قم گفت: آنگاه که در زندگی حضرت زهرا(س) گشایش ایجاد شد و امت اسلام بر یهودیان بنی نظیر و خیبر پیروز شدند و مالکیت فدک به حضرت فاطمه(س) داده شد که به نقلی اموال فدک بالغ بر بیست و چهار هزار دینار و بنا بر نقلی دیگر سالیانه 70هزار دینار بود، زندگی آنها تغییر چندانی نکرد، نه لباس حریری و نه عمارتی و نه زندگی آن چنانی.

وی بیان داشت: حضرت زهرا(س) اموال فدک را میان تهیدستان تقسیم می کردند و در راه ترویج دین اسلام پخش می کردند.

این محقق سیره اهلبت(ع) گفت: امیرمومنان(ع) هم این گونه بودند و صد حلقه چاه حفر کردند و همه را برای حاجیان وقف کردند.

وی ادامه داد: از نظر حسن برخورد و رفتار نیکو همین بس که امیرمومنان(ع) فرمود: هرگاه به زهرا(س) می نگریستم با این نگاه غم و اندوه از وجودم رخت برمی بست و باز می فرمود: به خدا سوگند از آن زمان که فاطمه(س) به خانه ام آمد تا دنیا را وداع کرد هیچ گاه او را به خشم نیاوردم و او هم مرا به خشم نیاورد.

وی بیان داشت: فاطمه زهرا(س) در نقش مادری هم به خوبی ظاهر شد و با تربیت مردانی همچون امام حسن(ع) و امام حسین(ع) و زنانی همچون حضرت زینب(س) و حضرت ام کلثوم(س) به عنوان یک الگو درآمد. /909/ت302/ع

ارسال نظرات